Patrové autobusy jezdí i čtyři roky po Nažidlech bez crash testů

  5:17
Od tragické nehody u Nažidel uběhly čtyři roky a dvoupatrové autobusy brázdí české silnice dál. Přestože jejich bezpečnost tehdy zpochybňovali experti i politici, dodnes nemusí tenhle typ vozů projít žádnou zkouškou převrácení. Pro běžné a stabilnější autobusy je přitom povinná.

Patrový autobus po nehodě u Nažidel - Autobus přišel o střechu, 19 lidí z horního patra zemřelo. Dvacátá oběť podlehla následkům zranění. | foto: MF DNES

"Patrové a vysoké autobusy jsou nebezpečné a na silnice nepatří. Jsou těžší a méně stabilní než běžné typy autobusů. Mohou se převrátit i z banálních příčin, třeba kvůli bočnímu náporu větru nebo prudkým trhnutím volantem. Lehká konstrukce střechy náraz nevydrží a cestující jsou při převrácení umačkáni," říká Pavel Banzet, který u Nažidel ztratil dvě dospívající děti.

Ví, o čem mluví. Po tragédii se ponořil do dokumentů a technických norem, které se k patrovým autobusům vztahují, a našel pro svá tvrzení důkazy.

"Takzvané crash testy, které převrácením vozu zkoumají pevnost jeho konstrukce, se u patrových autobusů vůbec nedělají," potvrdil Banzetova zjištění ředitel silničního odboru Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Dokonce se nesimuluje ani převrácení vozu na bok, které je povinné pro běžné, a díky níže posazenému těžišti i stabilnější autobusy.

"Záleží tak čistě na výrobci, jak pevnou konstrukci - především střešní části - bude jejich vozidlo mít," řekl iDNES.cz bývalý ministr dopravy Jaromír Schling. Dodal, že v Česku jezdí jen patrové autobusy dovezené z ciziny.

Silná lobby autovýrobců se tvrdě brání
Po havárii u Nažidel, při níž zemřelo 19 lidí sedících v horním patře autobusu, to byl právě on, kdo nahlas vyslovil pochyby o bezpečnosti těchto vozů.

"Zatímco karoserie běžných autobusů jsou konstruovány tak, aby vydržely jakýsi náraz i převrácení, u patrových autobusů ta šance není," konstatoval Schling.

Tristní situace, která nemá v Evropě 21. století místo? Faktem je, že pevností karoserie patrových autobusů se nezabývá ani legislativa EU. Lobby autovýrobců, kterým takový stav vyhovuje, je totiž velmi silná.

"Pevnější konstrukce by znamenala velkou komplikaci z hlediska techniky. Výroba by se natolik zdražila, že jízdenku by nikdo nezaplatil," tvrdí tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Otázku bezpečnosti vysokých a patrových autobusů jako první otevřeli experti z maďarské pracovní skupiny EHK (Evropské hospodářské komory) OSN. Ti zpochybňují vypovídací hodnotu crash testů prováděných dokonce u jednopatrových autobusů s převrácením na bok.

Málo autobusů, o to vyšší poměr nehod
České ministerstvo dopravy to dobře ví. Před čtyřmi roky si právě o tom dopisovalo s pozůstalým Pavlem Banzetem. Chtěl vědět, co s tím úředníci udělají.

"Odpovídali nám v duchu, že autobusy jsou bezpečné a vše je prý v pořádku. Pochopili jsme, že se tím nikdo zabývat nechce," vzpomíná.

Teď je prý situace jiná. "Spolu s Maďary na to v OSN tlačíme, chceme prosadit, aby se povinnost dělat crash testy vztahovala i na patrové autobusy. Současný stav, kdy pevnost konstrukce neřeší žádná norma, je problém," sdělil Josef Pokorný. Happy end však na manžele Banzetovy nečeká.

Norma, kterou chtějí české úřady prosadit, se netýká převracení autobusu na střechu, ale jen na bok. "Se zavedením testů na střechu se při jednání české strany nepočítalo, těch nehod je strašně málo," vysvětlil Pokorný.

Pomocí statistik ostatně argumentují i odpůrci přísných norem. Nehod autobusů s převrácením na střechu se prý mnoho nestává. Není divu, patrové autobusy se nevyrábějí jako housky na krámě, jde spíš o individuální výrobu. Třeba v Česku je registrováno asi 13 500 velkých autobusů s váhou nad devět tun. Z nich je dvoupodlažních pouhých 24.

Přes polovinu z nich vlastní přepravce František Hejnal, který ročně sveze kolem 120 tisíc lidí. Podle něj jsou námitky vůči nízké stabilitě a bezpečnosti těchto vozů naprosto liché. "Stabilizátory zvládnou v pohodě i nebezpečné zatáčky. Navíc konstrukce autobusů je masivnější než u karosy," tvrdí přepravce.

Maďaři se na statistiku nehodovosti podívali z jiného úhlu. Zkoumali, kolik procent patrových vozů se při havárii převrátí ve srovnání s ostatními dálkovými autobusy. Podle nich se patrové a vysoké autobusy převracejí častěji.

