Ministerstvo dopravy sice vytvořilo komisi, která má připravit změnu nepovedeného zákona, jenže její členové se sešli jen jednou. A kdy konkrétně? Minulý týden ve čtvrtek. Navíc se neshodli téměř na ničem.
"Žádný závěr jednání nemá," připustil náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. "To, co chceme my, se nelíbí dopravcům. Návrhy dopravců se zase nezdají policii," dodal.
Náměstek ministra dopravy Petr Šlegr tvrdí, že o změně chtěli jednat dříve, ale vláda dostala důvěru až letos v lednu a nějaký čas trvá, než člověk v nové funkci rozkouká.
Politici: Neshodneme se
Šlegr ze Strany zelených možná mluví pravdu, že se potřeboval na místě náměstka pro veřejnou dopravu rozkoukat. Ve vysoké politice je nováčkem.
Jenže o změně mluvili loni především mnohem zkušenější politici. "Víkendový zákaz pro kamiony by se měl rozšířit a měl by platit po celý rok. Budu usilovat o změnu, a to i jako poslanec," sliboval loni v červnu ještě jako ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL.
Nyní Šimonovský tvrdí, že se snažil změnu prosadit. Jenže v parlamentu se jeho žádný konkrétní návrh neobjevil. "Řešil jsem to s kolegy z jiných stran a panují na to rozdílné názory. Musíme najít nějaký kompromis, předtím to nemá cenu v parlamentu projednávat," řekl.
Podobně jako Šimonovský, sliboval změnu už loni v červnu současný ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. I ten se dnes hájí, že se mu nepodařilo najít pro úpravy podporu mezi politiky z jiných stran.
"Stále trvám na tom, aby se to změnilo. Jenže teď jsme raději poslali do Sněmovny jen úpravy silničního zákona, které mají podporu u většiny poslanců. Změny týkající se kamionů tam proto nejsou," uvedl.
Jak omezit kamiony?
S čím musí počítat řidiči na dálnicích od 1. července kvůli neschopnosti politiků dohodnout se? Předně se musí připravit, že kamiony budou potkávat během prázdnin i v sobotu po jedné hodině odpoledne. Dříve nesměla nákladní auta jezdit o prázdninových sobotách mezi sedmou ráno do osmi večer.
Kamiony mohou od loňského roku jezdit během července a srpna také v neděli dopoledne, což předtím nebylo vůbec možné.
Jediným, z čeho by mohli mít řidiči radost, je páteční zákaz pro jízdu kamionů. Ty nesmějí během prázdnin jezdit v době od 17 do 21 hodin. Dříve takové omezení neplatilo.
Jenže právě tento zákaz se nezdá politikům ani dopravním odborníkům nejvíc. "Zvažujeme, že by kamiony nesměly jezdit v pátek v době od 13 do 18 hodin, kdy je největší dopravní špička. Otázka zní, zda se to podaří prosadit," podotkl náměstek ministra dopravy Šlegr.
Aleš Řebíček, současný ministr dopravy za ODS
Co řekl ještě jako kandidát na ministra 29. června 2006: "Nechápu, proč došlo krátce před volbami k novele, která způsob jízdy kamionů o víkendech změnila. S předchozím časovým rozpětím nikdo neměl problém, ani řidiči kamionů ne, zatímco s novelou zřejmě není spokojen nikdo. Budu proto prosazovat změnu."
Co říká nyní: "Nepodařilo se to změnit, protože se nepodařilo najít shodu napříč politickým spektrem. Můj zájem na té změně ale trvá."
Milan Šimonovský, exministr dopravy a současný poslanec KDU-ČSL
Co řekl ještě jako ministr 22. června 2006 "I jako poslanec budu v novém volebním období prosazovat rozšíření víkendového zákazu jízd kamionů. Měl by platit celoročně. Pokud změnu neudělá ministerstvo dopravy, předložím novelu sám."
Co říká dnes: "Už jsem o tom s kolegy z ostatních stran mluvil, vytvořili jsme dokonce odbornou skupinu, kde se o tom problému bavíme. Každý má na to ale jiný názor. Nevím, kdy se nám podaří najít nějaký kompromis a kdy by mohl začít platit."