Pilotům z MiGů se neotevřely padáky

  14:26aktualizováno  14:26
Pilotům ze dvou stíhaček MiG-21, které se ve čtvrtek srazily u Havlíčkova Brodu, se podle očitých svědků po katapultování neotevřely padáky. Armáda stále zkoumá, proč se letouny srazily. Podle dosavadních poznatků nebyla příčinou nehody nekázeň či nedbalost pilotů. Až do odvolání je zakázán provoz vojenských letadel s výjimkou pohotovostních a záchranných letů.
Migy

Migy | foto: MF DNES

"Po ohlušující ráně jsem na obloze uviděl jednoho z pilotů, kterému se otevřel žlutozelený padák, a další dva piloty, kteří se řítili k zemi jen s malými bílými padáčky," řekl Mojmír Strakoš, který událost sledoval ze silnice a o místě dopadu informoval záchranáře. Podle ošetřujícího lékaře Miroslava Havlíka byli oba mrtví piloti nalezeni v sedačkách a kolem nich ležely rozvinuté padáky oranžové barvy, jeden z nich byl ohořelý.

Podle velitele vzdušných sil Ladislava Klímy se letouny srazily krátce poté, co si v zatáčce na přistávací osu vyměnily úlohu vedoucího letounu. Z výslechu pilota, který neštěstí přežil, vyplynulo, že poté, co se strojem převzal vedení, ucítil po několika sekundách náraz na pravé spodní straně stroje. Stačil katapultovat sebe i za sebou sedícího instruktora.
Pilot jednomístného letounu se podle Klímy o katapultáž nepokusil a z letounu byl i se sedačkou vymrštěn po nárazu.

Piloti byli zkušení
Letouny byly podle Klímy na let dobře připraveny. Před návratem do Čáslavi nacvičovali piloti nad Českomoravskou vrchovinou manévrový vzdušný boj. Letci patřili k pilotům první třídy. Pilot jednomístného letounu nalétal 760 hodin, z toho letos 77; instruktor dvoumístného stroje 1260 hodin, letos 58 hodin. Přední pilot, který se zachránil, má na kontě 1069 letových hodin, letos 63.

Všichni tři piloti byli ženatí. Jedna z obětí měla dvě děti ve věku 15 a devět let; po druhém pilotovi, který zahynul, zůstaly tři děti. Čáslavská základna je neustále v kontaktu s pozůstalými. "Snažíme se jim poskytnout veškerou pomoc, kterou potřebují, a co žádají," řekl Klíma.

Pilot, který přežil, je na vyšetření v Ústavu leteckého zdravotnictví. Při katapultáži, kterou provedl za rotace padajícího letounu, si namohl krční páteř. Podle Klímy je letec v překvapivě dobrém fyzickém i psychickém stavu a snaží se pomáhat ve vyšetřování.

Oba letouny dopadly do lesa, kde způsobily materiální škody. Vojáci se snaží zabránit případnému úniku paliva do půdy a potoka, který teče nedaleko havárie. "Ten déšť nám nepomáhá, ale zatím ... není únik ani do vod potoka zaznamenán," řekl Klíma.
Havárie letounů české armády jsou v posledních letech poměrně časté. Například před rokem se srazily dvě stíhačky MiG-21 nad Českými Budějovicemi. Klíma odhadl, že českému letectvu v současnosti zbývá přibližně třicet strojů MiG-21.

Jak se katapultuje
Po spuštění katapultovacího zařízení a otevření pancéřovaného překrytu kabiny raketový motor vystřelí pilota se sedačkou z letounu. Následovat by mělo otevření několika stupňů padáků: vytahovacího, hlavního a několika stabilizačních, dodal. Úspěšnost katapultáže spočívá jednak v poloze letadla, ve výšce a rychlosti, kterou letí v okamžiku havárie.
Piloti si nepamatují, že by se sedačkami či padáky ruské výroby byly někdy problémy. Jiné konstrukce jsou v ruských strojích Suchoj a odlišné pak v letounech řady MiG, upozornili. Podle úspěšnosti katapultáží v rizikových situacích jsou ruské sedačky lepší v počtu zachráněných pilotů než sedačky západní výroby. Ruské sedačky považují za kvalitní i v armádách NATO.

Čtvrteční srážka
Ředitel jihlavské Letecké záchranné služby Jan Sedlák řekl, že migy ve tříkilometrové výšce zavadily křídly o sebe a podle svědků začaly ve vzduchu hořet. Obě stíhačky dopadly do neobydlených prostor v blízkosti obcí Macourov a Česká Bělá, jejich pád nezpůsobil žádné škody na domech ani zranění občanů.

Za podobných okolností se loni v červnu srazily dva stejné typy strojů, které ovšem spadly na českobudějovické sídliště Vltava.

