Tyto věci umožňují pilotům přežít, pokud se musí katapultovat a spadnou do opuštěných oblastí.
"Spoléhají na to, že se nedostaneme do situace, v níž bychom bojovali o život. Je jim to jedno," říká jeden z pilotů, který se obrátil na MF DNES.
Co je tedy v dutině vystřelovací sedačky, v níž má být záchranný balíček? Již tři roky nic. "Voláte v době, kdy mi došla trpělivost. Po spojeneckém cvičení v Turecku jsem už bouchl do stolu. Do tří měsíců by mělo být vše v pořádku," slibuje šéf letectva Ladislav Minařík
Čeští armádní piloti se vždy před spojeneckými manévry NATO mění v "trhovce". Shánějí lékárničky, kompasy, půjčují si radiostanice i nafukovací záchranné čluny, bez nichž by velmi pravděpodobně – pokud by se ocitli v nouzi a katapultovali se – nepřežili.
Teprve když všechno seženou, mohou na manévry odletět, jinak by je spojenci z cvičení vyloučili.
Pokud by se však český pilot katapultoval při závadě letounu doma a zlomil si při seskoku nohu, nemá se čím ošetřit, nemá k ruce radiostanici, aby navedl záchranáře. A když v zimě spadne do řeky, tak se může utopit, protože ve vystřelovací sedačce není ani člun. Letectvo takhle improvizuje už tři roky.
Jeho šéf Ladislav Minařík to přiznává, ale odmítá výtku z nečinnosti. "Stálo mne to už dost nervů, ale některé věci neprosadím ani já. A protože letíme se stroji L-159 v září do Norska, kde člověk vydrží v moři jen pár minut, odmítl jsem už další improvizaci. Asi tak za tři měsíce bychom konečně měli dostat pro všechny bitevní letouny L-159 kontejnery se záchranným vybavením. A do Norska se poletí i se speciálními pilotními neopreny."
Velitel letecké základny v Náměšti nad Oslavou Martin Hejra je ještě otevřenější. "Armáda dostala špičkový letoun, ale skupina odborníků unáhleně a subjektivně rozhodla, že záchranný kontejner není vhodný, takže nemáme už tři roky v kabinách strojů nic. Kontejner, který teď dostaneme, je v podstatě tentýž, který nám už kdysi Aero Vodochody, výrobce L-159, nabízelo."
Armádní letec, který si z obavy před reakcí nadřízených nepřeje zveřejnit jméno, říká, že i tento případ vypovídá o tom, jak je úředníkům blízký papír a na hony vzdálené zdraví pilotů. "Hazardují s našimi životy," dodává stíhač.
Chybu přiznává i mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek. Rozhořčení pilotů změkčuje námitkou, že v podmínkách Česka nečeká pilot v nouzi nikdy na záchranáře dlouho. "A kromě toho je mír," dodává.