„Potřebujeme srovnat podmínky pro klasickou taxislužbu i moderní aplikace. Místo taxametru umožňuje novela zákona používání mobilní aplikace, auta by již mohla být označena jen nálepkou namísto střešní svítilny s nápisem TAXI a řidiči by se v době masového rozšíření navigací mohli obejít bez zkoušek z místopisu,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Předkládaná novela má především zlegalizovat používání aplikací jako třetího druhu taxislužby, vedle současné klasické s taxametrem a smluvní, u které se vyžaduje předem uzavřená písemná smlouva. Každý dopravce má mít živnostenské oprávnění, evidované vozidlo a řidič musí mít oprávnění řidiče taxislužby.
Test: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat |
Praktickým dopadem novely bude především fakt, že při provedení objednávky přes aplikaci bude řidiči umožněno nevyužít taxametr. V takovém případě musí cestující před jízdou v aplikaci odsouhlasit konečnou cenu za přepravu.
Novela také zavádí povinnosti zprostředkovatele taxislužby, které směřují k ochraně cestujících. V případě poškození cestujícího při přepravě například předražením totiž bude možné prostředky správního trestání postihnout řidiče a dopravce.
Změnit se má také pravomoc obcí, které již nebudou stanovovat jako podmínku znalost místopisu, absolvování zkoušek obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Taktéž nebudou určovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Odpovědnost úřadů za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče zůstává beze změn.
Na přípravě základních principů nové legislativy ministerstvo dopravy spolupracovalo nejen se zástupci ostatních resortů, ale především s provozovateli klasických i alternativních taxislužeb.