Zákon, který kurzy umožnil, začne platit už 1. září. Jenže "proškolit" se půjde jen na jediném místě v Česku. Rozpaky vzbuzuje i samotný průběh kurzu. "Je skandální, jak to celé dopadlo. Pokud se ta věc brzy nezmění, budu kvůli tomu interpelovat ministra," řekla včera poslankyně za ODS Eva Dundáčková.
Sněmovna o spuštění kurzů jednala před rokem. Definitivně novinku schválili poslanci loni v říjnu. Do zákona ji prosadil občanský demokrat Oldřich Vojíř. A ministerstvo dopravy jeho nápad podporovalo.
"Podobné kurzy fungují v řadě zemí po celé Evropě. Proto jsem pro to tehdy zvedl ruku. Je ale fakt, že jsem od toho čekal něco úplně jiného," připustil další poslanec za ODS Karel Sehoř.
V hospodářském výboru parlamentu se dokonce přímo mluvilo o tom, že v Česku začnou od platnosti zákona fungovat minimálně čtyři výcviková střediska. A postupně vzniknou v každém regionu. Nakonec je jen jedno – v severočeském Mostě, odkud je i poslanec Vojíř.
"Opakovaně nám bylo od něj i od ministerstva slibováno, že je dost času, aby se na spuštění kurzů připravilo víc středisek," dodává k tomu poslanec z ČSSD Miloslav Kala.
Chceme víc psychologie
Jenže ministerstvo celou věc přinejmenším značně podcenilo. K novele zákona muselo vydat i prováděcí vyhlášku. Až tento dokument přesně upravuje, kdo může kurz poskytovat. Jenže s přípravou vyhlášky si ministerští úředníci dávali na čas, a podmínky tak zatím dokázal splnit právě jen polygon v Mostě.
Sami poslanci však na novince kritizují i další věci. Poslankyně Dundáčková včera řekla, že by kurz, který je nyní rozložen do sedmi hodin, měl být mnohem delší. "Možná i dvou- až třídenní. A každopádně by tam mělo být mnohem víc teorie a psychologického působení na řidiče," řekla Dundáčková.
Podobně se vyjádřil i její stranický kolega a poslanec David Šeich. "Doufám, že současná podoba kurzů je jen první pokus a že ministerstvo ještě vyhlášku upraví," dodal poslanec Sehoř.
Samo ministerstvo však nic podobného nechystá. "Nevím nic o tom, že bychom to plánovali. O účasti psychologa na kurzech se nikdy neuvažovalo. A počet školicích středisek rozhodně není konečný. Už příští rok jich bude víc," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
. Dopravní odpustkyJak se dostat na kurz Kdo na kurz smí Kdo na kurz nesmí Co se na kurzu vyučuje |
I sami školitelé z mosteckého polygonu přitom připouštějí, že jejich kurz nebude na některé účastníky příliš působit. "Nedělám si iluze, že ty lidi napravíme. Na někoho to opravdu nemusí mít vliv," přiznal Jiří Patera ze společnosti HCT, která kurzy nabízí.
"Ale pokud se rozhodnou sem přijet, budou tu poslouchat a chtít se dozvědět něco o svém způsobu jízdy a o tom, jak ho změnit k větší bezpečnosti, má to rozhodně smysl," tvrdí Patera.
Zkušenosti ze zahraničí
Lektoři z Mostu říkají, že jsou jejich kurzy podobné těm, kterými procházejí "hříšní" řidiči v řadě evropských zemí. Školení, po jehož absolvování přijde smazání několika bodů, skutečně funguje třeba v Německu, Rakousku nebo Španělsku. Podoba tamních kurzů je však přece jenom poněkud odlišná, a to například v jejich délce.
"V Německu může školení zabrat až tři dny. Ve Španělsku je to dvanáct hodin," řekl Kamil Pavlíček, který vyučuje dopravní bezpečnost na policejní akademii. "Ve všech zemích se dává také větší důraz na psychologii. Učí se také základy defenzivní jízdy a opakují se předpisy. Smyslem všeho je, aby se řidiči nechovali za volantem agresivně," dodal Pavlíček.