„Kriminalisté intenzivně spolupracují se zahraničními kolegy a i odtud k nám plynou informace o tom, že relevance výhrůžek není vysoká. Tomuto i my podřizujeme naše opatření,“ uvedla dále v úterý policie.
Ministerstva školství a vnitra také školám rozeslala dopis, ve kterém se mimo jiné píše, jak mají školy postupovat pokud obdrží výhružný telefonát.
Ptát se na detaily a sdělení si zapisovat
Například si mají zapsat detaily rozhovoru, nikdy nemají zavěšovat. Naopak se mají snažit volajícího udržet na telefonu a ptát se na detaily a sdělení si zapisovat.
Pokud jde o výhrůžnou zprávu elektronickou formou, například mailem nebo prostřednictvím sociálních sítích, tak jim ministerstva radí, aby neotevíraly přílohu a neklikaly na žádné odkazy. V případě potřeby mají iniciovat evakuaci podle svých interně stanovených postupů.
Internet zaplevelily lži kolem výhrůžek školám. Nešiřte je, apeluje policie |
V pokynech školy také najdou, jak mají komunikovat s veřejností. „Podklad je určen především ředitelům škol, aby měli základní kontury a návody, jak události komunikovat směrem k rodičům a veřejnosti. Cílem doporučení je předcházet panice, zbytečnému šíření strachu a zároveň poskytnout rodičům i veřejnosti relevantní a pravdivé informace,“ stojí v metodice.
V ní se také píše, že podklad má školám pomoci efektivně informovat o opatřeních, která jsou přijímána k zajištění bezpečnosti dětí, a vysvětlit kroky, které jsou podnikány v souvislosti s aktuálními hrozbami.
„Umožněte o tom dětem mluvit“
Vedle toho pokyny radí, jak o celé záležitosti mluvit s dětmi. „Jeho cílem je poskytnout jim konkrétní návod, jak s dětmi komunikovat, jak podpořit jejich psychickou pohodu a jak zajistit, aby se děti cítily bezpečně a stabilně i v nejistých situacích,“ píše se v dokumentu, který obsahuje několik bodů.
Mimo jiné je zapotřebí posílit pocit bezpečí u sebe, druhých i celkově ve škole. „Mějte potřebné a ověřené informace. Omezte nezbytné změny v rozvrhu a dalších oblastech na minimum. Omezte stresující události, jako je například zkoušení,“ radí pokyny.
Podle něj mají také učitelé dát dětem prostor, aby vyjádřily své pocity a myšlenky. „Umožněte dětem mluvit o tom, co prožívají v souvislosti s bombovou hrozbou. Každé dítě může situaci prožívat jinak – některé děti mohou cítit úzkost nebo vztek, jiné mohou být naopak zamlklé a na první pohled vypadat klidné,“ popisuje mimo jiné metodika.