Nová tramvaj může ještě doznat drobných změn. Podle vedení plzeňské továrny se na definitivní verzi vozu právě pracuje a oficiálně bude představena do poloviny března.
Autorem návrhu je designové studio architekta Patrika Kotase, který už dříve na vývoji nízkopodlažních tramvají pracoval. Má také zkušenosti s vývojem kloubových tramvají pro ČKD. Jejich vývoj ale v devadesátých letech zastavil nedostatek peněz.
Tramvaj 15T je "šitá na míru" přímo Praze. Bude mít více podvozků s pohonem, aby dokázala zdolat například nejprudší pražské stoupání v Trojské ulici. Také bude užší než obvyklé typy tramvají, aby se protáhla ostrými zatáčkami v křivolakých uličkách.
Plzeňští technici navíc pracují na zmizení charakteristického pískání kol v zatáčkách. Díky rozdílným otáčkám kol vůz 15T v zatáčkách údajně ani nehlesne.
"Tramvaje 15T by měly být nasazovány na linky, které dnes obsluhují moderní vozy Porsche. Tedy na nízkopodlažní garantované linky," řekl pražský radní Radovan Šteiner (ODS).
Nízkopodlažní vozidla mají prioritu
Největší radost ale 250 nízkopodlažních tramvají 15T udělá maminkám s kočárky a lidem na invalidním vozíku. Cestování se jim Dopravní podnik nyní snaží usnadnit přestavbou stávajícího vozového parku. Tramvají se sníženou střední částí ale zatím brázdí pražské koleje jen 23.
Dopravní podnik také více než zdvojnásobí počet moderních tramvají Škoda 14T. Ta je veřejnosti více známá jako "Porsche" - podle firmy, která se na jejím vývoji podílela. Nyní jich je v Praze 27, do konce příštího roku jich Dopravní podnik chce mít 60.
Modernizace pražských tramvají vyjde hlavní město na bezmála 21 miliard korun. Většinu z toho, 17 miliard, utratí Praha za nové vozy 15T. Dalších 8 miliard bude stát nákup flotily osmi set nízkopodlažních autobusů.