Po kolejích v Poděbradské ulici, které nejsou zakryty asfaltem, záchranka a hasiči nemohou jet.

Po kolejích v Poděbradské ulici, které nejsou zakryty asfaltem, záchranka a hasiči nemohou jet. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nové tramvajové tratě jsou tišší a levnější, brzdí ale sanitky a hasiče

  • 133
Nové tramvajové tratě v Praze, které obrůstá tráva nebo jsou zasypány štěrkem, komplikují práci pražským záchranářům. Takové tratě jsou sice tišší a levnější, jenže sanitky ani hasiči po nich nemohou jezdit. A to prodlužuje dobu jejich dojezdu k pacientovi nebo požáru.

Letná, Černokostelecká, Podolí, brzy Zenklova a mnohá další místa, kde sanitkám a hasičům brání železniční kolejnice v cestě. "Sanita ani nenajede na vysoké obrubníky lemující tyto tramvajové pásy, a i kdyby najela, tak si zničí nápravu," upozornila mluvčí záchranky Jiřina Ernestová.

Podobně hovoří i hasiči. Jejich těžká auta ve štěrku uváznou. "Při dopravní zácpě může dojít k jedno- až dvouminutovému zpoždění," uvedla mluvčí hasičů Pavlína Adamcová.

Dopravce ale na železničních kolejnicích trvá a zmiňuje několik důvodů. Jsou levnější, jízda po nich je tišší a snáz se udržují. "Když otevíráme obálky z tendrů, jsme příjemně překvapeni. Chodí nám o padesát procent levněji, než jsme předpokládali," připomněl generální ředitel Dopravního podniku Vladimír Lich.

Nové koleje

Rekonstruovaná tramvajová trať z Vítězného nám. do Podbaby - úsek mezi

PRO
Železniční kolejnice jsou podle Dopravního podniku mnohem levnější, a opraví se tak víc tratí než dříve. Hluk při jízdě tramvají po těchto kolejnicích je nižší a prý také snižují prašnost. Opravy i údržba železničních kolejnic, které nejsou zakryté, jsou prý snazší.

PROTI
Vozy záchranky nenajedou na vysoké obrubníky, a i kdyby, tak by jim vysoké koleje zničily nápravy. Řidiči nemají sanitám kam uhýbat, také nepřejedou obrubník. Podle šéfa záchranky Schwarze není stavba zvýšených kolejí levnější. Hluk je prý jen zástupný důvod.

Vysvětlení je podle něj jednoduché. "Lze tu použít drážní technologii a tam je větší konkurence, což se odráží na cenách," řekl.

Zástupci hasičů, zdravotníků, policie i Dopravního podniku začali hledat možná řešení. "Zmínili jsme místa, kde máme s kolejnicemi problém. To je například na Černokostelecké. Třeba na Plzeňské je alespoň vyhrazen pruh pro autobusy, kterým můžeme projet. Očekávám, že řešení navrhne Dopravní podnik," popsal náměstek šéfa pražské záchranky Jaroslav Valášek.

Řešením je jedině dohoda

Východiskem by mohla být dohoda, kde je potřeba mít kolejnice zakryté betonem a kde ne. Záchranka a dopravce by vytipovali kritické úseky, kde sanitky nemají jinou možnost, kudy objet kolonu aut.

"V tomto duchu se jednat dá, už dříve jsme některé výtky záchranářů řešili," řekl technický ředitel podniku Jan Šurovský.

Padl také nečekaný návrh, že by si záchranáři mohli pořídit jakési záchranářské "tramvaje". "Jednalo by se o dvoucestný automobil, který třeba Dopravní podnik používá. Má kromě svého podvozku s pneumatikami i takzvaný kolejový adaptér," uvedl Šurovský.

"To jsme brali spíše jako vtip na odlehčení situace," komentoval návrh Valášek.

"Máme vozový park v řádu sto vozů, nedovedu si představit, že bychom je technicky upravovali a zda to vůbec lze," uvedla Ernestová. Podle ní by to bylo jistě drahé a tam, kde by ušetřil Dopravní podnik, by záchranná služba připlácela.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video