"Mírně mne překvapilo, že ČSSD byla schopna voliče přitáhnout i k senátním volbám, protože kraje se sociálnědemokratickým voličům ´prodávaly´ lépe," řekl iDNES.cz Mlejnek.
čtěte zde hlavní článek z volebOranžová tsunami ČSSD zalila i Senát, ODS uhájila jen pražská křesla |
Senát totiž podle něho sociální demokracie dříve pojímala spíše jako odkladiště politiků, neměl pro ni žádný reálný význam. "Shazovala ho, protože v něm měla převahu pravice," myslí si Mlejnek.
Nyní se ČSSD podařilo přimět voliče, aby oranžové kandidáty podpořili i v tradičně spíše přehlíženém druhém kole senátních voleb.
"To je úspěch a až další analýza ukáže, jak tato mobilizace voličů svědčí o nějakém postoji společnosti k reformám, které mohly u některých segmentů veřejnosti vyvolat nevoli. Už nyní je evidentní, že vláda podcenila onen psychologický odpor," tvrdí politolog
Křištálová lupa Mlejnek připomněl, že s kampaní straně pomohla profesionální americká reklamní agentura, která jí připravovala i kampaň do krajských voleb. Stejnou agenturu si sociální demokraté najali i v roce 2006, kdy přitom prohráli jen těsně.
To podle Mlejnka předznamenává budoucí trend, kdy se předvolební kampaně politických stran budou profesionalizovat. - čtěte Zvládnutý politický marketing přinesl ČSSD 750 tisíc hlasů navíc
ODS nemohla ani přes mobilizaci či nasazení prezidenta Václava Klause výkyv směrem doleva změnit. "ODS mohla spoléhat na to, že se část jejich voličů vyleká a přijde volit, na druhou stranu rozkol v ODS zase část voličů odradilo, takže se to vzájemně neutralizovalo," soudí Mlejnek.