Je to velice smutný seznam. Opilý Martin Šperla zabil loni v srpnu při nehodě šest lidí, ve vězení zůstane sedm let.
Zdeněk Bulawa deset měsíců předtím rovněž pod vlivem alkoholu smetl v Českém Těšíně policejní auto, ve kterém zemřeli tři policisté. Za mřížemi stráví čtyři roky.
A nakonec Tomáš Horák, který si loni v dubnu dal několik skleniček vína a tvrdého alkoholu a ve svém autě zavinil loni u Bystřan na Teplicku vážnou havárii. Nepřežilo ji pět lidí a soudci uložili Horákovi desetiletý trest. Přísnější už jim zákon nedovoluje.
Ve všech případech šlo o řidiče, kteří už měli dřív problémy s dodržováním dopravních předpisů, a někteří z nich mají na svědomí i jiné nehody. Jak je možné, že jim soudci uložili tak rozdílné tresty?
"Každá nehoda je jiná a na výši trestu má vliv řada věcí. Třeba i to, jestli se viník havárie omluvil příbuzným obětí, nebo jestli se při líčení nevymlouval na údajnou technickou závadu." řekla Monika Křikavová, místopředsedkyně Obvodního soudu pro Prahu 2, který řeší všechny nehody, jež se stanou na území hlavního města.
Nižší trest díky lítosti
Právě lítost zachránila Martina Šperla před vyšším trestem. U soudu mu přitížilo, že měl v krvi 1,79 promile alkoholu, navíc jel nedovolenou rychlostí – kolem 130 kilometrů v hodině. A také jej už dřív chytili policisté, jak řídí opilý.
Soudcům se však ke všemu přiznal a za svůj čin se omluvil. "Jeho postoj byl hodně důležitý. Pokud by byl třeba cynický, trest by byl tvrdší," řekl Bohumil Kotala, předseda svitavského okresního soudu, který Šperlovu nehodu řešil.
"Dopravní nehoda je navíc nedbalostní trestný čin, za který by měl být jiný trest než třeba za úmyslnou vraždu," dodal.
Pozůstalí Šperlových obětí už po prvním verdiktu řekli, že trest je příliš nízký. Pokud se navíc bude Šperl chovat ve vězení vzorně, dostane se na svobodu už v polovině trestu.
"My jsme mu zároveň uložili desetiletý zákaz řízení, který začne platit teprve poté, až vyjde na svobodu. I to je trest," oponuje Kotala.
Těšínského "piráta silnic" Bulawu zase zachránilo před vyšším trestem to, že za nehodu mohli částečně i policisté, kteří při ní zemřeli.
Policisté: Soudci by měli přitvrdit
V případě Tomáš Horáka z Teplic naopak soudci nenalezli ani jednu polehčující okolnost. Horák totiž už dřív zavinil pět dopravních nehod a v době té poslední byl v podmínce.
Rozhodnutí soudců bylo tedy tvrdé – deset let vězení. "Obžalovaný neprojevil během líčení žádnou účinnou lítost," podotkl teplický soudce Miroslav Čapek.
Horák se odvolal a poukazuje právě na to, jak rozhodli soudci u jiných nehod, při nichž zemřelo pět nebo i víc lidí.
Za příliš mírné (tedy kromě případu Tomáše Horáka) nepovažují tresty za tragické dopravní nehody jen ti, kteří při haváriích přišli o nějakého příbuzného.
Stejný názor mají i policisté nebo dopravní specialisté.
"Tresty, které u nás padají, jsou nepřiměřené. Jestli někdo řídí opilý a zabije při tom několik lidí, měl by to na trestu poznat. V USA za takové chování hrozí dokonce i doživotí," řekl šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.
"Řada řidičů, kteří jezdí s alkoholem v krvi nebo opakovaně porušují rychlost, spoléhá na to, že uniknou policejním kontrolám. Zároveň věří, že se jim nemůže nikdy nic na silnici stát," míní Robert Šťastný, šéf Besipu, který organizuje kampaně na dodržování silničních pravidel.
"Často se však mýlí. Soudci by proto v jejich případě měli být skutečně tvrdí," dodává.
Na dodržování správné rychlosti se snaží Besip upozornit i ve své nové kampani, která začala toto úterý a potrvá až do konce dubna.
Podle policejních statistik byla totiž nedovolená rychlost tím nejčastějším důvodem, proč loni na českých silnicích umírali lidé. Celkem zemřelo loni v Česku 1215 osob, rychlost "mohla" za smrt 438 z nich.
"Tragické následky může mít například nedodržování padesátky v obci. Bohužel se ukazuje, že řada řidičů ulicemi měst stále jezdí mnohem rychleji, než stanovuje zákon," podotkl Šťastný.