"Podáváme teď k soudu návrh na výkon rozhodnutí. Město neučinilo vůbec nic, aby hlukovou zátěž zmírnilo," uvedla Alžběta Rejchrtová ze sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou (OPSM).
Decibelový soubojSeverojižní magistrálou denně projede téměř 100 tisíc aut. Soud loni nařídil, aby město snížilo hladinu hluku v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00. V chráněných venkovních prostorách u domů nesmí hluk překročit 65 decibelů, v noci pak 50 decibelů. Metropole se odvolala k Nejvyššímu soudu. - o soudu čtěte více zde |
Pokud dá soud OPSM za pravdu, hlavní město bude muset platit pokuty. Podle mluvčího Obvodního soudu pro Prahu 1 Kryštofa Janka by připadalo v úvahu i obstavení majetku, ale pouze v případě, že by město pokuty neplatilo.
"Do roku 2012 u nás přibude 60 tisíc vozidel. Situace se neustále zhoršuje, navíc město plánuje nájezdovou a sjezdovou rampu u Základní školy Bítovská a u budov v Jihlavské ulici, která přivede další tisíce aut přímo pod naše okna," tvrdí Rejchrtová. Kvůli rampám sdružení podalo na město správní žalobu.
Sdružení bránilo protihlukovým zdím, říká radnice
Hlavní město se brání, že se snažilo situaci řešit. "Podnikli jsme všechny dostupné kroky včetně požadavků na vybudování protihlukové zdi. Ale právě skupiny obyvatel, které chtějí tuto komunikaci ztišit, se proti tomu obrátily a napadly dokonce stavební povolení," řekl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
zúžená LegerovaTento víkend bude magistrála v Legerově ulici zúžena o jeden pruh, podle odborníků to ale ke snížení hluku nepřispěje, spíše se vytvoří delší kolony. - více o Legerově ulici čtěte zde |
Obyvatelé chtějí, aby město řešilo dopravu komplexně. Navrhovali vybudování ochranného tunelu z tvrzeného skla a zavedení mýtného už od křížení Jižní spojky s magistrálou. Řešením by podle Rejchrtové byly i změny územního plánu, které by zabránily výstavbě dalších administrativních center.
Dostavba okruhu magistrále nepomůže, varují občané
Přístup města kritizovala na posledním jednání dopravního výboru i pražská zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. podle ní metropole nebere rozhodnutí soudu vážně.
Komunistický člen dopravního výboru Petr Zajíček je jiného názoru. "Nedomnívám se, že město nic nedělá, město staví okruh. Soud by mohl uznat, že jeho výstavba je konání ve prospěch obyvatel," uvedl.
Rejchrtová je ale přesvědčena, že ani zprovoznění obou silničních okruhů lidem u magistrály nepomůže. "U nás není průjezdná doprava, ale cílová, která směřuje do nákupních center a administrativních budov, které v okolí rostou jako houby po dešti," dodala.