Scénář bývá v mnoha případech prakticky totožný. Na inzerát nabízející zboží se ozve zájemce o koupi, který bohužel podle svých slov bydlí příliš daleko na osobní předání. Sám ovšem nabízí možné řešení.
„Na mnou nabízený předmět přes Bazoš odpověděl pán na Whatsapp s tím, že má zájem a že zajistí přepravu na své náklady přes DPD,“ popsala policii jedna z žen, která naštěstí podezřelé jednání včas odhalila.
Finanční transakce má následně probíhat přes odkaz, který kupující záhy pošle. Po rozkliknutí se člověk pohybuje na webových stránkách údajného dopravce, které jsou ovšem ve skutečnosti falešné. Při plnění pokynů jsou následně vyžadovány informace o platební kartě, kam „mají být peníze od kupujícího převedeny“, včetně například aktuálního zůstatku na účtě.
„To bylo dost divné, tak jsem nepravdivě napsala 10 korun. V tom se mi ozvala ‚technická podpora‘ přes chat na tomto odkazu, že vzhledem k tomu, že chtějí chránit své zákazníky, nepřijímají karty s menším zůstatkem než je 5 000 korun, aby se nejednalo o podvodníky s falešnými kartami,“ doplnila žena.
Je patrné, že podvodníci využívají poměrně propracovaný systém zahrnující falešný web i falešnou technickou podporu, navíc cílí na účty s vyšším objemem peněz. V další fázi web oběť vyzve k autorizaci odchozí platby. Pokud v jakémkoliv okamžiku člověk vznese podezření na neobvyklý postup, buď „podpora“, nebo kupující v původní konverzaci ho přesvědčuje o opaku a vyzývá k pokračování.
Podvodníci řádí, přidají jedno písmenko a vytáhnou z vašich přátel tisíce |
Případně se uchyluje k naléhání. „Napsala jsem mu, že odchozí platbu nebudu potvrzovat. On začal psát, že už to ale zaplatil a nyní to nelze stornovat, že bude muset čekat na peníze 14 dní, než mu je vrátí. A zaručoval se, že tuto službu používá opakovaně a nikdy s tím nebyl problém,“ uvedla svědkyně.
Setkali jste se s podobným pokusem o podvod na internetových tržištích?
Rozřešení v tomto případu přineslo kontaktování skutečné zákaznické podpory dopravce, která označila web za falešný. Po konfrontaci s touto skutečností přestal kupující se ženou komunikovat.
Podvodníci vytáhli z lidí čísla karet i kódy, vzápětí vybrali stovky tisíc |
Praktika zvaná vishing zaměstnává kriminalisty pravidelně. „Popisovaným případům, kde jsou vylákávány platební údaje, zneužívána loga a stránky kurýrních a balíkových služeb, se věnují kolegové v celé republice, včetně specializovaných útvarů služby kriminální policie a vyšetřování,“ sdělili. Podařilo se jim už několik podezřelých zadržet.
Vyšetřování takových podvodů je podle policie náročné, složité a vyžaduje nemalé úsilí. „Na rozdíl od prevence, která je snadná,“ podotkla s tím, že lidé by měli dbát zvýšené opatrnosti při nakládání s platebními údaji a sledovat internetové adresy, které se často liší od těch oficiálních.
21. března 2022 |