Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Posádky transportérů utržily ostudu

  16:26aktualizováno  16:26
Hodonín - Smích a někdy i nadávky si v posledních dnech užívají vojáci hodonínské posádky. Osm z nich bylo totiž minulý čtvrtek ráno vysláno, aby se čtyřmi kolovými obrněnými transportéry bránili budovu Rádia Svobodná Evropa v Praze. V pořádku však dojely jenom dva stroje. Poprvé se kolona zastavila na dálnici kousek za Brnem, další obrněnec znehybněl v Praze.
Přečtěte si uvnitř článku, jak vojáci hodnotí přesun do Prahy.

Jeden z transportérů měl poškozený spojkový válec a řidič tak nemohl řadit rychlost. Další transportér zůstal stát v Praze, když se mu zastavil motor a nešel znovu nastartovat. Byla totiž vybitá baterie.

"Osobně se nás to dotýká, ale skutečně za to nemůžeme," povzdechl si jeden z hodonínských profesionálních vojáků. Také velitel tamního výcvikového střediska řidičů major Ladislav Haman je přesvědčen, že jeho podřízení za nic nemohou a narážky v místních restauracích ho mrzí.

"Lidé říkají: Co jste tam dělali? To jste se zase předvedli! Ty názory se mě vnitřně dotýkají. O mých podřízených se teď mnohdy mluví velice špatně a oni si to nezaslouží. Já sám jsem to vysvětloval manželce a ta pochopila, že jsme dělali vše, co jsme mohli. Moji lidé si zaslouží spíš poděkovat. Ostuda to nebyla. Úkol jsme splnili," tvrdí Haman. Upozornil, že na základě jedné poruchy jednoho obrněného transportéru nelze hodnotit bojeschopnost celé armády.

Hodonínští vojáci neměli při výběru transportérů na dlouhou cestu příliš mnoho možností - výcvikové středisko má totiž pouze osm strojů. Dva z nich byly v opravnách ve Šternberku, u dvou se při výcviku řidičů objevovaly poruchy a tak vlastně ty čtyři nakonec zbyly jako jediné použitelné.

Velitel střediska dostal rozkaz k přípravě čtyř transportérů na přesun do Prahy ve středu 26. září po deváté hodině večer. Okamžitě povolal do kasáren třináct příslušníků útvaru, kteří začali od desáté večer stroje připravovat na dlouhou cestu. "V dílně kontrolovali, zda je dostatek nafty, oleje, zda je vše promazáno, prověřili světla, řízení a brzdy," vypočítal velitel jednotlivé úkony.

Vojáci podle něho udělali vše potřebné, co je před takovým přesunem potřeba. "Je ale pravda, že transportér má sto šedesát mazacích míst. Kdyby bylo víc času, zkontrolujeme všechna. Takto jsme dali do pořádku jen ta, která souvisí s pohonem. Žádné součástky ale nebylo potřeba měnit," dodal velitel střediska, který přípravu techniky osobně sledoval až do dvou hodin ráno. Podle něho absolvovaly transportéry i krátkou zkušební jízdu v kasárnách a byly v pořádku.

Haman ovšem přiznává, že by bylo rychlejší a spolehlivější přesunout obrněné transportéry do Prahy na valníku. "Já jsem ale dostal za úkol přepravit je tam po vlastní ose. Plnil jsem úkol, který jsem dostal. Věřím, že nadřízený zvážil i alternativu takové přepravy," řekl.

A proč přesto Haman na tuto alternativu vzhledem ke stáří strojů a délce trasy svého nadřízeného neupozornil? "Ne, že by na to nebyl čas, ale ani mě to nenapadlo. Dostal jsem rozkaz plnit úkol jinak," vysvětlil. Pochybnosti o tom, že by transportéry nemusely pořesun vydržet, prý velitel neměl.

Podle Hamana totiž nešlo závady transportéru předvídat. "Je to ale zastaralá technika a pro případ potřeby jsem měl připraven i podvalník na odvoz. Tři sta kilometrů je pro tyto stroje značná zátěž," přiznal. Transportéry se například při pomalejší jízdě ve městě přehřívají, protože jsou chlazeny vzduchem. Zabrat dostává také baterie, protože v nižších otáčkách ji dynamo nedobíjí a vozidlová radiostanice, kterou při přesunu vojáci často využívali, má velkou spotřebu proudu. "V Praze pak řidič dupl na brzdu, zhasl mu motor a kvůli slabé baterii jej už nenahodil," vysvětlil Haman.

Přestože transportéry při dlouhém přesunu selhaly, jsou podle něho dostačující k výcviku vojenských řidičů, který hodonínský útvar zabezpečuje. "Jsou zastaralé, ale jako výcvikové vozidlo stačí. Nejsme totiž bojovou jednotkou v tom pravém slova smyslu," řekl Haman.

Přečtěte si více: Další transportéry čekají v kasárnách

Obrněný transportér OT 64 ve výzbroji České armády už dosluhuje

Autoři:

  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Předseda sociálních demokratů Jan Hamáček se po třinácti letech rozvádí

Manželství místopředsedy vlády, ministra vnitra a šéfa ČSSD Jana Hamáčka končí. „Ano, mohu potvrdit, že jsme společně s...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Žádný strach z viru, nejsme Čína, krotí vášně hlavní hygienička

Před sedmnácti lety svět zasáhla epidemie SARS. Viru, který způsobuje náhlý kolaps dýchání. Zemřelo skoro 800 lidí,...

Zeman hovořil k neslyšícím sportovcům. Překládat jim musel jeden z nich

Na středečním setkání Miloše Zemana s účastníky XIX. zimní deaflympiády chyběl profesionální tlumočník. Sportovcům...

Výroba vakcíny proti chřipce trvá až 15 let. Na poptávku nelze rychle reagovat

Je to výpadek, který postihne lékaře i lékárny prakticky každý rok. Za nedostatek očkovacích vakcín proti chřipce může...

Zelení slaví 30 let od vzniku strany. Zvolili si dva spolupředsedy

Stana zelených po vzoru svých německých nebo švédských kolegů v sobotu poprvé volila dva spolupředsedy. Stali se jimi...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.

Najdete na iDNES.cz