Pražská radnice se ke zpoplatnění Nuselského mostu rozhodla poté, co se na českých dálnicích poměrně rychle a bez výraznějších problémů usadilo vybírání mýtného. Na poplatcích od řidičů těžkých nákladních aut se nedávno vybrala už miliarda korun. - více zde
Praha přitom už dříve uvažovala o tom, že například po vzoru Londýna zpoplatní vjezd do historického centra metropole. K ničemu takovému ale zatím nedošlo. Praha, na jejímž území není ani jeden kilometr zpoplatněné dálnice, se tak chce k penězům od šoférů dostat jinou cestou.
"Kdo bude chtít přejet Nuselský most, bude muset zaplatit," řekl iDNES.cz pražský radní pro dopravu Radovan Štajner. Cenu za jedno přejetí mostu magistrátní ekonomové předběžně stanovili na pět korun. Při obrovském počtu aut, který po mostě, přes který vede Severojižní magistrála, každý den projede, to pro radniční kasu slibuje slušný příjem.
Mýtné brány, nebo platební terminály
Se zpoplatněním Nuselského mostu souhlasí i magistrátní opozice. Zatím se ale radní nedokázali shodnout na tom, jakou technologii pro výběr "mostného" zvolí. Jednou z variant podle informací iDNES.cz je, že na obou koncích mostu vyrostou mýtné brány podobné těm, které už stojí na dálnicích.
V takovém případě by si řidiči museli do svých vozů koupit palubní jednotky, které už nyní na dálnicích musejí mít kamiony. Pražský magistrát nyní jedná s firmou Kapsch, která provozuje dálniční mýto, zda by bylo možné uvést na trh jednorázové palubní jednotky s jakýmsi předplaceným kreditem.
"Pokud by si řidič zakoupil takovou jednotku nabitou na 500 korun, mohl by po mostě přejet stokrát. Po vyčerpání sumy by si koupil jednotku novou," řekl iDNES.cz zdroj z firmy Kapsch, který nepřál být jmenován.
Další zvažovanou variantou je umístění terminálů u vjezdů na most. V těchto terminálech by řidiči platili hotově nebo například pomocí městské karty, na kterou by si mohli elektronicky převést peníze. Tento návrh ale zřejmě narazí kvůli tomu, že by na už tak rušné komunikaci způsobil další zmatky a zácpy.
Možná dojde i na tunely
Zpoplatnění Nuselského mostu může ale přinést dopravní problémy do míst, kudy se dá most objet. Část řidičů se jistě bude snažit placenému úseku vyhnout. Zvýšení hustoty provozu se dá očekávat především v Nuslích, na Pankráci a v Podolí. "Tyto trasy jsou ovšem nevýhodné časově," říká Štajner s tím, že kvůli úspoře času se řidičům stejně vyplatí projet placený úsek.
Celý projekt výběru mýtného na Nuselském mostě je teprve na začátku. Kromě výběru technologie budou muset zastupitelé zvolit i systém kontroly placení. Pokud by uspěla mikrovlnná varianta s mýtnými branami, uvažuje se o tom, že by kontrolu stejně jako na dálnicích vykonávali celníci. Další možností je zřízení zvláštní jednotky městské policie, která by se kontrolou a pokutováním nepoctivců zabývala.
Jasno v tom, od kdy přesně budou muset řidiči na Nuselském mostě platit mýtné a jakou technologií se budou poplatky vybírat, by mělo být do příštího apríla. Pokud se mýtné v Praze uchytí uvažuje magistrát o zpoplatnění dalších úseků. V tomto smyslu se mluví především o pražských tunelech.