"Teď mi to telefonovali, zatím nevím, proč se to stalo," řekl zdrceně náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. A potvrdil, že jednoho pilota vojenští záchranáři našli. "Je snad v pořádku," řekl. Generál zatím vylučuje, že katastrofu způsobil nízký počet nalétaných hodin. "Čáslavští piloti nemají malý počet nalétaných hodin, to za prvé. A za druhé, letěli už z výcviku. Asi je to v lidech," naznačil Šedivý.

Šedivý řekl České televizi , že všichni tři letci byli zkušenými piloty první třídy. Dva z nich měli nalétáno přes 1200 hodin, třetí necelých 800. Pilot, který nehodu přežil, je v péči lékařů Ústřední vojenské nemocnice v Praze, uvedl Šedivý s tím, že dosud nebyl schopen vypovídat.

K vyšetření havárie byly ustaveny dvě komise - v jedné jsou zástupci generálního štábu armády pod vedením zástupce náčelníka Josefa Šíby a druhou vede zástupce velitele vzdušných sil Jiří Kubala.

"Kolem páté hodiny jsme uslyšeli, jako když přestane letět letadlo a pak následovaly dvě rány. Za chvíli se z lesa vyvalil černý dým, netrvalo to moc dlouho a přijeli hasiči," říká Jan Mokroš z České Bělé, který jel náhodou kolem místa havárie na kole.

Očitými svědky byli synové macourovského starosty: "S bráchou jsme viděli, jak se letadla srazila, pak takový malý ohníček a ránu. Pak už jsme viděli jenom velké ohnivé kolo a hned jsme běželi do lesa, abychom zjistili, co se stalo," popisuje nehodu jeden z bratrů Jan Čepl. Když oba doběhli na místo, uviděli spoustu hořících trosek: "Kousek dál leželo hořící přední kolo letadla." V malém údolí, na kraji lesa se zapíchla část ocasu jedné ze stíhaček. Další trosky hledaly dvě helikoptéry. V mateřské základně havarovaných stíhaček v Čáslavi zavládla včera mezi piloty ponurá nálada. V tvářích vojáků se zračilo napětí - nikdo z nich nevěděl, kdo v letadlech vlastně seděl. "Mám dovolenou, ale jedu okamžitě na základnu - to je hrozné," řekl velitel letky migů Jiří Kareš, jemuž loni v květnu selhalo řízení letounu MiG- 23 a spolu s druhým pilotem se úspěšně katapultoval.

