"Na řízení auta má věk mnohem menší vliv, než by se na první pohled zdálo, protože nejhorší nehody způsobují opilci nebo mladí řidiči. Pokud se uvažuje o tom, že do důchodu se bude chodit v 68 letech, tak proč by se do té doby nemohlo jezdit autem," vysvětluje rozhodnutí senátor Jaroslav Kubera (65). Návrhem se nyní bude zabývat Sněmovna.
Odborníci se na posunutí věkové hranice pro zdravotní prohlídky nemohou shodnout. Zpravidla souhlasí s tím, že nynější starší lidé jsou zdatnější, než bývali jejich rodiče a prarodiče, na stranu druhou tvrdí, že se jim třeba naopak rychleji kazí zrak.
"Zrak se ve vyspělé populaci zhoršuje vlivem civilizačních chorob. Setkáváme se s lidmi, kteří mají oční vadu, nejsou způsobilí k řízení, a přitom o tom ani nevědí," upozornil Pavel Diblík, primář oční kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Ten by prohlídky řidičů naopak zpřísnil.
Test řidičů na trenažéru ve Velké Británii ukázal, že řidiči, kteří špatně vidí, vybočují ze svého jízdního pruhu o 62 procent častěji než lidé bez oční vady. Také dokážou přečíst jen tři čtvrtiny značek. Starší populace má častěji potíže i se sluchem a s tím, že vyráží na cesty mnohdy pod vlivem léků nebo při nemoci. To vše může být na silnici rizikem.