Oč ve spotu jde? Dospívající vnuk odchází z návštěvy u svých prarodičů a těsně u dveří mu z rukou vypadne sáček lupínků. Vrhne se po něm jeho chromá babička. Jenže na brambůrky má chuť i její manžel.
Koncem své hole jí rychle podtrhne nohy, a když spadne, tak ji holí přitlačí k podlaze. Tím spot zdaleka nekončí. Když se totiž sáčku s chipsy zmocní on, žena z kapsy vytáhne jeho zubní protézu a nahlas se mu směje, stejně si nepochutná.
Spot uzavírá návrat vnuka, který hašteřící se dvojici brambůrky s vítězným úsměvem sebere. "Je to absolutně nepřátelské ke starým lidem a podporuje to stereotypní myšlení ve společnosti, kdy jsou staří lidé zobrazováni jako nemohoucí nepotřebné osoby s hůlkami a protézami," zlobí se gerontoložka Eva Hrabětová.
Rada pro reklamu, která dohlíží na to, aby vysílané spoty odpovídaly etickému kodexu, se tímto případem dosud nezabývala. "Zatím jsme na tuto reklamu žádnou stížnost neobdrželi, ale podle mého názoru je hodně problematická. Něco takového by se v reklamě objevovat nemělo," říká prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.
Podle jeho slov by se ve spotech určitě neměl objevovat ponižující obraz nějaké skupiny obyvatel - v tomto případě seniorů. "Nečekám ovšem, že by si na tuto reklamu stěžovali právě starší lidé. U nás jsou totiž tradičně hodně tolerantní," podotýká Pokorný.
Že je spot problematický, naznačuje i reakce samotné firmy, která nechtěla, aby MF DNES o této reklamě psala. "Byly s tím velké problémy už v Polsku, kde si na ni hodně lidí stěžovalo. Proto si nepřejí podobnou publicitu v Česku," vysvětlil Tomáš Kozák z mediální agentury OMD, která reklamu prodává.