Nehody vojenských letadel

23. listopadu 1989 Stíhací letoun MiG-21 se zřítil do neobydleného prostoru deset kilometrů jihovýchodně od Přerova, pilot havárii přežil.
22. června 1990 Pilot cvičného vojenského letounu L-39 havaroval při nácviku vyšší techniky pilotáže v blízkosti obce Stará Turá, nehodu nepřežil.
3. dubna 1991 Při havárii vojenského cvičného letounu L-39, která se stala v prostoru mezi obcemi Poříčany a Kounice ve středních Čechách, se piloti katapultovali a zůstali nezraněni.
22. dubna 1991 Při výcvikovém letu se střetly dva vojenské stíhací letouny leteckého pluku v Líních u Plzně. Jeden z letounů MiG-21 poté havaroval v prostoru mezi Berounem a Rakovníkem, pilot se katapultoval. Druhý letoun přes poškození přistál na letišti v Líních.
22. srpna 1991 Oba piloti zaplatili životem opožděnou katapultáž, k níž byli přinuceni při nehodě cvičného letounu L-39 Vysoké vojenské letecké školy u obce Kalša u Trebišova.
1. října 1991 Nezraněn zůstal pilot při letecké havárii cvičného nadzvukového letounu MiG-21, patřícího 1. školnímu leteckému pluku z Přerova, nedaleko Kroměříže.
27. ledna 1992 Do prostoru mezi město Polička a obec Korouhev dopadl stíhací letoun MiG-23 UB z 28. stíhacího bombardovacího pluku z Čáslavi. Oba piloti, kteří nezvládli noční výcvikový let, zaplatili nehodu životem.
10. června 1992 Vojenský letoun MiG-21 MF se zřítil v prostoru obce Kostomlaty na Teplicku. Pilot se katapultoval pozdě a nehodu nepřežil.
26. června 1992 Oba piloti zahynuli při havárii cvičného letounu L-29 Delfín z 9. stíhacího bombardovacího leteckého pluku, která se odehrála v prostoru vojenského letiště Bechyně na Táborsku.
17. července 1992 Další nehoda vojenského letounu v Bechyni. Vrtulník Mi-2 z 31. smíšené letky se vznítil při nouzovém přistání. Posádka vyvázla bez zranění.
28. srpna 1992 Jeden život si vyžádala havárie vojenského letounu MiG-21 MF poblíž letiště v Českých Budějovicích.
18. listopadu 1992 Bitevní vrtulník Mi-24 se zřítil u obce Strašice u Plzně. Tříčlenná posádka zahynula.
18. března 1993 Pilot se úspěšně katapultoval z nadzvukového stíhacího bombardovacího letounu Su-22 M4, který havaroval pět kilometrů jižně od Jihlavy.
30. června 1993 Letoun L-39 Prvního leteckého školního pluku v Přerově dopadl 11 kilometrů severovýchodně od Přerova u obce Radslavice. Pilot se katapultoval.
1. února 1996 V blízkosti Pardubic začal při letu hořet motor cvičného vojenského letadla L-39. Pilot navedl padající letadlo do volné krajiny, posádka se úspěšně katapultovala.
2. září 1996 U obce Studené blízko Ústí nad Orlicí byl při havárii stíhacího letounu MiG-21 těžce zraněn pilot.
3. září 1996 V civilní části letiště v Pardubicích se srazila tři letadla. Ruské nákladní letadlo IL 76TD společnosti Aeroflot se při pojíždění střetlo se dvěma letadly české armády AN-26 a AN-30. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
1. listopadu 1996 U obce Tasovice v okrese Blansko se zřítil stíhací bombardér české armády Su-22 M4. Pilot zahynul.
19. listopadu 1996 Oba piloti zahynuli při havárii vojenského nadzvukového letounu MiG-23 UB z 1. stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích. Letoun se zřítil u obce Herálec na Českomoravské vysočině.
23. ledna 1997 Bez zranění se obešla lehká nehoda stíhacího letounu MiG-21, která se stala na letišti v Líních u Plzně při přistávacím manévru.
18. února 1998 Pilot zemřel při havárii cvičného motorového vojenského letounu u obce Benátky na Královéhradecku.
19. května 1998 Dvoumístný vojenský letoun MiG-23 se zřítil u obce Chlumětín v okrese Žďár nad Sázavou. Oba piloti se před pádem katapultovali; nikdo nebyl zraněn.
8. června 1998 Srážka dvou stíhacích letounů MiG-21, z nichž jeden dopadl do největšího českobudějovického sídliště Vltava. Všichni tři piloti se katapultovali; utrpěli středně těžká zranění. Pád letadel způsobil četné škody na panelovém domě, majetku obyvatel a na 22 zaparkovaných automobilech. V květnu 1999 byli oba piloti obžalováni z obecného ohrožení.
10. listopadu 1998 Bojový vrtulník Mi-24, který letěl z letecké základny Kbely do vrtulníkové základny v Přerově, se zřítil u Slatinic na Olomoucku. Havárii nepřežil nikdo z posádky, kterou tvořili čtyři zkušení vojenští piloti.

 

 

 

 

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Jana Masaryka patrně zabili britští agenti, napsal bývalý Havlův poradce

Jan Masaryk

V roce 1948 zemřel za podivných okolností československý ministr zahraničí Jan Masaryk. Většina odborníků se přiklání k...

Školačka utekla k IS. Teď je opět těhotná a kvůli zdravotní péči chce zpět

Britské školačky Amira Abaseová, Kadiza Sultanaová a Shamima Begumová (zleva)...

Britka Shamima Begumová přijela v roce 2015 se svými dvěma přítelkyněmi do Sýrie, aby se připojila k Islámskému státu...

Náctiletá jde za vraždu muže na 18 let za mříže. Umírajícího si natáčela

Osmnáctiletá Simona Macháčová čelí obžalobě z brutální vraždy svého známého....

Za brutální vraždu sedmatřicetiletého muže si devatenáctiletá Simona Macháčová definitivně odpyká 18 let. Trest uložený...

Spalničky se šíří raketovým tempem. Staré očkování už nemusí fungovat

Případů spalniček je stále více.

Po desítkách let jsou spalničky zpátky. V Evropě se epidemie šíří hlavně v Itálii, Francii či Řecku, na Ukrajině bylo...

Další z rubriky

Důchodová komise poprvé zasedala. Řešit chce, kde najít shodu v penzích

První zasedání komise pro spravedlivé důchody. (22. února 2019)

Nová důchodová komise by měla mít v brzké době představu o tom, jakým směrem by se v příštích letech mohly ubírat...

Ideální by bylo, kdyby prostitutky platily paušální daň, říká majitel sexklubu

Igor Salomon a Barbora Pšenicová v diskusním pořadu Rozstřel (22. února 2019)

Piráti prosazují legalizaci prostituce. O případných dopadech legalizace promluvila Barbora Pšenicová ze společnosti...

Etická komise potvrdila, že bývalý prorektor UK opisoval odborné texty

Ředitel Ústavu světových dějin a odborník na Velkou Británii Martin Kovář v...

Etická komise Univerzity Karlovy v pátek potvrdila stanovisko etické komise Filozofické fakulty, že se bývalý prorektor...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz