"Zhruba devadesát pět procent nehod mají na svědomí řidiči," komentoval Tesařík letošní nehody kamionů. Za karamboly stojí například nedání přednosti v jízdě, nevěnování se řízení, telefonování za volantem nebo rychlá jízda.
"Počet nehod, které způsobila nákladní auta za devět měsíců letošního roku, je v porovnání se stejným obdobím loňského roku vyšší," potvrdil Tesařík.
Podle Tesaříka při nehodách, které způsobili řidiči nákladních aut, bez ohledu na tonáž vozidla, zemřeli za devět měsíců roku 2002 104 lidé, tedy o 22 víc než za stejné období loni. S těžkým zraněním vyvázlo 295 a s lehkým 1511 lidí, to je o 12 respektive 85 více než za stejné období minulého roku.
Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu bylo v Česku za první půlrok registrováno 414 735 nákladních aut včetně tahačů a speciálních automobilů. Je to zhruba o devět a půl tisíce víc než za celý loňský rok. |
"V každém autě je tachograf, na němž se pozná, kdy auto stálo," vysvětlil Felix. Porušení režimu přestávek je podle něj nejzávažnější přestupek, kterého se řidič může dopustit a v zahraničí za něj hrozí vysoká pokuta.
Na domácích silnicích je ale situace o poznání horší. "Pokud u nás řidič nedodrží režim, může na místě dostat jen pokutu do jednoho tisíce korun. Pak se jeho případ předá dopravnímu odboru okresního úřadu," řekl. Tam může v přestupkovém řízení dostat pokutu vyšší.
"Co jsem se účastnil policejních kontrol, tak nejhorší situace je s řidiči například z Ukrajiny nebo z bývalé Jugoslávie," dodal Felix.
Pokud není řidič ve výjimečném případě schopen jízdy, čeká ho vykázání z vozu. "Můžeme zakázat další jízdu dokud nebude řidič způsobilý pokračovat v jízdě," řekl ředitel republikové dopravní policie Zdeněk Bambas. To se ale stává jen výjimečně.
Policisté kontrolují i to, jestli vůz prošel technickou kontrolou. Protože i technický stav vozu bývá častou příčinou nehod. Kontrolu musí nákladní automobily podle zákona absolvovat pravidelně. Přesto lze úspěšně pochybovat o tom, zda všechny vozy technici v pravidelných intervalech opravdu vidí na vlastní oči. Dopravci se nezřídka snaží udělat z prohlídky jen "papírovou" záležitost.
Údaje Sdružení automobilového průmyslu potvrzují, že v Česku bylo v prvním půlroce průměrné stáří nákladních aut zhruba 10 let. "Je to ale zavádějící údaj. Průměr zvyšují například auta, která mají některé podniky třeba už třicet let, ale prohlídkami projdou," doplňuje Felix.
Podle něho je navíc obrovský rozdíl mezi stavem aut, která používají dopravci pro vnitrostátní nákladní dopravu a těmi, která vyjíždějí za hranice. "Stav vozů pro mezinárodní dopravu je srovnatelný například s německou," popisuje Felix. Dodal, že dovozci na mezinárodní dopravu potřebují řadu povolení a porušení předpisů je za hranicemi stojí nemálo peněz.