Diskuse k článku

Stáda na dohled paneláků. Pražská chráněná území spásají ovce i jalovice

V okolí Milíčovského rybníka na jižním okraji Prahy se ozývá bečení téměř dvou set ovcí a jehňat. Velké stádo si pronajal pražský magistrát, aby mu pomohlo spásat traviny v těžko přístupném terénu a v chráněných územích. Ovce spolu s kozami a krávami budou od dubna do října putovat mezi padesáti lokalitami po celém hlavním městě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31o69s35e41f 49V49l94t24a85v77s25k23y 3485745581913

Ovce a skot kolem mesta planuji prevzit prazsky magistrat.

0/0
24.4.2016 19:07

K11a40r77e72l 27D41r52d39a 6964662907

U Milíčova jsem byl nedávno. Jsou tady koně městské policie. Z louky je spíš bahniště. Nově vysázené stromy okousané na dřevo nějakým poníkem či koněm... Do toho chce někdo majznout ještě krávy? Ten zdejší přírodní koutek tady rozjel předseda místní ODS a kolega Mlejnského. Je to nedodělané, jen bordel. Na radnici je dnes vše jinak.

Mně to "na vlastní oči" přijde spíš jako pěkný průšvih.

Navíc starostu Štylera a hnutí místních občanů, co vyhráli volby, koukají právě vykopat z radnice zastupitelé z TOP 09 a od Mlejnského mj. za smlouvy na údržbu zeleně. Na Jižním Městě teď provádí údržbu firma, co má jasný popis práce. Těch ovcí se týkají plochy, někde při okraji, které se ani udržovat nemusí. Takže je to taková aktivita podle mě patrně o ničem a placená pro nic. Doufám, že to nehradí Praha 11 za nějaké přehnané částky, co jí chybí jinde.

0/0
24.4.2016 18:09

T35o16m78a58s 62M37a47t75e80r38a 4516441283173

Se řeší ovce ... a to stádo - je to spisovný terminus technikus, kastrát býka - nikomu nevadí?

0/0
24.4.2016 16:29

P52e84t26r 21H13a95r69i27p53r97a19s87a20d 94H88a26j95i44č 5811576683170

Je dobře, že taková aktivita vznikla a má už relativně dlouhou tradici. Je možné, že se už zlepšuje nejen stav těchto chráněných lokalit a vrací se do nich druhová diverzita. Například netřesk , kterému se daří na teplých vápenitých loukách spásaných ovcemi. Stejně tak by se mohl opět začít objevovat jasoň červenooký, který je vázaný na výskyt rozchodníků, které jsou také teplomilné a jehož listy se housenky jasoně živí.

+4/0
24.4.2016 14:28

M17a29g61d85a 10K97a76t62z58o94v59á 9656731569368

Tady na Rané se taky chovají "vypásací" ovečky, kvůli ochraně vzácných rostlin.

0/0
24.4.2016 16:41
Foto

S28t93a70n30i18s62l79a48v 73M27í51č86e64k 3418175615696

Tady je něco pro redakci: https://www.youtube.com/watch?v=C49NPmqEwK0

Ovce je v čase 1:23 a pak je hned koza.

+2/0
24.4.2016 13:43

O48l44d76ř95i58c27h 94J70a49n89e48č24e38k 8539316423881

R^R^cekal jsem co se z odkazu vyklube a on tenhle hit ;-D

nicmene - tedy podle (severnich) Nemcu ovce dela 'mäh' a koza 'bäh' - zajimave...

+1/0
24.4.2016 17:01

A77n50t21o36n59í54n 37M80n86i68c57h 6219212312506

mečení téměř dvou set ovcí a jehňat. ;-D !! ;-D ;-D

+2/−1
24.4.2016 13:00

P42e88t27r 38H78a40r68i75p74r59a67s71a40d 33H45a72j30i53č 5741636663500

Ovce ani jehňata nemečí, ovce bečí. Ale hlavně, že jste vysmátej.

+1/−1
24.4.2016 14:09

O43l87d89ř49i24c70h 57J46a59n38e68č97e80k 8489356913621

po poledni - a ocividne jeste ve 13:00 kdyz to pan Mnich psal - v prvni vete clanku opravdu stalo to, co citoval, tedy ze ovce meci - prectete si diskuzi nize. pak to opravili.

+1/0
24.4.2016 17:04

O58l18d73ř46i76c90h 82J95a56n51e94č37e66k 8459666833911

teda hned prvni veta je fakt perla - "se ozyva meceni ovci a jehnat" ;-D pan novinar ocividne vyrostl uprostred betonove dzungle, zivou ovci videl poprve pri psani clanku - anebo mozna vubec, protoze prselo a mu se na pastvinu nechtelo - a kdyz se ve skolce probiralo, jak dela ktere zviratko, tak chybel... idnes je fakt cim dal lepsi. no aspon se clovek pobavi, kdyz uz trci v nemocnici...

+3/−3
24.4.2016 12:41

P55e39t48r 38H25a96r28i38p10r39a13s42a51d 96H46a37j89i26č 5541926143650

Čtu tam, že bečí, ale asi je takový překlep celkem irelevantní.

0/−2
24.4.2016 14:12

O95l17d53ř66i29c62h 19J91a91n11e24č88e91k 8959536343421

jo, protoze to nekdy mezi 13:00 a 14:00 opravili. predtim tam bylo 'meci'.

0/0
24.4.2016 17:05

K20a54r18e76l 61T78e63s15t54e58r 9987760291216

Fakt je, že tam mohlo být "bečení a mečení". Na druhou stranu, citoslovce jsou ošemetné, některé ovčí druhy mají k bečení asi tak daleko, jako ratlík k citoslovci "baf"

+2/0
24.4.2016 14:15

O89l87d89ř42i40c84h 57J77a65n28e17č47e11k 8289626143491

no kdyz "ovce a jehnata" (tj. ovce a jejich mladata), tak bezpochyby "beceni" a zadne "meceni" (jak v clanku stalo puvodne). anebo snad vite v CR o oblasti, kde se rika, ze ovce meci a kozy beci?

podle severnich Nemcu ocividne jo (viz odkaz p. Micka vyse).

+1/0
24.4.2016 17:09

E83v65a 82R44o47c94c88o 6448370899619

Ovce bečí, kozy mečí. Hodinky nebo holínky....Novináři.....

+5/0
24.4.2016 12:25

L73u13b19o25š 71M89a33r10e12k 1632225486831

Cože?

Město za to platí 1,3 milionů ročně?8-o

0/−3
24.4.2016 12:05

K41a88r88e68l 23T77e44s51t49e18r 9257200461766

Jo, o hodně míň, než kdyby totéž dělali sekačky a kroviňáky. O kvalitě nemluvě

+10/0
24.4.2016 12:25

P52e91t10r 96H13a94r95i14p61r18a91s74a21d 94H61a12j84i70č 5261976123570

Nejen o kvalitě. Jde o chráněná území. Hluk, smrad ze spalin a všude rozstříkaný olej, to jsou "vedlejší" efekty. :-(

+4/0
24.4.2016 14:32

K16a30r31e59l 54T19e33s94t93e14r 9357220801186

Přesně to jsem chtěl úkryt pod "kvalita". Kvalita života, kvalita prostředí, kvalita trávníku...

0/0
24.4.2016 19:29

J11i66ř19í 53N87o37s37e79k 1758477661496

Pro ty, co tvrdí, že majitel stáda by měl za pastvu platit: Jste trochu mimo.

Sekání travnatých ploch (a že jich na Jižňáku je mnohem víc než na jiných sídlištích) je pěkně drahá legrace, nehledě na to, že celodenní řev sekačky vám solidně rozjasní víkend.

+20/0
24.4.2016 11:49
Foto

O89l47d32r53i93c47h 74S93z84e79l75i53g49a 7853792669249

Jen další cesta, jak vytáhnout a přesměrovat z obecní kasy peníze. Normálně platí majitel stád za pastviny.

0/−21
24.4.2016 11:33

D87a49n97i24e53l 10R28e61i71c19h73e30l 8359539823

"Ovce spolu s kozami a krávami budou od dubna do října putovat mezi padesáti lokalitami po celém hlavním městě."

Za tohle by žádný majitel neplatil. Očividně problematice nerozumíte.

+20/0
24.4.2016 11:38

V91l15a29d85a71n 49Č20e86r46n85ý 8322306903646

"V okolí Milíčovského rybníka na jižním okraji Prahy se ozývá mečení téměř dvou set ovcí a jehňat."

