Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tv„Jedná se o kompenzaci pro autory za možnost volně kopírovat hudbu pro vlastní potřebu,“ řekl Roman Strejček v Rozstřelu. Poplatek platí dovozci mobilů a jiných zařízení, a to ve výši 1,50 Kč za gigabajt, maximálně 90 korun za jedno zařízení.
Tento model je podle šéfa OSA standardem v Evropské unii. „Například v Německu se platí až sedm eur za přístroj, v Portugalsku dokonce 15 eur.“
Podle Strejčka tedy není pravda, že by OSA po odchodu Pirátské strany z vlády zaváděla nějaký nový poplatek. „Nejde o žádný trest za pirátství. Je to náhradní odměna pro autory, která se vyplácí již od devadesátých let,“ vysvětluje šéf OSA.
Kdo je OSA a koho zastupuje?
Ochranný svaz autorský zastupuje skladatele, textaře a další autory hudby. „Mnoho lidí překvapí, že OSA nezastupuje kapely či zpěváky. Naše organizace funguje od první republiky a spravuje autorská práva téměř pěti milionů autorů z celého světa,“ uvádí Strejček.
Mezi zastupované autory hudby patří taková legenda jako Paul McCartney, ale i Max Martin nebo český skladatel Zdeněk Barták. Například regionální rádia platí Ochrannému svazu autorskému za přehrání jedné skladby 3 až 5 korun. Celoplošné rozhlasové stanice řádově desetkrát tolik. Tyto peníze následně OSA přerozděluje jednotlivým skladatelům a textařům.
V poslední době přibývají podle Strejčka platby z online platforem. „Jsme schopni efektivně zpracovávat miliardy záznamů z digitálních platforem, jako jsou Spotify či YouTube. A v tomto ohledu jsme unikátní ve střední a východní Evropě.“
„Například v roce 2023 jsme vyplatili autorské odměny více než 210 tisícům autorů z celého světa. Kdybych to shrnul, tak rádia v Česku nám zaplatí necelých 80 milionů ročně a digitální platformy přes 200 milionů,“ uvádí šéf OSA.
Ovlivní autorská práva AI?
S Ochranným svazem autorským spolupracují na jedné straně zkušení skladatelé a na straně druhé mladá nastupující generace. „Za poslední rok jsme zaevidovali rekordní počet nových autorů – bezmála 600. A jen za letošní leden se po mediální kauze kolem poplatků za mobilní telefony přihlásilo 51 mladých autorů. To je pro nás obrovské ocenění,“ říká Strejček.
Podle něj OSA poskytuje autorům bezpečný přístav. „Stojíme za jejich právy nejen u nás, ale i v evropském prostoru. Autorství je řemeslo jako každé jiné a zaslouží si respekt,“ zdůrazňuje Strejček.
Budoucnost autorských práv může podle něj ovlivnit také umělá inteligence. „AI se učí na dílech druhých, a to bez svolení autorů. Je potřeba zajistit, aby byli za tento proces autoři hudby kompenzováni,“ upozorňuje Strejček.
Zároveň však vyzývá k pozitivnímu přístupu. „AI je fenomén, který nezastavíme. Autoři by ho měli využít k posunutí vlastní tvorby na nové horizonty,“ uzavírá Strejček.