Hlavní město poslechlo více než rok starou vyhlášku ministerstva dopravy a začalo mazat přechody, které jsou podle ministerstva a policie nebezpečné. Zatím zmizelo téměř osm desítek takových přechodů. Proti se ozývají občanská sdružení, rodiče dětí, nevidomí i tělesně postižení.
Ministerstvo: přechody přes koleje jsou nebezpečné, zrušte je |
Koncem týdne se nesouhlasně vyjádřil i pražský primátor, který chce nechat zrušené přechody obnovit. Jak celý spor dopadne, ukáže středa. Do té doby mají dělníci, kteří na obrušování a přebarvování bílých pruhů na silnicích pracovali, pauzu. "Sejdeme se se zástupci magistrátu, městské i státní policie a občanských sdružení. Chceme najít nejlepší řešení," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
Výsledek jednání ale nechtěl předjímat. Rozhodnutí, zda se budou "nebezpečné" přechody rušit dál, nebo budou chodci přecházet i na místech, kde cestu přes silnici a koleje nechrání semafor, nezávisí podle Kupky jen na ministerstvu. "Je to i záležitost policie a města," podotkl.
Vyhláška ministerstva dopravy se ale netýká jen metropole, platí v celé republice, tedy ve městech, kde jezdí tramvaje. "Zatím jsme nezaznamenali žádnou odezvu," řekl Kupka k rušení zeber mimo hlavní město. "Praha je specifická, křížení je v ní několikanásobné než v jiných městech."
Spory o přechody se zatím týkají jen Prahy
Moravská metropole zatím podobné problémy s naplňováním předpisu neřeší. "Brno se s touto vyhlášku teprve seznamuje," sdělil iDNES.cz mluvčí města Pavel Žára.
Třeba v Plzni jsou pouze tři tramvajové linky. Tam, kde se dělají nové přechody, jsou přes silnici semafory. "U všech nových přechodů se neznačí přecházení přes tramvajové koleje. Tak jsou už udělané Sady Pětatřicátníků a budou se dělat i další na sídlišti Lochotín," řekl MF DNES Jaroslav Mecl ze západočeské dopravní policie. Pro nevidomé má Plzeň samostatné řešení, speciální zařízení je upozorní na jedoucí tramvaj.
V Liberci je podle vedoucího odboru dopravy Pavla Rychetského nanejvýš deset přechodů, které vedou přes koleje. "Přechody přes tramvajovou trať povolujeme velmi výjimečně," uvedl. Jeden sporný přechod, který mohl chodce přivést do nebezpečné situace, zmizel loni při rekonstrukci ve Fügnerově ulici.
Rizikové přechody, které nejsou označené světly a vedou přes koleje, by měly z Liberce zmizet. "Tyto přechody nejsou z hlediska bezpečnosti ideální. Snažíme se nevyhovující přechody postupně rušit. Například při rekonstrukcích," komentoval ředitel libereckého dopravního podniku Jiří Veselka.