Moje třííleté dítě by panu "novináři" vasvětlilo, že ovce nemečí, ale bečí! 8-o

+7/−1
24.4.2016 11:30

D14e12n57i70s 65H87u97m67l 4352465475146

ještě prosím třicetkrát, jinak váš pravopis taky nic moc

+2/−2
24.4.2016 11:36

O91l31d37ř11i72c59h 36J91a60n44e65č93e93k 8739776613601

tomu bych pravopis nerikal, to je proste schopnost psat

(a nez se do me pustite, ze nepisu cesky, protoze bez diakritiky, vemte prosim v potaz, ze mam pravou ruku v sadre a nemam cesky popsanou klavesnici)

+1/0
24.4.2016 12:45

D37e30n78i36s 95H67u17m25l 4592695655836

Je hezké, že znovu objevují už objevené, třeba kolem Lodnýna teď bečí jehňata všude. Jen se obávám, že jim zas nějaký dobroser bude cpát čersvé pečivo, podobně jako když otrávili koně v Milovicích.

+2/−2
24.4.2016 11:29

O34l78d82ř47i66c57h 87J59a45n22e72č93e97k 8139686453631

to objevili novinari idnesu, kteri ani nevedi, ktere zvire meci a ktere beci - pokud vim, v Troji se paslo uz cca. pred 7 lety.

za druhou vetu plus. bohuzel.

+1/0
24.4.2016 12:48

D75a91v20i46d 16F97a25k67t76o94r 2631305846238

hmmm... než jsem si přečetl ten nadpis, tak jsem si podle obrázku myslel, že to bude článek o Černobylu...

0/0
24.4.2016 11:26

J88a69n 18U36l64r82y55c36h 4251887120258

příznak absolutní vymknutosti současného fungování rozvinuté západní společnosti z přirozených kolejí: a) Praha PLATÍ přes milion ročně za to, že NECHÁ PÁST zvířata NA SVÝCH POZEMCÍCH; b) nejspíš na tom nikdo ze čtenářů článku ani přispěvatelů do vlákna neshledavá nic podivného...

0/−5
24.4.2016 11:26

J24a57n 83U38l91r97y70c61h 4831767550478

(P.S. tak nás podobná myšlenka napadla 2 najednou; samozřejmě to lze vidět jako typickou neschopnost obecních úředníků, ale možná by se rozumnější varianty (nechat si za pastvu platit, provozovat chov coby výdělečný podnik), nakonec ukázaly jako ještě nevýhodnější, případně nefunkční řešení...; docela bych to viděl jako typický projev celkové vymknutosti doby z kloubů...)

0/−2
24.4.2016 11:42

P27e80t66r 78H89a61r34i38p60r98a82s34a89d 76H13a61j17i48č 5761306433900

Spočítejte si, kolik by stály 2-3 seče ročně. Dnes by to nikdo kosou nedělal, takže si přičtěte cenu za benzín, je to dost těžká práce, navíc kvalifikovaná. Potřebujete ochranné pomůcky, takže se budete celý den potit v hluku a ve smradu na slunci v brnění a budete mít namožená záda, protože ta potvora je těžká a zatěžuje páteř stranově. Pak se to musí vyhrabat a seno někde zlikvidovat. Takže budete potřebovat odvoz a zaplatíte i za to, že to nějaká spalovna spálí. Pokud jste viděl, jak vypadá křeovinořezem "posečená" louka, tak tomu říkám vymknutá doba z kloubů. Opravdoví sekáči to měli zarovnané a tráva byla v jedné řadě. To ale už snad nikdo neumí. A ne, aby to lítalo na všechny strany a když se šmudla zamyslí, tak to vyholí až na hlínu. ;-D

Výsledkem je, že to stejně nikdo neseká, všechno to zarůstá třtinou. Děti a bezdomovci si tam rozdělávají ohníčky a pak hoří v širém okolí kdeco.

+4/0
24.4.2016 14:52

O82l67d83ř48i13c64h 58J32a39n22e23č69e18k 8839256753461

a to jsou 2 az 3 sece rocne myslim hodne malo (pokud se bavime o udrzbe krajiny a nikoliv o produkci sena)

0/0
24.4.2016 17:12

O62l63d72ř63i25c73h 59J47a25n94e19č54e44k 8109346143351

pokud by mel nekdo zajem na pozemcich mesta past sve stado, pak by po nem mesto pochopitelne melo penize pozadovat.

ale pastva maleho stada pro komercni ucely na okraji sidliste, kde se musi neustale hlidat a casto presouvat, nemuze byt nikdy rentabilni, tedy se nenajde nikdo, kdo by si pastviny chtel pronajmout.

mesto sve pozemky musi udrzovat, takze platit za to musi tak jako tak. pritom udrzba pastvou ma oproti mechanizaci mnoho nespornych vyhod.

mj. budou mestske deti vedet, ktere zvire meci a ktere beci (tedy pokud to vedi jejich rodice - pokud ne, snad si to vygoogli, nez aby verili idnesu...)

