NKÚ zároveň varoval před nehospodárným nákupem nových osobních terénních aut. Státní vojenský opravárenský podnik VOP CZ neplnil cíle a vykazoval ztrátu, zjistila také kontrola. O jejích závěrech v pondělí informovala mluvčí NKÚ Hana Kadečková v tiskové zprávě.
Stáří aut v armádě je výsledkem šetření v posledních desetiletích, uvedla ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Priority pro bojeschopnost vidí jinde.
Kontrolní úřad prověřoval, jak ministerstvo obrany nakládalo v letech 2018 až 2022 s penězi ze státního rozpočtu na automobilní techniku české armády. „Kontrola ukázala, že technika je zastaralá a její provoz neudržitelný. Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let,“ uvedl NKÚ.
Tři izraelské drony za 2,7 miliardy, nebo bayraktary? Armáda chystá nákupy |
Plány obnovy automobilů ministerstvo obrany neplnilo podle NKÚ i přes mnohamiliardové zvyšování svého rozpočtu. Do doby ukončení kontroly nepořídilo například nové autojeřáby, vyprošťovací automobily s nosností 30 tun, automobilní rypadla, odmořovací automobily nebo hákové nakladače kontejnerů.
„Oproti původnímu plánu byl například nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let. Důvodem zpožďování nákupů byly změny priorit armády a také dlouhá příprava investičních akcí spojená se změnami technických požadavků,“ doplnil kontrolní úřad.
Opravy zastaralé techniky
Ministerstvo proto nechalo opravovat stará osobní terénní auta a autojeřáby ve špatném technickém stavu, přestože to stálo i víc, než by byla cena nových vozidel. Například za 15 oprav osobních terénních aut starých 22 až 24 let zaplatilo ministerstvo podle NKÚ neefektivně 12,5 milionu korun, podobně vydalo 7,7 milionu za devět oprav jeřábové techniky staré přibližně 30 let.
Náhradní díly pro tato auta jsou navíc obtížně dostupné a některé je nutné vyrábět, což opravy prodražuje a prodlužuje. „Například více než rok trvala a přes dva miliony korun stála oprava 28letého automobilního lopatkového rypadla, jehož zůstatková účetní hodnota činila 63 299 Kč,“ uvedl kontrolní úřad. Nástavba tohoto vozidla přitom za dobu svého provozu pracovala jen necelých 103 hodin.
Priority pro bojeschopnost jsou nyní jinde
Zastaralost techniky v majetku ministerstva obrany se netýká jen automobilů, ale i pro fungování armády mnohem důležitější techniky, například bojových vozidel pěchoty, reagovala na zprávu NKÚ ministryně Černochová. „Současný stav je výsledkem posledních desetiletí, kdy se na Armádě ČR neustále šetřilo,“ dodala ve vyjádření, které poskytlo ministerstvo obrany.
Odstranit nevyhovující stav je cílem zahájených akvizičních projektů a změn rozpočtové legislativy, uvedla Černochová ve zřejmé narážce na vládní předlohu, podle níž bude Česko ze zákona vynakládat na obranu každoročně nejméně dvě procenta hrubého domácího produktu.
Ministerstvo podle Černochové postupuje podle priorit a klíčová je bojeschopnost armády, tedy například vybudování těžké brigády z nových bojových vozidel pěchoty. „To je nyní daleko důležitější než NKÚ kritizovaná nevhodná údržba automobilových jeřábů a lopatkových rypadel,“ doplnila.
Armádní den na Floře přilákal zájemce o techniku, ale i kariéru v uniformě |
Nejasnosti jsou podle NKÚ také kolem záměru nakoupit osobní terénní automobily. Ačkoli tabulkově jich armáda nezbytně potřebuje 1344, plán nákupu tento počet převýšil o 884 vozů, tedy o 65,8 procenta. „Nárůst ministerstvo obrany nezdůvodnilo. Podle NKÚ je plán nadhodnocen a hrozí riziko nehospodárného a neúčelného vynakládání prostředků státního rozpočtu ve výši stovek milionů korun,“ uvedl kontrolní úřad.
Při kontrole VOP CZ kontrolní úřad zjistil, že ministerstvo obrany podnik nevyužívalo v souladu s cíli a záměry. Zakázky od ministerstva tvořily v letech 2018 až 2021 pouze 13,2 procenta jeho tržeb. Podnik také neplnil své finanční plány a byl za dané roky ve ztrátě dohromady 391,8 milionu korun. Třeba z oprav a údržby armádních autojeřábů a lopatkových rypadel pouze dvě z 34 přinesly VOP CZ zisk, a to dohromady 11 tisíc korun. Na zakázce za 9,4 milionu korun bez daně z přidané hodnoty firma vykázala ztrátu 4,6 milionu, uvedl NKÚ jako příklad.