To, že slevy jízdného ve vlacích a autobusech, na které získali loni právo důchodci a studenti, nejsou dogma, připustili Maláčová i Hamáček při příchodu na jednání vlády. Jako první tuto možnost zmínil v neděli v České televizi místopředseda sociální demokracie Roman Onderka.
„Je to námět do diskuse. Z mého pohledu jde o to, abychom vyvážili náš přístup k seniorům. To znamená valorizaci důchodů, popřípadě ty další benefity,“ uvedl Hamáček. „Jde o to, jak to nastavit, aby to bylo pro naše seniory výhodné,“ řekl předseda ČSSD. „Nebráním se diskusi, přece jen ta věc funguje relativně krátkou dobu. Je třeba vyhodnotit, zda to splnilo očekávání jak z hlediska seniorů, tak státu,“ řekl Hamáček o slevě na jízdném pro důchodce a studenty ve výši 75 procent.
„Je to jedna z možností, tak jak to zmínil pan místopředseda Onderka,“ řekla Maláčová. „O co se snaží sociální demokracie, je nalézt finanční prostředky na navýšení důchodů,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí, která minulý týden prozradila, že navrhne pro příští rok růst penzí o devět stovek.
Babiš o víkendu řekl, že ministryně financí Alena Schillerová mluví o sedmi stovkách na růst penzí. „Senioři si těch devět stovek zaslouží,“ řekla Maláčová.
ČSSD vrací do hry sektorovou daň či vyšší daň z dividend
„Senioři mají stále velmi nízké důchody. Pojďme se bavit o více možnostech. Já třeba za sebe si myslím, že možnosti jsou ve zvýšení daní nadnárodních korporací. Ročně z České republiky odtéká 300 miliard korun na dividendách. Když jsme se podívali, jak zdaňují dividendy okolní země, tak všechny zdaňují vyššími sazbami než Česká republika,“ řekla Maláčová.
Možností je tak i vyšší daň z dividend nebo sektorová daň, kterou požadují i komunisté, ale hnutí ANO ji odmítá. ČSSD a ANO se o tom podle ní budou bavit na jednání koaliční rady. „My jsme jasně řekli, že si dovedeme představit sektorovou nebo bankovní daň, hnutí ANO to zatím odmítalo,“ řekl Hamáček.
Místopředseda ČSSD Roman Onderka připustil korekci slev u jízdného v nedělních Otázkách Václava Moravce poté, kdy šéf poslanců ODS Zbyněk Stanjura vládě začal radit, kde může ušetřit. „Zbytečných šest miliard na slevy na jízdném, které, které se raději mají použít na ty důchody,“ řekl Stanjura. „Já se přiznám, že jsem na blízké cestě kolegovi Stanjurovi dát za pravdu,“ reagoval sociální demokrat, stranický expert pro oblast dopravy Onderka.
Pro studenty do 26 let a důchodce nad 65 let platí výrazné slevy z jízdného ve vlacích a autobusech od loňského září. Platí jen čtvrtinu z běžného jízdného. Onderka navrhl ušetřit na penze tím, že by s výraznou slevou 75 procent jezdili jen důchodci nad 70 let věku.
Ministr dopravy za ANO Ťok slevy u jízdného hájí
Ministr dopravy Dan Ťok, který je ve vládě za ANO, zatím slevy ve veřejné dopravě pro studenty a důchodce měnit nechce. „Nemyslím si, že by bylo vhodné rok po zavedení provádět v systému slev nějakou zásadní změnu. Takové věci se nedělají na jeden rok a není žádný negativní vliv, proč by to nemělo fungovat. Funguje to dobře,“ prohlásil Ťok.
Slevy podle nějpomohly více naplnit spoje i v časech mimo špičku. „Zejména senioři ve špičkách tolik nejezdí, dopravu využívají spíše v dobách, kdy vlaky nebo autobusy byly více prázdné. Pomáhají tak rozvrstvit dopravu přes celý den, což je dobře,“ řekl ministr dopravy.