Kurzy, které provinilým řidičům umažou tři body, se rozběhnou už v září. Ilustrační foto.

Kurzy, které provinilým řidičům umažou tři body, se rozběhnou už v září. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Poslanci se diví, co schválili. Kurz pro špatné řidiče označili za skandál

  • 308
Měl to být způsob, který by umožnil chybujícím řidičům pochopit vlastní chyby a napravit se ještě předtím, než jim úřady vezmou na rok povolení řídit. Výslednou podobu kurzu, po jehož absolvování budou mít jeho účastníci o tři trestné body méně, však začínají kritizovat i poslanci, kteří pro zavedení školení zvedli ruku.

Zákon, který kurzy umožnil, začne platit už 1. září. Jenže "proškolit" se půjde jen na jediném místě v Česku. Rozpaky vzbuzuje i samotný průběh kurzu. "Je skandální, jak to celé dopadlo. Pokud se ta věc brzy nezmění, budu kvůli tomu interpelovat ministra," řekla včera poslankyně za ODS Eva Dundáčková.

Sněmovna o spuštění kurzů jednala před rokem. Definitivně novinku schválili poslanci loni v říjnu. Do zákona ji prosadil občanský demokrat Oldřich Vojíř. A ministerstvo dopravy jeho nápad podporovalo.

"Podobné kurzy fungují v řadě zemí po celé Evropě. Proto jsem pro to tehdy zvedl ruku. Je ale fakt, že jsem od toho čekal něco úplně jiného," připustil další poslanec za ODS Karel Sehoř.

V hospodářském výboru parlamentu se dokonce přímo mluvilo o tom, že v Česku začnou od platnosti zákona fungovat minimálně čtyři výcviková střediska. A postupně vzniknou v každém regionu. Nakonec je jen jedno – v severočeském Mostě, odkud je i poslanec Vojíř.

"Opakovaně nám bylo od něj i od ministerstva slibováno, že je dost času, aby se na spuštění kurzů připravilo víc středisek," dodává k tomu poslanec z ČSSD Miloslav Kala.

Chceme víc psychologie
Jenže ministerstvo celou věc přinejmenším značně podcenilo. K novele zákona muselo vydat i prováděcí vyhlášku. Až tento dokument přesně upravuje, kdo může kurz poskytovat. Jenže s přípravou vyhlášky si ministerští úředníci dávali na čas, a podmínky tak zatím dokázal splnit právě jen polygon v Mostě.

Sami poslanci však na novince kritizují i další věci. Poslankyně Dundáčková včera řekla, že by kurz, který je nyní rozložen do sedmi hodin, měl být mnohem delší. "Možná i dvou- až třídenní. A každopádně by tam mělo být mnohem víc teorie a psychologického působení na řidiče," řekla Dundáčková.

Podobně se vyjádřil i její stranický kolega a poslanec David Šeich. "Doufám, že současná podoba kurzů je jen první pokus a že ministerstvo ještě vyhlášku upraví," dodal poslanec Sehoř.

Samo ministerstvo však nic podobného nechystá. "Nevím nic o tom, že bychom to plánovali. O účasti psychologa na kurzech se nikdy neuvažovalo. A počet školicích středisek rozhodně není konečný. Už příští rok jich bude víc," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

. Dopravní odpustky

Jak se dostat na kurz
Zájemce o zařazení do kurzu si musí nejprve na úřadu, který ho jako řidiče eviduje, zažádat o výpis ze svého bodového konta. Za kurz zaplatí řidič 8 300 korun. Školení, do kterého se mohou zájemci přihlásit jen jednou v kalendářním roce, bude od začátku září zatím nabízet pouze firma provozující zkušební polygon v severočeském Mostě.

Kdo na kurz smí
Podle zákona se do kurzu mohou přihlásit jen řidiči, kteří nasbírali nejvýše deset trestných bodů. A zároveň se dopustili jen "méně" bodovaných přestupků. Mezi takové podle ministerstva dopravy patří třeba jízda se zhasnutými světly, telefonování při řízení, ale i nezastavení před přechodem nebo výrazné překročení povolené rychlosti.

Kdo na kurz nesmí
Řidiči, kteří mají už jedenáct trestných bodů. Nebo ti, kteří body nasbírali za některý šesti- nebo sedmibodový přestupek. Mezi takové přestupky patří zavinění vážné nehody, při které někdo zemřel nebo byl těžce zraněn, odmítnutí zkoušky na alkohol či zakázané předjíždění.

Co se na kurzu vyučuje
Školení trvá celkem 7 hodin. Je rozděleno do dvou bloků. V prvním, který je zaměřený na teorii, instruktoři vysvětlují, jak se má třeba správně brzdit nebo jak se správně zařadit v hustém provozu. Ve druhé, praktické části čeká účastníky kurzu simulace jízdy v autě při zhoršených podmínkách, třeba v dešti. Zároveň si účastníci školení vyzkoušejí, jak zvládají řídit, když jejich auto dostane smyk.

I sami školitelé z mosteckého polygonu přitom připouštějí, že jejich kurz nebude na některé účastníky příliš působit. "Nedělám si iluze, že ty lidi napravíme. Na někoho to opravdu nemusí mít vliv," přiznal Jiří Patera ze společnosti HCT, která kurzy nabízí.

"Ale pokud se rozhodnou sem přijet, budou tu poslouchat a chtít se dozvědět něco o svém způsobu jízdy a o tom, jak ho změnit k větší bezpečnosti, má to rozhodně smysl," tvrdí Patera.

Zkušenosti ze zahraničí
Lektoři z Mostu říkají, že jsou jejich kurzy podobné těm, kterými procházejí "hříšní" řidiči v řadě evropských zemí. Školení, po jehož absolvování přijde smazání několika bodů, skutečně funguje třeba v Německu, Rakousku nebo Španělsku. Podoba tamních kurzů je však přece jenom poněkud odlišná, a to například v jejich délce.

"V Německu může školení zabrat až tři dny. Ve Španělsku je to dvanáct hodin," řekl Kamil Pavlíček, který vyučuje dopravní bezpečnost na policejní akademii. "Ve všech zemích se dává také větší důraz na psychologii. Učí se také základy defenzivní jízdy a opakují se předpisy. Smyslem všeho je, aby se řidiči nechovali za volantem agresivně," dodal Pavlíček.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video