Je pak mnohem snazší lék odkliknout než sjet o pár řádků níž na pilulky se stejnou účinnou látkou, ale od konkurence. Je to další způsob, jak se farmaceutické firmy snaží ovlivnit lékaře ve prospěch předepisování svých medikamentů.
Jakou pak má pacient jistotu, že ho lékař léčí tím nejlepším? „Žádnou. Je to nevkusné a v rozporu s etickým kodexem. A pochopitelně to může ovlivnit to, co lékař předepisuje,“ míní lékař Tomáš Karhan. Například v Německu kvůli takovému ovlivňování lékařů změnili systém předepisování léků - doktor tam už nesmí naordinovat konkrétní značku.
Výrobce programu se brání. „Jde o normální reklamu. A je to podle mě nejchytřejší způsob reklamy vůbec,“ říká Vladimír Junger, jednatel firmy CompuGROUP. Její programy používá asi jedenáct tisíc lékařů, přes 60 procent z těch, kteří mají počítač.
Software, který přednostně nabízí léky konkrétní firmy, je o víc než polovinu levnější než ty „čisté“. Kdo by odolal? „Myslím, že zatím si jen jeden lékař vyžádal software bez reklamy,“ říká Junger. „Jde jen o nosič informací. Usnadňuje lékařům administrativní i odbornou práci,“ říká Junger.
Což neznamená nic jiného než to, že ve chvíli, kdy lékaři do ordinace vstoupí pacient, který potřebuje lék na snížení cholesterolu, tak mu počítač nabídne jeden lék ze skupiny zhruba deseti, které jsou na trhu. A to právě ten od firmy, která si to zaplatila.
„Ty léky jsou téměř identické. Na tom není nic nefér,“ krčí rameny Junger. Jenže v rozpacích jsou nad takovými praktikami i samy farmaceutické firmy. „Toto etické rozhodně není a členské firmy asociace dodržují etický kodex, který podobné praktiky neumožňuje,“ míní šéf asociace AIFP, která sdružuje výrobce originálních léků v Česku, Radim Petráš.
„Vím, že to některé farmaceutické firmy dělaly, ale upouští od toho, protože pokud vím, zjistily, že to na lékaře nemá takový vliv, jaký čekaly,“ říká Lumír Kroček z asociace ČAFS, která naopak sdružuje výrobce neoriginálních léčiv.
Pilulky jako pilulky...
„V oblasti farmaceutického průmyslu jde o čistou formu reklamy. Reklamou lékaře k ničemu nenutíme,“ podotýká k tomu Junger.
Naráží tím na fakt, že zástupci farmaceutických firem nepracují zrovna v rukavičkách, když se snaží ovlivnit lékaře, aby předepisovali jejich léky.
O tom ostatně svědčí i to, že policie právě vyšetřuje případ červencové konference Sdružení ambulantních urologů. Ta se měla konat v Keni a součástí akce byl i výlet na safari a další poznávací aktivity včetně koupání v moři.
Lékaři však na keňské pláže neodjedou. Organizace Transparency International, která se zabývá korupcí, totiž kvůli „konferenci“ podala trestní oznámení.
Farmaceutická firma Apotex urologům údajně nabídla, že výlet zaplatí, když každý předepíše pacientům 450 balení jejích léků. Tato kauza je zatím první, kterou se zabývá policie.
Nicméně firma CompuGROUP si je dobře vědoma, jak výhodné je spojení farmaceutických firem s lékaři. Například školení, která CompuGROUP pořádá, sponzorovala farmaceutická firma Sandoz.
CompuGROUP se navíc ve svých prezentacích chlubí tím, že má „exkluzivní přístup k 290 tisícům lékařů v devíti zemích“.
Reklama, která nefunguje?
Kdyby reklama nefungovala, tak ji farmaceutické firmy nedělají. Potíž je, že řada lékařů si ani neuvědomuje, jak moc můžou být ovlivněni svým „chytrým“ počítačem.
„Dělali jsme školení pro praktické lékaře a zjistili jsme, že řada z nich ani neví, že má v počítači takový reklamní software. A zdá se jim v pořádku, že když začnou vypisovat název léku, tak jim počítač sám od sebe doplní název léku - ale ten, který je od konkrétní firmy, jež jim způli zaplatila software. A oni to musí vymazat, pokud chtějí napsat jiný lék. Oč snazší je jen to odkliknout?“ popisuje odborník na lékařské softwary Pavel Kubů.
Lékaři, kteří software mají, jej obhajují. „Je přece na člověku, jestli se reklamě podřídí. Každý má vlastní hlavu a selský rozum,“ říká praktický lékař Jan Jelínek.
I zástupkyně organizací, které se starají o zájmy pacientů, Jana Petrenko, míní, že záleží jen na charakteru lékaře, jestli předepíše to, co mu jeho počítač nabízí. Potíž je, že to se pacient, který v ordinaci stojí, nikdy nedozví.
. Jak na lékaře?Co ovlivní předepsání léku? Zástupci farmaceutických firem si zavazují lékaře pozvánkami na konference spojené s dovolenou, zásobují je maličkostmi od tužek a bloků až po vybavení ordinací. Reklamě lékaři neuniknou ani ve svém vlastním počítači: ta jim radí i to, který lék předepsat. Lékaři dostávají peníze na ruku za takzvané neintervenční studie: často jde o pseudostudie, kdy se lékař zeptá pacienta, jakou měl ráno teplotu, a předepíše mu lék firmy, která „studii“ zaplatila. |