Nová železnice u Lipna může poslat k zemi domy, chaty i nový hotel

  13:58aktualizováno  13:58
Kraj chce vybudovat železnici, která by vedla z Lipna nad Vltavou po levém břehu známé rekreační přehrady až do Černé v Pošumaví. Náklady se odhadují na 10 miliard korun. Někteří lidé by přitom kvůli nové trati přišli o své domy či chaty, ustoupit by jí musely i pláže. K zemi by dokonce šel i nový hotel.

Proti železnici vedoucí podél Lipenské přehrady se postavili zastupitelé zdejších obcí, podnikatelé i běžní obyvatelé. | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Lidé z Černé v Pošumaví odmítají vlak jezdící podél pláží a kempů u Lipenského jezera. Pokud kraj stavbu kolejí v navržené podobě prosadí, padnou jí navíc v obci za oběť stavby za stovky milionů korun. Krajští politici slibují, že se starosty sporná místa ještě proberou.

Kvůli výstavbě nové části železnice už vzniklo dvousetmetrové ochranné pásmo. V něm se nesmí nic stavět a domy, které stojí kolejím v cestě, budou mít nejspíš smůlu. "V úseku Radslav - Jestřábí koridor zablokoval veškerou výstavbu. Brzdí to výrazně i rozvoj obce, nemůžeme se pustit ani do plánované stavby 50 rodinných domů vedle hotelu Racek," uvedla starostka Černé Irena Pekárková.

Nákladná dopravní investice není žádnou novinkou. Projektanti připravovali její studii už před rokem 2008. Za poslední tři roky tu ale podnikatelé i chataři vložili do rekonstrukcí a nové zástavby zhruba 180 milionů korun. V pokročilé fázi jsou navíc projekty za dalších zhruba 300 milionů.

Trati by musely ustoupit například chaty z rekreační osady v Radslavi i na Jestřábí. A při případných demolicích by se zřejmě investoři pořádně divili - zatímco ve starých projektech je navržena demolice dřevěné stavby za 400 tisíc korun, nyní stojí na jejím místě moderní hotel s venkovním bazénem za 70 milionů. Podobné by to bylo u vylepšených kempů či chat přestavěných na rodinné domy.

Nová trať vedoucí podél silnice by nikomu nevadila

Proti zamýšlené trase lehké železnice, po které by měly jezdit elektrické vlaky podobné tramvajím, se tu spojili všichni - zastupitelé, podnikatelé i běžní občané. Koleje jsou ochotni akceptovat pouze vedle hlavní silnice mezi Frymburkem a Černou.

Trať Frymburk - Černá v Pošumaví

Jízdní řád
Mezi Lipnem nad Vltavou a Černou v Pošumaví by vlaky jezdily po hodině, v sezonních špičkách po 30 minutách.

Cestující
Průměrný denní počet cestujících odborníci odhadují na 5 148 lidí v sezoně a 2 400 mimo sezonu.

Zastávky
Lipno nad Vltavou-obec
Skiareál Lipno
Kobylnice
U Skalky
Frymburk
Frymburk-wellness
Lojzovy Paseky
Hrdoňov
Hruštice
Kovářov
Dolní Vltavice
Radslav
Jestřábí
Černá v Pošumaví

Případná železniční trať podél silnice by podle místních nikomu nevadila. Zřejmě by byla i levnější, protože by nebyl třeba plánovaný most přes cípek Lipna. "Proti stavbě kolejí přímo u vody se hodláme bránit všemi dostupnými cestami. Obec připravuje žalobu, od příštího týdne spustíme velkou petici," plánuje Vladimír Cnota, který je mluvčím veřejnosti v Černé.

Stejně jako zastupitelé z Černé se proti stavbě trati v blízkosti vody postavili i jejich kolegové z Frymburka. "Už v roce 2008 jsme přijali usnesení, že požadujeme stavbu kolejí kolem hlavní silnice, protože to je nejmenší zásah do krajiny. Nechceme dalším koridorem ničit území, které je určeno k rekreaci," potvrdil frymburský starosta Oto Řezáč.

Obří investici za 10 miliard korun chce Jihočeský kraj pořídit s finanční pomocí Státního fondu dopravní infrastruktury, evropských dotací a ministerstva dopravy.

"Je paradoxem, že kraj naříká, jak musí krátit peníze na zajištění železniční dopravy, a na druhé straně připravuje tak drahou stavbu. Otázka je, kdo bude koleje udržovat v zimě, když je zafouká vítr od jezera," podotkla starostka Černé.

Krajský radní pro dopravu Václav Král tvrdí, že kraj právě otvírá diskusi k této stavbě, která je teď ve fázi inženýrských příprav. "Navrhuji, abychom se sešli společně se všemi starosty. Podíváme se na celou navrženou trasu této trati a budeme řešit konkrétní problémy a místa," řekl Král.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Podvodníci rozehráli obří „letadlo“, z lidí vylákali 398 milionů korun

Obžaloba viní tři podnikatele, že zmanipulovali téměř šest tisíc lidí a...

Společnost Rhinoceros nabízela rychlé zbohatnutí. Její zakladatelé díky dovedné manipulaci omámili vidinou snadno...

Mladík na ulici vyzval na souboj osmdesátníka. Netušil, že to je judista

Ilustrační snímek

Nepořádek, který dělal na ulici v České Lípě při pojídání kebabu mladý muž, rozčílil kolemjdoucího osmdesátiletého...

Koupila dům, plánovala drobné opravy. Místo nich jí statik doporučil demolici

Rodinný dům, který paní Komárková zakoupila. (2017)

Alena Komárková koupila dům v hodnotě přes jeden a půl milionu korun. Plánovala drobné opravy a spokojený život na...

Jana Masaryka patrně zabili britští agenti, napsal bývalý Havlův poradce

Jan Masaryk

V roce 1948 zemřel za podivných okolností československý ministr zahraničí Jan Masaryk. Většina odborníků se přiklání k...

Další z rubriky

Tragédii dělilo 34 metrů. Expres vjel v Ejpovicích do cesty dalšímu vlaku

Vlaky, které zastavily v Ejpovicích jen kousek od sebe.

V pátek mohlo na české železnici dojít k velké vlakové tragédii. Večer v 19:20 hodin v Ejpovicích nedovoleně projel...

Bez vstupu do NATO by byl z naší armády skanzen, řekl generál Šedivý

Ukázka z pořadu Rozstřel - Jiří Šedivý a Otakar Foltýn

Severoatlantická aliance je pro českou armádu zásadní. Tak to vidí v souvislosti s 20. výročím vstupu ČR do NATO...

Etická komise potvrdila, že bývalý prorektor UK opisoval odborné texty

Ředitel Ústavu světových dějin a odborník na Velkou Británii Martin Kovář v...

Etická komise Univerzity Karlovy v pátek potvrdila stanovisko etické komise Filozofické fakulty, že se bývalý prorektor...

Najdete na iDNES.cz