+3/0
24.4.2016 12:54

S96t98a94n50i58s69l79a37v 68K70r20e30j67c29a46r 6407116233664

Tady ale nejde o rentabilitu, ale o dvě věci!! Ušetřit za sekáče, a ukázat dětem domácí zvířectvo běžné v předminulém století. Máte pravdu, hlídat a chránit před blbci se tyto stádečka musí. Lidé z měst i s budoucím vyšším vzděláním, se mnohdy stávají blbci vandaly. R^

+2/0
24.4.2016 13:17

O69l37d67ř92i34c10h 86J69a49n77e93č21e88k 8659826863261

tak ja si nemyslim, ze ukazat detem zvirata by byl jeden ze dvou hlavnich duvodu, proc se to tak dela - spis si myslim, ze jde hlavne o snahu zachovat cenne biotopy a vubec bohatou krajinu a pritom asi i usetrit (netusim, co stoji mechanicke sekani) - ze se deti mohou chodit divat na zviratka je podle me toliko prijemny bonus. ale o to se asi nemusime hadat ;-)

+1/0
24.4.2016 17:17

J80a94n 13U92l92r35y55c12h 4481277560748

když konstatujete, jak je obhospodařování menších ploch (ostatně nejspíš i

velkých - dotace se přece dávají i za sekání všech zemědělských pozemků) nerentabilní, popisujete ovšem současný, nepřirozený stav...;

porovnáte-li si fotografie Česka z minulého přelomu století s dneškem, nejspíš vás praští do očí 2 markantní rozdíly - dnešní zadrátovanost (elektrické vedení) a všudypřítomná zarostlost - houštiny, stromy oproti dřívější pečlivě vyholené krajině (zvlášť ilustrativní je projekt a publikace Letem českým světem, spočívající v tom, že po stu letech skupina fotografů pořídila co nejshodnější záběry s originálním souborem původní stejnojmenné série) - oba dva jevy spolu souvisí - vypovídají o dostupnosti energie a díky ní poklesu ceny zemědělsky využitelné půdy - ty pečlivě oholené stráně pochopitelně před 100 lety nikdo jednou tejdně neobjížděl sekačkou, ty se intenzivně vypásaly...;

dík laciné energii, kterou vrážíme do zemědělské výroby (dílem na syntetická hnojiva, dílem do vlastního obhospodařování (a zpracování a transportu) pomocí strojů), můžou panovat poměry, kdy značná část zemědělské půdy je doslova bezcenná - viz i tento konkrétní příklad;

problém je, že zatím jde o jasně slepou uličku - drtivá část té energie vrážené do rostlinné (tudíž i s ní provázané živočišné) výroby (příznačný název) je pořád z neobnovitelných zdrojů, takže jde evidentně o neudržitelný, a tudíž nenormální stav... (takže pastva i na sebemenších kousíčcích pozemků samozřejmě není nerentabilní "nikdy", může být zatraceně rentabilní a vyhledávaná, k tomu stačí zas ne tak velká změna současných ekonomicko technologických poměrů; mimochodem já sám pamatuju na obrázek, kdy ještě v 70. letech tvrdošíjně přežívající soukromý zemědělec pravidelně pásával svou jedinou kravku na krajích okresní silnice..., sice případ zaviněný taky nepřirozenou situací, ale v podstatě mající k přirozenému stavu věcí blíž než dnešek)

0/0
24.4.2016 15:53

O72l23d43ř86i67c43h 97J38a15n69e50č70e10k 8409596743591

samozrejme ze popisuji soucasny stav, kdyz se tu diskutuje o tom, jaktoze mesto za pastvu (v soucasnosti) plati, misto aby za ni inkasovalo. dnes preci magistrat a zemedelce nezajima, jestli se pastva pred 150 lety vyplatila.

ano vyplatila, jen to podle me neni ani tak moc lacinou energii, jako spise cenou prace - a vyraznym poklesem cen (alespon vuci cene prace) zemedelskych produktu, ktery pravda s levnou energii a z toho plynouci mechanizaci uzce souvisi.

pred 150 lety se s malym zvirectvem na pastvu poslaly deti, nebo mozna celedin, nebo se tam proste vyhnaly a ani se hlidat nemusely - a vyplatilo se to, protoze i kdyz mozna vynosy nebyly vysoke, bylo to vyhodnejsi nez nedelat nic. pri dnesnich cenach masa a mleka z velkochovu a minimalni mzde resp. socialnim davkam se to proste absolutne nevyplati - je 'levnejsi' pastviny nechat lezet ladem a zarustat krovinami.

