„Vejtřaska je svojí konstrukcí specifický automobil. Ale právě jeho konstrukce z něj dělá vůz, který je možné opravit i v náročných podmínkách, pokud máte dostatečné znalosti,“ říká rotný Václav Pečený z 13. dělostřeleckého pluku v Jincích, kde několik kusů stále slouží. A nejen tam, V3S najdeme napříč armádou, ale pouze v zanedbatelných počtech.
Vojákům pro servis stačí absolvovat základní kurz oprav kolové techniky, tedy pomyslné minimum. Konstrukce z padesátých let je oproti dnešním vozům skutečně primitivní, ale naprosto funkční a poplatná využívání vozu často v náročném terénu.
Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí posádky, ať už řidiče nebo dalších lidí, kteří obvykle jezdili na sklopných dřevěných lavicích na korbě. Kvůli koncepci i umístění motoru, který je pod kabinou mezi řidičem a spolujezdcem, se o vejtřasce právem říká, že v zimě netopí a v létě hřeje.
Nicméně i přes spolehlivou konstrukci slabiny najdeme. „Při delším provozu a námraze časem unikají provozní kapaliny z motoru a převodovky, dochází k únavě listových per a spojovacích hřídelů,“ vyjmenovává neduhy Pečený. Ten dále dodává, že vzhledem k době jejího vzniku je největším problémem dostupnost náhradních dílů. „Většina byla nahrazena hlavně vozy Tatra T-810, takže se ve skladech náhradní díly již nevyskytují,“ dodává.
„Získala si za ta léta respekt nás všech, ale i naší lásku. Vejtřaska slouží v Jincích od svých počátků, pamatují ji naši otcové, u některých i dědové. A nikdo i přes nepohodlí či vedro jí nezapomene, když vás dopravila terén, neterén vždy tam, kam bylo třeba,“ dodal Pečený, který má tento vůz v malíku.
Do starého železa se zatím nechystá
A podle vyjádření podplukovnice Vlasty Cyprisové z Generálního štábu je zřejmé, že vejtřaska se ještě do starého železa nechystá. „S pořízením nových zbraňových systémů postupně zavádíme podpůrnou a zabezpečovací techniku, která nahrazuje již přesluhující vozidla. V současné době plánujeme obměnu například polních dílenských prostředků, pojízdných kuchyní, letištních speciálů apod. Nyní není možné stanovit přesný časový horizont vyřazení těchto vozidel,“ říká Cyprisová.
Vyškovská vojenská akademie dokonce chystá akci pro veřejnost jako oslavu působení tohoto šestikolového nezmaru v armádě.
Vejtřasčina zapomenutá příbuzná je dnes rarita, která zdobí muzea![]() |
V 13.00 hodin odstartuje vzpomínková jízda z kasáren až na vyškovské náměstí. Následně se uskuteční pro širokou veřejnost akce s názvem „Muzeum v pohybu“ za účasti vozidel Technického muzea v Brně, včetně vozidla PV4S z rallye Paris – Dakar a fotografická výstava.
Praga V3SVejtřaska je třínápravový terénní nákladní automobil s pohonem všech kol. Vůz vznikl dle zadání a požadavků Československé armády na standardní střední terénní nákladní automobil. Vyznačuje se žebřinovým rámem, tuhými portálovými nápravami a vzduchem chlazeným motorem konstrukce Tatra. Praga V3S je nejdéle vyráběným československým nákladním automobilem a jedním z nejpočetnějších. První prototyp byl zhotoven roku 1952, v roce 1953 začala sériová výroba, která s přestávkami trvala až do roku 1990. Z typu V3S byla odvozena civilní verze Praga S5T, lišící se především dvounápravovým podvozkem s jedinou poháněnou nápravou. Vozy Praga V3S byly také exportovány, zejména do takzvaných socialistických států. |