O návrhu informovala Česká televize. "Policistům by zůstaly peníze vybrané na blokových pokutách, ty uložené ve správním řízení by stále zůstaly obcím, aby měli úředníci vůli dopravní přestupky řešit," přiblížil v ČT návrh mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Šéf dopravních policistů Leoš Tržil uvedl, že loni jeho podřízení uloženými pokutami přispěli do státního rozpočtu asi 500 miliony korun. Pokud by výnos z blokových pokut zůstával policistům, mohli by za utržené peníze nakoupit třeba benzin nebo nové radary.
Návrh má ale také svoje odpůrce. Ti namítají, že "zprivatizování" pokut může vést k tomu, že dopravní policie bude řidiče zbytečně šikanovat, jen aby víc vydělala a zalepila díry v rozpočtu. "Když se to bude využívat jako přilepšení pro policii na dohánění děr v rozpočtu, má to zcela opačný efekt," upozornil mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Poukazují přitom na situaci, která panuje u městských strážníků. Těm totiž zůstávají peníze za odtahy, což podle ČT rozjelo "odtahový byznys", kdy často z ulic mizí i auta, která vůbec nepřekážejí.
"Věřím tomu, že čeští dopravní policisté jsou profesionálové a pokud podobná změna projde, nebudou toho zneužívat," zastává se mužů zákona mluvčí Hanzelka.
Pokud se mezirezortní komise odborníků shodne, že pokuty opravdu poputují do rozpočtu policie, ministerstvo dopravy se pokusí tento návrh zapracovat do příslušných zákonů. Reálně by pak změna mohla začít platit v roce 2012.