Diskuse k článku

Písmo Comenia potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje znalec

Začal nový školní rok a s ním přišel i střet mezi zastánci a odpůrci nespojitého písma Comenia Script. Potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje v pondělní MF DNES uznávaný grafolog Jan Jeřábek. Autorka písma i školy, které toto nespojité písmo vyučují, si ho však podle deníku většinou chválí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L15i81b14u86š49e 98N91o71v79o49t32n69á 8355521355487

Nesmyslná hloupá diskuze. Kdo nezkusil, neví, kritizuje. Kdo zkusil (a já obdivuji), má zkušenosti, často chválí. Inteligence není o písmu. Obě mé děti prošly výukou vázaného písma. Syn dnes píše hůlkovým písmem, dcera vázaně. Na inteligenci jim to neubralo. Jeden znalec neznamená vůůůbec nic.

0/0
11.9.2015 21:34

J77i11r94i94n13a 63P39a25n82c30e90r 2621926148301

podle me zkusenosti lide,kteri absolvovali soukrome skoly pouzivaji klasicke pismo bez problemu lide co pouzivaji pouze system comenia  kolikrat tak skrabou,ze to neni k precteni.take si myslim ze ucit se psat pouze comenia pismem cloveka degraduje do nizsi tridy vzdelani nebo si dnesni spolecnost jenz tento system zavadi zamerne preje aby pristi generace deti byla mene inteligentni ?!!!!!!

+3/−2
8.9.2015 11:07

P27a23v33e24l 31O81d26r95a43z36i98l 6724179767320

Inteligence se nezískává z písanky.

+2/−2
8.9.2015 16:23

L32u41d88v51í63k 71G53a47j74d66o30š66í58k 2455973674592

Úplně nesouhlasím že jde o inteligenci.

Je to jen o míře nekulturnosti, kdy se kultura a vzdělání vyměňují za pohodlí.

0/0
8.9.2015 17:04

P80a15v55e11l 37O14d65r61a15z60i68l 6134899317480

Přesně, vidíme to na silnici. Řidiči vůbec neví, co je to kultura, klidně si používají synchronizované převodovky, nebo dokonce plné automaty, hnus.

Moment, o jakém pohodlí to píšete? Níže vidím váš názor, že CS je na psaní složitější.

0/0
8.9.2015 18:14

D60a97n59i73e51l 50Ř57e24h78á47č66e93k 5637333791967

"Nespojité písmo má dle něj negativní dopad na dětskou psychiku...

Takže když dětska nebudou spojovat písmena, vyrostou z nich debilové?

0/0
8.9.2015 10:10

P75a75v27e67l 61O74d94r27a74z37i46l 6124139497560

Ano, takový je (iracionální) výklad kritiků. Třeba v časopise itvar:

"– Absence horních a dolních délek v běžném rukopisu ukazuje podle grafologů na určitou životní orientaci osobnosti směrem ke každodenní „přízemní“ praktičnosti bez řádného vitálního zakotvení na jedné straně a bez přesahu k vyšším hodnotám (např. etickým) či transcendentnu na straně druhé; opravdu chceme tyto tendence vtělit do školní předlohy pro celou budoucí generaci?"

---

Toto tvrzení je tak zásadně logicky vadné, že to snad nemůže nikdo myslet vážně.

+1/0
8.9.2015 10:21

L53u27d68v68í98k 71G56a27j11d66o35š17í44k 2425493424802

Já bych se omezil na to, že to je tvrzení.

 Že je zásadně logicky vadné bych si netroufal tvrdit stejně tak, jako bych netvrdil, že je zcela pravdivé.

Podle mého je problém jen účelově poněkud zveličen. Není to ale z podstaty naprostý nesmysl.

0/0
8.9.2015 10:36

P17a84v91e85l 32O69d72r65a79z83i45l 6144479547740

Nesmysl to je, protože chybně zaměňuje příčinu, osobnost, a důsledek, rukopis.

0/0
8.9.2015 16:21

V31l93a48d34i94m33í18r 50I57n74g60.41F53l40ö61s77s41e55l 4390279207624

Již se někdo zamyslel, jak budou vypadat podpisy důežitých dokumentů,smluv,závětí,faktur a dalších důležitých dokladů.Jak znalci písma rozliší pravost či nepravost podpisu.Tuto otázku si myslím vůbec nepoložil objevitel dávno objeveného.

+2/0
8.9.2015 8:24

P34a83v53e13l 87O24d35r51a78z55i90l 6134239947170

Budou vypadat podobně jako v jiných zemích, kde se neučí vázané písmo. Asi to není úplně zřejmé, ale tak, jako má každý svůj osobitý rukopis a podpis po výuce vázaného písma, bude ho mít i v případě výuky CS.

+1/0
8.9.2015 10:22

P53a18v72e66l 36O27d34r90a25z42i13l 6114519887740

Takže zastánci starých časů klidně tvrdí, že CS nepodporuje jemnou motoriku, protože je jednoduchý, že je psaní CS pomalejší, protože je složitý, že jemnou motoriku rozvíjí jen vázané písmo, například asijská obrázková.

Sorry, ale to je vydatný eintopf. A to pomíjím jejich neschopnost přečíst víc, než dvě věty, před započetím psaní reakce.

+1/−1
7.9.2015 21:18

L30u44d21v96í20k 93G31a16j19d81o97š77í28k 2685373404442

ANO, nerozvíje jemnou motoriku, protože jednodušší tvary nenutí pisatele se tolik snažit.

ANO, protože CS není vázaný a pisatel musí nasazovat tah u každého písmene, je to daleko namáhavější a pomalejší.

Pokud byste někdy v životě viděl, jak píše rukou Asiat své znaky, mohl byste si všimnout, že tahy znaků k sobě intenzivně váže, aby si ulehčil práci.

Viz například zde u kaligrafie: http://czech.cri.cn/mmsource/images/2005/08/24/l200508248.jpg

+2/0
8.9.2015 10:51

P53a34v33e82l 71O89d92r38a43z67i20l 6984869717460

Vám ten logický rozpor nedochází, že?

0/−1
8.9.2015 16:24

L76u58d21v79í16k 12G11a85j46d97o89š67í57k 2975653624832

"...Navíc vůbec nepoznáte, které dítě je dysgrafik nebo dyslektik,“ vyjmenoval výhody ředitel..."

Co to je proboha za blábol? Jakou má dyslexie souvislost s psaním písma? Pan ředitel zřejmě vůbec netuší o čem mluví. Poznat to bude samozřejmě úplně stejně jako u spojitého písma.

Naopak u dysgrafiků představuje nespojité písmo obrovský, protože dysgrafik nedokáže rozlišovat mezi mezerami mezi písmeny a mezerami mezi slovy. To ostatně potvrzuje i většina lidí, kteří s tímto písmem v praxi přijdou do styku. Je to zásadní problém tohoto písma, který u spojitého písma zcela odpadá.

+6/−1
7.9.2015 16:26

M97a59r76t28i15n12a 39M50o82u63d51r82á 7310293476459

R^

0/0
7.9.2015 16:30

J30i29ř17í 87L31e38b42d66u86š34k91a 7140413944716

Pro ty děti je veliká výhoda v tom, že se nemusí učit jiný typ písma a mohou použít i vizuální paměť při použití nespojitého písma, které vidí naprosto běžně kolem sebe. Jako vy teď před sebou na monitoru.

0/−2
7.9.2015 16:50

L79u82d22v49í20k 53G40a73j29d69o96š52í59k 2275643274602

To není žádná výhoda, ale jen omezení šíře výuky dítěte - tedy omezení jejich rozhledu a vzdělání.

Spojité písmo se doteď učily (jako jediné) při písance a tištěné písmo se naučily znát pasivně z knížek a tištěných textů zcela přirozeně.

+7/0
7.9.2015 17:01

J54i46ř38í 90L76e41b55d65u91š88k92a 7230973974556

V čem to omezí šíři výuky kromě toho, že budou psát nespojitým písmem? Změní se smysl slova tím, jakým písmem ho napíšu? Bude jinak vyznívat matematika, biologie, chemie, literatura? Nebudou umět informaci získat nebo si ji zaznamenat?

0/−2
7.9.2015 17:06

L20u82d67v70í81k 19G92a14j55d10o46š90í77k 2775243124692

Ano. Šíře znalostí bude omezena o to, že dítě nebude schopno přečíst latinku napsanou spojitým písmem.

Smysl slov se tedy změní dost podstatně, protože dítě vůbec nebude vědět co znamenají.

+4/0
7.9.2015 17:19

J72i46ř66í 12L13e94b48d37u56š56k30a 7590273754306

Kde se s psanou latinkou setká v takové míře, že je to tak zásadní pro porozumění textu, kromě prvního ročníku školy?

0/0
7.9.2015 17:24

L23u85d69v91í56k 81G17a66j50d90o38š53í84k 2625773504892

To není podstatné pro míru vzdělanosti. Podstatné je, že bude umět méně.

+5/0
7.9.2015 17:34

J29i30ř75í 41L94e51b25d43u40š24k35a 7870433864796

Pokud z toho co jste napsal vyjdeme, můžeme učit děti cokoliv, protože čím více budou toho umět, tím lépe, bez ohledu na použitelnost naučeného. Myslím že tohle je právě ten zásadní problém českého školství....

+3/−3
7.9.2015 18:15

P78a32v15e18l 85O67d29r61a15z95i75l 6734599197840

Pardon, překlepnul jsem se.

0/0
7.9.2015 20:45

O58n15d65ř11e38j 51Š44i35n71d70l35e60r 2427568296335

To je přinejmenším stupidní argument. KAŽDÁ nepotřebná věc vyjmutá ze standardního vzdělání své doby ho nějak ochudila. Budete snad rozumně tvrdit, že děti jsou ochuzeny tím, že nedovedou iluminovat knihy?

+2/0
7.9.2015 18:18

L62u20d59v30í79k 54G91a82j69d66o24š78í65k 2305913154572

Stupidní je myslet si, že když já to zrovna nepotřebuji, tak je zbytečné, aby to někdo uměl.

+2/0
8.9.2015 9:30

P81a18v68e86l 14O45d45r52a60z43i82l 6344359727420

A to tu někdo krom tebe tvrdí?

0/−1
8.9.2015 10:23

J81i42ř64í 23L38e39b40d65u32š95k43a 7240713774156

Protože mi není jasné k čemu to někdo potřebuje (kromě toho že to bude znát), tak se právě ptám, ta otázka je myšlena tak jak je napsána. Prostá odpověď je to potřeba k tomu a k tomu nebo k tomu, protože to jinak nejde... je zcela dostačující.

0/0
8.9.2015 14:53

P78a64v76e77l 33O86d41r28a27z74i17l 6694459717660

Dovolím si odpovědět: bude si umět přečíst dopis od babičky.

0/0
8.9.2015 18:22

J56i95ř34í 42L45e10b17d62u75š26k25a 7850723524896

A když to vezmu ještě důsledněji - co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité spojité písmo?

+1/−1
7.9.2015 18:19

L72u66d47v80í78k 15G55a11j85d10o63š24í88k 2165683924682

To je stejně stupidní, jako kdybyste se zeptal, o co byste byl ochuzen, kdybyste neuměl latinsky.

Na to by se dalo říci: "...No, i skladník ve šroubovně si může přečísti Vergillia v originále...."

+1/0
8.9.2015 9:33

P97a74v98e19l 81O35d77r96a26z87i59l 6624479237880

Čili krom urážky odpověď nemáš.

0/0
8.9.2015 10:23

L37u54d18v69í87k 65G65a21j55d19o33š78í31k 2205103934822

Jestli vám to jako odpověď nestačí tak ještě jednou pro méně vnímavé:

Otázka: "co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?"

