Jací jsou Češi řidiči?
O Češích se často mluví jako o špatných řidičích, ale to není pravda. Podle mě jsou to řidiči na úrovni evropského průměru. Rozhodně bych neřekl, že jsou špatní, ale k dokonalosti máme samozřejmě daleko.
Kde nejčastěji chybují?
Mezi nejčastější chyby patří například nedočkavost. Češi někdy jezdí opravdu hodně „na krev“. Podle mě k tomu ale přispívá i stav našich pozemních komunikací. Není dostavěná dálniční síť a v době největší motoristické sezony navíc probíhá nejvyšší množství stavebních úprav a dalších prací na silnicích. Míst s dopravním omezením tak může být celá řada, čímž řidiči ztrácejí čas. Řada z nich se to pak snaží dohnat.
Dodržují lidé bezpečné vzdálenosti od dalších vozidel?
Problém s tím mívají například v místech s větší intenzitou provozu. Většina lidí to dělá bez zlého úmyslu a už si neuvědomí, že v případě náhlého zastavení či zpomalení jiného vozidla může nastat problém.
Bývá na vině spíš nepozornost, nebo nezkušenost?
U nás je podle mě častější nepozornost. Lidé mají tendenci se při řízení věnovat dalším aktivitám, například rozhovoru se spolujezdci, mobilu nebo navigaci.
Jsou řidiči za volantem agresivní?
Agresivita se na silnicích začíná objevovat ve stále vyšší míře. Je to problém nejen u nás, ale i v dalších motoristicky vyspělých státech. Existenční či psychická krize se totiž nejlépe ventilují právě v kabině auta. To, co si člověk nedovolí k lidem osobně, si dovolí v provozu. Zaútočit na někoho na silnici svým automobilem je jedna z nejnebezpečnějších věcí, které člověk může udělat. Některé státy však toto jednání začínají řešit. Nizozemsko například agresivitu definuje jako trestný čin, za který hrozí přísné postihy. Řidič v takovém případě může skončit i ve vězení.
Událost dneKaždý den se děje něco významného. Portál iDNES.cz vybírá to nejzajímavější a ptá se přímo aktérů. Každý den nabízí rozhovor z míst, kde události ovlivňují svět kolem nás. V několika otázkách, jasně, stručně, výstižně. |
Jak nebezpečné je používat při jízdě mobilní telefon?
Rozptýlenost řidičů může mnohonásobně zvýšit šanci, že způsobí dopravní nehodu. Používání mobilu za jízdy je nebezpečné i na handsfree. Riziko se tím zvýší minimálně dvakrát.
V kolika případech hraje v dopravních nehodách roli alkohol?
Experti v tomto ohledu evidují klesající tendenci. Alkohol způsobí zhruba 10 procent dopravních nehod a v poslední době tento podíl ještě klesá. Vzhledem k tomu, že je u nás nulová tolerance alkoholu, je to však podle mě stále ještě vysoké číslo.
Jaké jsou další příčiny dopravních nehod?
Říká se, že hlavními příčinami dopravních nehod je osobnost řidiče a jeho momentální duševní stav. Dále je třeba pracovat s novými a problémovými řidiči, kteří opakovaně bourají, nebo páchají závažné přestupky. Dopravně psychologické vyšetření pro takové řidiče nejsou dostatečné. Bylo by vhodné zavést také rehabilitační kurzy. Dále nesmíme zapomenout na seniory. I s nimi je třeba pracovat a informovat je o bezpečném pohybu v silničním provozu.
Dopravní nehody si loni v ČR vyžádaly 468 obětí, meziročně o devět vícPři dopravních nehodách v České republice v loňském roce zemřelo 468 lidí, o devět víc než v předešlém roce. Tragičtější byl v meziročním srovnání také poslední měsíc roku. V prosinci na silnicích zemřelo 47 lidí, o 15 více než v předešlém roce. Vyplývá to z předběžných údajů a webu policie. Přes meziroční nárůst je loňský počet úmrtí při dopravních nehodách druhý nejnižší od roku 1961, odkdy policie statistiky vede. Zejména předloňská čísla ovlivnila epidemie koronaviru, která výrazně snížila provoz na silnicích. V loňském roce vzrostl také počet nehod. Dopravní policisté jich zaznamenali zhruba 98 700, zhruba o 4 tisíce víc než o rok dřív. O několik stovek se naproti tomu snížil počet těžce i lehce zraněných. Těžké zranění v loňském roce utrpělo zhruba 1 600 lidí, lehké víc než 20 300 lidí. V porovnání s loňskými měsíci byl prosincový počet zemřelých na českých silnicích druhý nejvyšší. Víc obětí si nehody vyžádaly jen v srpnu, kdy jich bylo 56. Nejméně tragickými měsíci byly leden a duben s 25 úmrtími. V posledním měsíci roku nejvíce lidí při dopravních nehodách zemřelo 10. prosince, podle průběžných policejních statistik bylo v ten den pět obětí. Dvě úmrtí do prosincové bilance přidal poslední den roku. V Turnově na Semilsku na silvestra po srážce s osobním autem zemřel jednačtyřicetiletý motocyklista, střet s osobním autem večer v Kroměříži nepřežila chodkyně. Zdroj: ČTK |