"Britská agentura Privacy International vypracovala posudek na službu z pohledu směrnic Evropské unie," řekla tisková mluvčí úřadu Hana Štěpánková.
Se zprávou, která upozorňovala na několik sporných bodů služby, se agentura obrátila na úřady v několika evropských zemích se žádostí o posouzení. "Ze zemí bývalého východního bloku jsme byli osloveni jako jediní," dodala Štěpánková.
Podle úřadu je služba propagována jako prostředek k vytváření centralizovaného a trvalého úložiště e-mailů. To však znamená, že zákazník nemá možnost cokoli ze svého úložného prostoru odstranit.
Úřad varuje především před tím, že společnosti bude mít k dispozici i e-mailové adresy a další osobní údaje třetích osob. Marketingovým zdrojem a zřejmě i cílem by mohl být každý, jehož e-mailová adresa se objeví ve schránce uživatele Gmailu.
"Možnost vyslovit nesouhlas s touto eventualitou nemá ani uživatel, ani dotčená třetí osoba," píše se v prohlášení.
Některé podmínky poskytování této služby podle úřadu vzbuzují otázky z pohledu možného zásahu do soukromí nebo omezení soukromí. ˇ
"Používání služby je však na každém uživateli," upozorňuje Štěpánková.
Převratná kapacita
Google začal službu testovat v dubnu. Firma chce ke korespondenci přidávat reklamní sdělení podle klíčových slov, na která narazí při prohledávání textu zpráv.
Gigabajtové schránky pro elektronickou poštu připravují i tuzemské portály Seznam a Centrum. Podle dřívějšího vyjádření ředitele Centrum.cz Oldřicha Bajera firma podobné omezení jako v případě Gmailu nepřipravuje, protože by to mohlo odradit potenciální uživatele.
Google, nejpoužívanější internetový vyhledávač, chce Gmailem konkurovat bezplatným poštovním službám od Yahoo či Microsoftu. Schránka by měla mnohonásobně vyšší kapacitu než podobné služby.