Odpověď: Neznal byste spojité písmo. To samo o sobě už je neznalost. Na ní se samozřejmě váží další neznalosti, které jsou na tom závislé.

(Nevšiml jsem si, že jsme si potykali)

+1/0
8.9.2015 11:01

J57i26ř20í 73L42e18b47d87u49š64k89a 7540923634726

Moje stupidní tázka: "Co z toho co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?" již jaksi předpokládá (u Vás pochopitelně teoretickou) neznalost spojitého písma. Jako méně vnímavého by mě konkrétně zajímaly ty další neznalosti, které jsou na neznalosti spojitého písma závislé v intencích žáka základní školy? Odpověď "Je to třeba znát protože je to možné znát" je, abych tak řekl, vyhýbavá...

+1/0
8.9.2015 14:46

L20u35d69v80í46k 79G36a13j86d29o88š84í13k 2145663954312

Já myslím, že příklad s latinou výše je dostatečně výmluvný.

.

Pokud máte dojem, že je zbytečné, aby vaše dítě dokázalo přečíst dopis od vaší babičky, nebo mu bylo znemožněno zcela rozumět historickým dokumentům jen pár desítek let starých, že když je něco nepraktické nebo nedejbože to není dostatečně lukrativní nestojí to ani za povšimnutí, pak to svědčí jen o vaší nekulturnosti a přístupu ke vzdělání.

+1/0
8.9.2015 17:17

P15a12v45e36l 48O56d29r16a29z29i32l 6754219277900

Mýlíte se. Na ZŠ jsem se neučil ani číst švabach, ani psát kurentem a přitom obojí přečtu poměrně snadno, protože mě to prostě zajímalo, tak jsem se to naučil.

Absencí výuky výše uvedeného mi tedy nic znemožněno nebylo. A popravdě řečeno, vyučovat archaické bezkaňkové písmo kvůli mýtickým dopisům od babičky považuji za poněkud chabý argument.

0/−1
8.9.2015 18:17

M46i23c53h60a39l 63C23h55a53l38u90p83a 6568150429313

Pokud je něco psané psacím písmem, tak to většinou přečte akorát jeho autor, po letech někdy ani ten :-). Třeba je pro mě záhadou, jak dokáží v lékárně přečíst, co je na receptu :-).

0/−1
7.9.2015 22:08

L52u43d84v51í56k 37G33a63j15d62o61š26í56k 2605903694372

Rukopis je těžko čitelný nikoliv proto, že je psaný spojitým písmem, ale proto, že je psaný rukou a tvary liter se odchylují od obecné předlohy. Právě z těchto důvodů se spojité písmo vyvinulo tak, aby tahy znaků byly co nejméně zaměnitelné.

Naopak písma jako Comenia Script jsou ve "škrabopise" k nečitelnosti daleko více náchylná, protože daleko snáze dojde k záměně písmen. Typicky: "j" a "i", "r" a "n", "n" a "h", "i" a "l", "a" a "o"...

Všiměte si, že u spojitého písma je tvar těchto dvojic natolik odlišný, že k záměně může dojít jen velmi obtížně.

+3/0
8.9.2015 9:42

P52a71v59e53l 37O42d17r58a57z16i45l 6634989247730

Tak to se krutě mýlíš, zrovna "a" a "o" se pletou velmi často. Zkus diskutovat na téma, které znáš trochu do hloubky, ne jen pohledem z tramvaje.

0/−1
8.9.2015 10:25

L96u76d88v89í68k 69G63a22j58d47o96š76í47k 2665943624682

Pane Odrazile, krom toho že jsem to vystudoval se tvorbou písma živím přes 20 let a dovolím si tvrdit, že za tu dobu o problematice něco vím, na rozdíl od vás.

