Ostrava chce přitáhnout gay turisty, kampaň ale ze svého platit nebude

  8:50aktualizováno  8:50
Ostrava chtěla být prvním krajským městem v republice přátelským ke gayům. Samolepky na klubech a barech i obrovská informační kampaň měly do města nalákat stovky gay návštěvníků, kteří představují celou desetinu veškerého turistického ruchu. Velká kampaň však skončila dříve, než začala.

Účastníci pochodu Queer Parade (Ilustrační snímek) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Ostravská radnice zpočátku avizovala velkou podporu. "Označíme přátelská gay místa. První oficiální značka, kterou se budou značit bary, kluby, hotely a restaurace, vznikla před několika dny. Následovat bude i další propagace formou letáků, inzerce v tisku a dalších aktivit," přiblížila plány radnice začátkem září mluvčí Andrea Vojkovská.

Jak měla vypadat gay friendly kampaň v Ostravě

Propagace restaurací, kulturních stánků a hotelů přátelských gayům má přivést do města nové turisty. V Ostravě se měly objevit nálepky s logem (prohlédnout si je můžete zde), na webu seznam míst přátelských gayům, součástí kampaní bývají i věrnostní či slevové karty.

Queer (lesbická, gay, bisexuální, transgender) komunita městu může přinést spoustu peněz, cestuje častěji a je dobře finančně zajištěná. 

Cílem bylo hlavně přilákat turisty. "Větší západoevropská města mají podobnou kampaň zaměřenou na queer komunitu," popsal myšlenku projektu jeden z iniciátorů Vladimír Šmehlík, který organizuje i ostravský festival Mezipatra.

"Je to běžný marketingový tah. Taková informační kampaň, která dá gayům a lesbám jednoduchý návod, kam zajít, kde se můžou bavit," doplnil Šmehlík.

Krajská metropole je už dlouho oblíbeným cílem queer komunity z celé Moravy a Slezska i z polského příhraničí. Město jich chtělo nalákat ještě víc.

"Z průzkumů vyplývá, že většina homosexuálních párů je dobře finančně zajištěná, neboť má dvojí příjem a nemá děti. Na cestách více utrácejí a cestují častěji," zdůvodňovala mluvčí Vojkovská. Teď však vedení ostravské radnice z kampaně vycouvalo.

"Nebudeme nic platit, tisknout, vyrábět," obrátili radní

Radní si nejsou jistí, zda by město mělo podobnou kampaň masivně podporovat. "Nemáme nic proti tomu, ale rozhodli jsme se pro skromnější variantu. Město nebude nic platit, tisknout, vyrábět, lepit ani oslovovat majitele restaurací. To by mělo být na iniciátorech kampaně. Kampaň podpoříme, informace o ní budeme zveřejňovat na webu," popsal současné stanovisko vedení radnice náměstek primátora Aleš Boháč.

Iniciátoři zatím nevědí, co bude dál. "Organizujeme filmový festival. Marketingová kampaň na podporu cestovního ruchu není v naší náplni. Chceme pokračovat, ale teď nevíme, v jaké podobě," popsal Šmehlík. Podle odborníků na to však sami nestačí.

Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur říká, že podpora podobné iniciativy by mohla turistický ruch v Ostravě posílit, město ji ale musí navíc provázat s ostatní nabídkou.

"Samotné zacílení na gay turisty pouze tímto způsobem nestačí. Cestovní ruch je potřeba podpořit i dalšími, pokud možno unikátními, turistickými lákadly, důležitými také pro běžného turistu," vysvětluje.

Ostrava podle něj zatím pevné podhoubí turisticky atraktivních produktů nemá. "Až na základě pevného zachycení turisticky atraktivních produktů je zacílení na konkrétní cílovou skupinu správné," doplňuje Tomio Okamura.

Do Česka míří 400 tisíc gay turistů ročně

Na gay turisty se u nás zaměřila zatím jen Praha, kde pro ně vznikají i speciální ubytovací zařízení a rozšiřuje se nabídka služeb. Okamura říká, že soustředění na ně má své výsledky, Česká republika se totiž stává dlouhodobě vyhledávaným cílem homosexuální turistiky a každý rok sem přicestuje přes 400 tisíc gay turistů.

Zda se mají i v Ostravě objevit samolepky na podnicích, které jsou ke queer komunitě přátelské, vyvolalo diskusi. "Je to fajn. Nálepka i informační kampaň o nás dá víc vědět. Pro jednotlivé podniky to znamená především reklamu, a to je dobře," míní provozovatel restaurace Marek Nováček.

Podle jiných značení podniků není nutné. "Dám si to na bar, ale připadá mi to jako takové značkování pejsků. Do klubu i kavárny u nás i teď může každý bez ohledu na to, jakou má orientaci," říká majitel ostravského baru Daniel Skeřil.

Sociolog Jiří Siostrzonek dodává, že upozorňování na queer komunitu má také svá negativa. "Jakékoliv zdůrazňování odlišnosti může mít na společnost úplně opačný efekt. Lidé si více jejich odlišnost uvědomí, a to může vést i k negativním postojům. Je to stejné, jako bychom označili restaurace přátelské Romům," vysvětluje sociolog.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Policie odkryla identitu pachatele, který hrozil střelbou na českých školách

Zásahové jednotky na soutěži likvidovaly gang i toxickou látku.

„Pražská policie právě zjistila identitu pachatele, který na Twitteru hovořil o hrozbě střelbou ve školách v Praze....

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

My chceme znovu motýle! Babišův výrok si žije vlastním životem

Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES telefonoval s ministrem životního...

Když premiér Andrej Babiš přednášel na konci května v pražském Mánesu na výroční schůzi Česko-německé obchodní a...

Přišel čas vzít si naši zemi zpátky, řekl Klaus. Představil hnutí Trikolóra

Václav Klaus mladší představil nové politické uskupení Trikolóra, na snímku se...

Poslanec Václav Klaus mladší představil nové hnutí Trikolóra, které zakládá poté, co ho vyloučila ODS. „Přišel čas vzít...

Sobotní výheň spláchnou bouřky, kroupy a přívalový déšť

Turisty na Karlově mostě v Praze náhlá bouřka s průtrží mračen nepřekvapila....

V sobotu odpoledne se bude Česko dusit vysokými teplotami, podle varování meteorologů v celé republice překročí...

Další z rubriky

Jak se ztrácí peníze z karet: pozor na čínské e-shopy i platby v cizině

ilustrační snímek

Typická situace před létem, když si lidé vybírají, kam pojedou na dovolenou. Člověk si předem rezervuje ubytování či...

Dycky Most? Chanov dál ničí bída. Jezdili sem jak do zoo, říká obyvatelka

Počet obyvatel mosteckého sídliště Chanov je 1 150, nezaměstnanost 80 procent....

Sláva seriálu opadla, politici sem už nejezdí. A místní žijí dál v úděsném ghettu. „Je to pořád dokolečka. Tohle je...

Bouřky se přihnaly nad Česko, zasáhly hlavně střední a východní Čechy

Martin Popek z Nýdku zaznamenává všechny bouřkové jevy. Snímek z bouřek v tomto...

Po vysokých teplotách v sobotu nastoupily bouřky, už působí problémy například na mnoha místech Středočeského kraje. Na...

Najdete na iDNES.cz