Trasa D nebude mít konečnou u současné stanice metra linky C Hlavní nádraží, ale u Náměstí Míru. (Ilustrační foto)

Trasa D nebude mít konečnou u současné stanice metra linky C Hlavní nádraží, ale u Náměstí Míru. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Plánované metro z centra Prahy do Písnice mění trasu

  • 34
Plánovaná trasa metra D povede jinudy, než se dosud uvažovalo. Nebude mít konečnou u současné stanice metra linky C Hlavní nádraží, ale už u stanice metra A Náměstí Míru. Zde budou cestující nastupovat do souprav mířících směrem na Písnici. Tam projektanti navrhli další změnu trasování.

Místo plánované konečné u dnešní otočky autobusů Sídliště Písnice pojede metro dál na jih.

Na trase podle vedoucího odboru strategického a investičního rozvoje Dopravního podniku Davida Dohnala přibude jedna stanice navíc - Depo Písnice. Tato stanice bude v lokalitě nazývané Za Průhonem západně od Písnice a nedaleko od středočeského Vestce.

"Bude tu terminál s přestupem na příměstské autobusy," řekl Dohnal. Podobná konečná stanice byla loni otevřena na trase C v Letňanech.

Konečná: Depo Písnice
Dopravní podnik by rád zahájil výstavbu podzemní dráhy D v roce 2011 s tím, že první úsek by měl být otevřen o čtyři roky později. Cestující by tak mohli začít využívat rychlou dopravu mezi Pankrácí a Novými Dvory. Do Písnice by byla dráha prodloužena v roce 2018 a na náměstí Míru by se lidé z jihu města měli pohodlně dostat v roce 2022.

Trasa metra DPraha čtvrtou trasu metra citelně potřebuje. A to hned z několika důvodů. Nejdůležitější je ten, že obyvatelé Lhotky, Novodvorské, Libuše, Krče a Kunratic se musí každý den cestou do centra města trmácet autobusy.

"U krčské nemocnice ve špičce projede každou hodinu 140 autobusů směrem k metru Kačerov. To znamená, že tu autobusy jezdí po 25 vteřinách," podotkl Dohnal.

Déčko má též ulehčit přetížené lince C, která je v úseku mezi stanicemi Vyšehrad a I. P. Pavlova na hranici maximálního počtu cestujících. Trasa D také umožní rozvoj oblastí na jih od metropole kolem obcí Jesenice a Vestec, kde se plánuje výstavba bytů.

"Vyřeší i zranitelnost Nuselského mostu, jenž je jedinou spojnicí jihu města s centrem," připomněl Dohnal.

Přestup na vlaky v Krči
V neposlední řadě má nová trasa obsloužit i vlakové nádraží v Krči. To dnes působí spíše ospalým dojmem, ale plánuje se zde důležitý přestupní uzel na městské železniční linky.

Městský dopravce už má také vymyšleno, kde vezme na výstavbu podzemní dráhy peníze. "Zatímco výstavba trasy A do Motola, která se na plné pecky rozjede příští rok, bude financována z peněz Evropské unie, u metra D na evropské peníze nedosáhneme. Jako ekonomicky nejvýhodnější je projekt PPP - tedy spolupráce se soukromým sektorem," řekl Dohnal.

To znamená, že trasu D by postavil za 35 miliard soukromník a na oplátku by od města 40 let dostával dotace za svezené cestující, kteří by platili běžné jízdenky. Město by také stavbu dlouhodobě splácelo.

Představy Dopravního podniku však nabourává fakt, že s PPP projekty nemá v Česku nikdo zkušenosti.

"Chybí nám jakákoli zkušenost s takto rozsáhlým projektem. Navíc by splátky v posledním období byly tak vysoké, že by se musely utlumit ostatní investice," obává se zastupitel Karel Březina (ČSSD).

"Věřím, že si to nejdřív vyzkoušíme u menších projektů - P+R parkovišť, sportovišť nebo domů pro seniory," uvedla náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK ED). "Soukromý sektor si na rozdíl od toho veřejného dokáže lépe ohlídat, aby byl projekt výhodný," zmiňuje pak hlavní výhodu spolupráce se soukromou firmou.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video