+1/0
8.9.2015 11:07

J62i41ř83í 55L88e93b20d35u35š92k50a 7910693634906

Pane Gajdošíku, víte, teď je mi mnohé jasnější. Vůbec se nechci dotýkat Vašeho oboru, zvláště ne jako někdo, kdo mu vůbec nerozumí, ale... I já znám "spoustu" věcí, které moje děti neumí a mně je to docela líto že to tak je, protože si myslím že by bylo fajn to umět, ale ve vztahu k dnešku již pomalu ztrácejí smysl a tak se jim je snažím po kapkách předávat v naději, že by třeba i je mohly zaujmout. Když si otevřu starý Obzor, Šimáčkův Čtyřlístek a podobné staré časopisy, tak jsou plné "Kterak si udělati..." věcí a znalostí, které mi přijdou podivuhodné, čím se to lidé tehdy zabývali a co považovali za vhodné umět či vědět a stejné to bude i se znalostmi, které víme a známe i my nyní...

+1/0
8.9.2015 15:10

L88u63d48v67í69k 31G98a73j40d23o21š55í59k 2935503634942

S tím mohu jedině souhlasit.

Nicméně o zaniklých dovednostech nikdy nerozhodoval úředník, který se rozhodl, že tohle není už potřeba a nebude se to proto vyučovat. Rozhodovali si o tom vždycky lidé sami.

Stačí se podívat do historie, jak to jde u znalosti písma rychle. Švabach je dnes pro naprostou většinu lidí nečitelné písmo. Ruština přestala být povinná před 25 lety a pro polovinu národa je dnes azbuka jen nesrozumitelné klikyháky (a spoustu mladých lidí to mimochodem štve, že azbuku neovládají).

Aby bylo jasno. Já nemám nic proti Comenia Scriptu, ale vadí mi způsob, jakým se to písmo násilím tlačí do škol.

+1/0
8.9.2015 17:54

P46a81v32e25l 68O83d13r66a62z64i75l 6294719527940

Ono se tlačí násilím do škol? Kde?

0/0
8.9.2015 18:17

R56o17b23e97r98t 34R40. 69S88i11m70e43k 6428444258840

Navrhuji učit děti počítat jen do pěti - a pak se také nepozná, kdo neumí počítat do desíti.

+4/0
7.9.2015 17:49

P70a97v13e19l 46O48d31r14a60z81i14l 6144559787110

Je zajímavé, že odborníci přínos CS pro dysgrafiky na rozdíl od Gajdošika nerozporují.

0/0
7.9.2015 21:56

L87u27d63v47í46k 95G51a38j63d76o92š30í53k 2345503684502

Z pohledu lékaře je CS v podstatě neutrální. Pro dysgrafika se zjednodušuje psaní některých znaků a oproti tomu přibývá dost vážný problém s mezerami, který to vyváží.

+1/0
8.9.2015 10:20

P77a93v77e26l 61O15d55r34a13z61i25l 6934309847890

Vy ale nejste lékař.

0/0
8.9.2015 16:30

J86o23s52e78f 94N97o29v42á41k 1430363265

Ať se lidé v dospělosti sami na svou zodpovědnost rozhodnou, jaké písmo se chtějí naučit.

+1/0
7.9.2015 16:22

M26i93c96h62a91l 40C35h20a77l62u49p81a 6718390449833

Nebo ať se na konci deváté třídy rozhodnou, jestli má smysl chodit do základní školy.

+1/0
7.9.2015 22:09

E79m56i18l 78M85i15n17á11ř 7540559709317

První písma lidstva = základ gramotnosti lidstva nebyla spojitá. Takže o to nejde.

Jde o to, že množství znalostí lidstva se zvětšuje, aby děti obstáli, musí toho umět více, než ty před 50 lety. Tedy nesouhlasím ani s tím, že to dělají, aby se ve škole učitelé a děti flákali.

Považuji za nesmysl psát jiné písmo a číst z knížek a monitorů jiné písmo. Psané spojité písmo končí, smiřte se s tím! Čím dřív, tím líp. Spočítejte si lidi ve svém okolí, kdo píše "psace" a kdo "tiskace".

Jako nepovinný předmět na druhém stupni, může "krasopis" zůstat.

+4/−6
7.9.2015 15:10

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

Najdete na iDNES.cz