"S výstavbou úseku navazujícího na tunel Blanka začneme nejdříve v roce 2015," věří ředitel odboru městského investora Jiří Zlatohlávek. Celý městský okruh by pak měl být hotový v roce 2022.
Poslední nedokončená část městského okruhu naváže v oblasti Pelc-Tyrolky na tunel Blanka a povede auta dál přes Vysočany, Malešice a napojí se na stávající část okruhu u Štěrboholské radiály. Zhruba pět kilometrů víceproudé komunikace budou řidiči projíždět tunely.
Významnou součástí okruhu na severovýchodě Prahy bude například takzvaná Libeňská spojka - její část vedoucí pod Zenklovou ulicí svede auta pod zem.
Nepůjde ale o klasický tunel. Dva směry tu nepojedou v tubusech vedle sebe, ale nad sebou, v patrech. To proto, aby se tunel pod ulici vešel a nemusely se bourat okolní domy, jak bylo původně v plánu.
Tunel by měl měřit zhruba 850 metrů a měl by vzniknout za pomoci unikátní metody. "Říká se jí modifikovaná milánská metoda. Nejprve se ze silnice odstraní asfalt, vyhloubí se jáma, v té se postaví stěny a strop budoucího tunelu. Na to se pak zpátky navrší zemina, nalije asfalt a obnoví dopravní sítě," popsal metodu pro iDNES.cz Pavel Šourek, technický ředitel společnosti Satra, která je jedním z projektantů městského okruhu.
Další prorážení tunelu pak probíhá už pouze pod povrchem v udělaném předkopu, což znamená, že nad zemí mohou dál jezdit auta už bez omezení. "Výhoda spočívá v tom, že provoz dopravy na povrchu tím omezíme časově na minimum, nevýhoda je, že je tato metoda dražší," dodal Šourek.
Některé budovy se budou muset zbourat
V souvislosti s výstavbou další části městského okruhu se mluví také o tom, že bude nutné přistoupit i k demolici některých budov. "Jde právě například o Zenklovu ulici, pod kterou povede Libeňská spojka. Původně se měla zlikvidovat celá zástavba u Zenklovy ulice, teď to bude - zejména díky tomuto typu tunelu - jen pár domů, navíc už většinou určených k demolici," vysvětlil Šourek.
Plány na vybudování městského okruhu pocházejí ze šedesátých let minulého století, tehdy měl vést na okraji hustě zastavěné části města. I kvůli stále se rozrůstající výstavbě povedou pod zemí i některé další úseky. Podle Šourka by měly vzniknout minimálně tři nové tunely.
"Kromě Libeňské spojky pod Zenklovou ulicí by se měl postavit ještě tunel vedoucí z Vysočanského náměstí až do Malešic v délce necelého půl druhého kilometru a pak tunel pod Bílou skálou spojující Pelc-Tyrolku a Košinku. Ten by měl být nejdelší, bude měřit tři kilometry," doplnil Šourek.
Odborníci se shodují na tom, že dokončení městského okruhu výrazně pomůže dopravě v metropoli. Měl by ochránit nejen centrum města, ale v podstatě celou střední část Prahy. Výrazně by měl ulevit například severojižní magistrále.