Za argumenty je nechuť něco řešit, tvrdí pozůstalí
Manželé Banzetovi si iluze nedělají. "Po čtyřech a půl letech se v uváděné problematice nic nezměnilo. Informace ministerstva, že Česko je velmi aktivní (aniž bychom byli informováni, co pojem ´aktivní´ v tomto případě znamená) a spolupracuje s Maďary na změně, je už téměř pět let stará - a bez jakéhokoliv efektu," reagovali na nynější postoj ministerstva.

"Odvolávat se na statistiky nebo legislativu EU je cynický alibismus, který zakrývá nechuť se tím vůbec zabývat," myslí si Banzetovi.

Jedinou šancí je podle nich administrativní opatření českých úřadů, které sníží maximální povolenou výšku vozů na 3,2 až 3,4 metru. Podobně, jako kvůli horským serpentinám zakazuje Švýcarsko na svém území jízdu autobusů delších než 15 metrů.

Podle bývalého ministra Schlinga je ale sólo zákaz dvoupodlažních autobusů nereálný. "Nemůžete nikoho takovým způsobem diskriminovat. Pokud není provoz těchto vozů omezován v jiných státech EU, těžko ho můžete omezit na území Česka," soudí Schling.

Když Alžířan podrazí ve Francii babičce nohy, naše média šílí, říká Rozumek

Nejčtenější

„Dálnicí nás úplně odřízli.“ V obcích kolem nově otevřené D4 krachují podniky

Premium

V prosinci nově otevřený úsek dálnice D4 odklonil tranzit přes obce, místní teď trápí úpadek jejich podnikání. Čerpací stanice snižují stavy, restaurace a obchody bojují o přežití, některé zavřely....

Lékař si nevypnul kameru. Uspokojování od sestry „viděla“ i hlava republiky

Nechtěnými svědky intimních chvilek uznávaného lékaře a zdravotní sestry se v ruském Dagestánu stali po videokonferenci nejen jeho kolegové, ale obrazně řečeno i šéf této kavkazské republiky Sergej...

Tři mladí zemřeli při srážce aut u Opavy, jeden z nich předjížděl dvoustovkou

Srážka tří vozidel na severním obchvatu Opavy si ve středu večer vyžádala tři lidské životy. Okolnosti nehody zjišťovali policisté, kteří na místě setrvali ještě i ve čtvrtek ráno. Podle prvotních...

„Slovenské moře“ vysychá. Lodě dosedly na dno, rybáři bědují. A v Tatrách hoří

Premium

Od našich zpravodajů na Slovensku Liptovská Mara je co do objemu vody největší přehrada na Slovensku, letošní zimu je ale zaplněna na pouhých čtyřicet procent. Pokles hladiny není přes zimu ničím výjimečným, letos je však drastický a...

Policie pátrá po identitě ženy oběšené na dětském hřišti, zveřejnila její fotku

Policie pátrá po totožnosti ženy, která se na začátku letošního ledna oběsila na dětském hřišti v Praze. Na svém webu zveřejnila fotografie ženy a jejího oblečení. Pokud má někdo jakékoliv informace...

V rezervaci zastřelil dva agenty FBI. Starý indián díky Bidenovi opustil vězení

Věznice v americkém státě Florida v úterý propustila někdejšího člena hnutí za práva domorodých kmenů Leonarda Peltiera, který si odpykával doživotí za vraždu dvou agentů Federálního úřadu pro...

18. února 2025  22:31

Kdy odsoudíte Fica, ptal se student Babiše. To není náš problém, reagoval šéf ANO

Expremiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš křižuje Moravskoslezský kraj, kde v podzimních poslaneckých volbách bude lídrem kandidátky. V kulturním domě v Opavě sklízel pochvalu a potlesk, nechyběl...

18. února 2025  21:40

Masakry civilistů v Mali s pomocí ruských žoldnéřů. Povstalci hovoří o 24 obětech

Povstalecká aliance vedená Tuaregy v severním Mali obvinila malijské vojáky a žoldnéře z ruské Wagnerovy skupiny ze zabití 24 civilistů, kteří cestovali z města Gao na sever do Alžírska. Malijská...

18. února 2025  21:34

Po příměří už nedostanou Ukrajinci v Česku dočasnou ochranu, řekl Rakušan

Po vyhlášení příměří nebo po konci války na Ukrajině nedostane už žádný Ukrajinec v Česku dočasnou ochranu, řekl serveru Novinky.cz ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). Automatickou ochranu by...

18. února 2025  21:31

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Shodila jsem 23 kilo. Táta říkal, že se na to nedá koukat, přiznala Cibulková

Bývalá slovenská profesionální tenistka Dominika Cibulková (35) po narození dětí výrazně přibrala. V rozhovoru pro...

Kanye West a Bianca Censori se rozešli, raper zveřejnil podivný vzkaz

Raper Kanye West (47) a jeho žena Bianca Censori (30) se podle zdrojů blízkých páru rozešli a směřují k rozvodu....

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...

Mimozemšťani, bába pod kořenem. Skryté vtipy v Kingdom Come 2 jsou geniální

Česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 je venku už víc než týden a hráči postupně objevují více či méně...