0/0
24.4.2016 17:29

J31a63n 84U42l29r58y15c19h 4721767110228

uberte z těch 150 let... (klidně i polovinu); a základní pointa těch energií je v tom, že současný způsob intenzivního zemědělství nutně musí být jen přechodný, anomální stav, pokud nezvládneme nějaké přesměrování na obnovitelné energie, fúzové elektrárny... (a já právě komentuju současný stav širší perspektivou, a to směrem do minulosti, ale zatím pořád i do budoucnosti)

0/0
24.4.2016 17:59

P89a84v81e40l 93N76e64č60á34s30e31k 3838572201209

Tak zatímco běžný chovatel za pronájem pastvin platí, tak Praha z toho umí udělat kšeft za 1.3 mil;-D. Ale což, daňový poplatník unese i větší ovcoviny.

+2/−8
24.4.2016 11:21

D54a41n92i62e75l 80R52e27i62c71h42e52l 8639379763

Promiňte, ale problematice očividně nerozumíte. Za prvé nemáte pravdu, že je to pražská specialita a za druhé zadarmo by tam se svým stádem nikdo nebyl.

+5/0
24.4.2016 11:34

P94a65v96e26l 24N84e68č40á16s62e94k 3238342101419

No jistě, který farmář nebo chovatel by chtěl zadarmo krmit svoje stáda...:-). A pokud opravdu ne, pak to ukazuje jen na dotacemi pokřivený trh...

0/−6
24.4.2016 12:01

K11a83r18e47l 60T77e78s24t34e41r 9477670281686

Který farmář by chtěl pást stáda zadarmo s tím, že je mnohokrát za rok musí přestěhovat na úplně jiné místo? Prosím kontakt.

+4/0
24.4.2016 12:26

S60t33a10n33i57s35l65a85v 41K95r35e85j10c86a98r 6807666283264

Zadarmo ani kuře nehrabne. To sice máte pravdu. U nás farmář, spásá svými stádečky nepřístupné obecní pozemky, za symbolickou cenu, už několik let. Město se mu po prvních zkušenostech postaralo o mobilní oplotenky. Ve městě všechny mateřské školky směřují své vycházky právě do míst, kde se ovce a kozy pasou. Pro první stupeň ZŠ se pořádají exkurse na střih ovčí vlny. Aby to co děti viděly v McLoudových dcerách viděly v praxi.

+2/0
24.4.2016 13:30

K31a69r57e43l 25T75e98s25t51e71r 9837760261496

No jestli dokáže stáda přestěhovat "po vlastní ose", tak tu symbolickou cenu chápu. Ve městě rozlohy Prahy to zas tak snadné/levné není. Stejně tak je tam relativní pojem "místní " (když ke stádu na některých lokalitách cestuje fakt dlouho.

+1/0
24.4.2016 14:12

O71d54s39t93r89a76n74ě75n24ý 52U22ž22i74v76a91t24e53l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
24.4.2016 11:19

H73o29n51z96a 97N12o88v83á56k 5588208235236

Já teda nevím,tady se o tom píše jako o novince,ale v Šárce nad Džbánem se už pasou ovce více jak 15 let.

0/0
24.4.2016 11:14

J56i28ř19i45n38a 41S69a85v76o50v51a 1541545156313

nejen tam; i u "sousedů" (např. v Německu) se běžně a dávno pase, zejména na svažitých terénech;

0/0
24.4.2016 11:15

H13o11n31z32a 36N27o19v57á74k 5528738515496

Nevím jak v Německu,ale tady se jedná o přírodní parky poblíž městských aglomerací.

+1/0
24.4.2016 11:19

J20i42ř28i63n61a 11S94a93v12o38v48a 1591545676963

konkrétně třeba v Burghausen - rozsáhlý svah pod hradem směrem k Wöhrsee; je to ve městě a jinak by to nebylo udržovatelné; kozy a ovce se tam pasou léta; a viděla jsem to porůznu na cestách i jinde;

0/0
24.4.2016 16:02

Najdete na iDNES.cz