Naše silnice? To je velká katastrofa, říká prezident Autoklubu ČR

  15:01aktualizováno  15:01
Téměř padesát let jezdí autem současný prezident Autoklubu České republiky Roman Ječmínek. Jaké jsou jeho zkušenosti s našimi silnicemi? A s českými řidiči? Proč je situace v dopravě tak kritická? Na to odpovídá v rozhovoru pro MF DNES.

Bodový systém je zlaté tele, od něhož očekáváme, že vyřeší bezpečnost na silnicích. To je ale velký omyl, říká šéf autoklubu. | foto: Dan MaternaMF DNES

Pane prezidente, v létě před dvěma roky se na našich silnicích v souvislosti s novým zákonem a zavedením bodového systému odehrávaly neobyčejné věci - řidiči zpomalili a dodržovali předpisy. Selanka nakonec vydržela jen chvilku, dnes na silnicích často opět vládne zákon džungle. Proč?
Na jednu stranu je dobře, že jsme to tak rychle opustili...

... moment, jak to myslíte?
Způsob okamžitého uplatňování tehdejšího bodového systému by zastavil v Česku městskou dopravu. Lidi v obavě, aby se něčeho nedopustili, jezdili místo padesát často čtyřicet. Navíc ten systém od samotného začátku nemá ty výsledky, které byly očekávané. Vždyť vůbec neubylo výrazně ani nehod, ani smrtelných úrazů.

Ale zpočátku se ta čísla vylepšovala. To je prokazatelné.
Jenže první měsíce po spuštění bodového systému nejsou nijak charakteristické pro uplatňování toho celého systému.

Někdejší policejní prezident Husák mi měsíc poté, co začal platit nový silniční zákon, říkal, že má obavu, že se řidiči opět "zkazí". Stalo se. To je skutečně jen v samotných řidičích, že u nás vládne na silnicích tak tristní situace?
Pořád čekám, kdo tady z odpovědných lidí řekne nahlas, že bodový systém je pouze jednou z perliček na šňůrce toho, co má tvořit ucelený systém silničního bezpečnostního provozu. Ten systém není to podstatné pro zlepšení situace.

Myslíte to tak, že politici a policie si pouze ulehčují situaci a vymlouvají se na to, že bodový systém nezafungoval kvůli "zlým" řidičům?
Budu mírný - bodový systém je pouze okrajová pomůcka pro radikální zlepšení situace. Je to zlaté tele, od něhož očekáváme, že vyřeší bezpečnost na silnicích. To je ale velký omyl.

A co by situaci podle vás zlepšilo?
Nikdo nechce přiznat, že potřebujeme naprosto radikální zlepšení silniční sítě jako takové. Její stav je zcela tristní.

Ale ministr vnitra Ivan Langer i další hovoří o takzvaném čtyřlístku: úprava silničního zákona, prevence, změna práce policie a silnice. To není to samé?
Nebudu si hrát na čtyřlístky ani na jinou květenu. Stav českých silnic je katastrofální, její vodorovné a svislé značení je katastrofální. Za sedmdesát až osmdesát procent nehod mohou silnice. Jel jste někdy v noci po našich silnicích?

Tady kladu otázky já, ale dobře, jel jsem po nich v noci jako každý.
Vždyť si připadáte jako slepec s bílou hůlkou, musíte si silnici ošahávat, abyste mohl jet. To je katastrofa! Při nehodách se ale všechno svede na řidiče. Další věcí je policejní dozor na silnicích. Pořád se dělají nějaké akce a loví se řidiči. A pak se zjistí, že někdo nejel 50, ale 55 za hodinu. Že někdo měl místo nuly alkoholu v krvi dvě desetiny promile! Jenže charakter nehod vypovídá o všem jiném než o tom, co sleduje náš bodový systém.

Dopravní policie tedy podle vás pracuje špatně?
Policajti stojí většinou za bukem. Jistěže má být větší prevence i represe řidičů. Ale hlavně chybí policista v provozu. Nač pořád někde stojí? Mají jezdit. U kamer a radarů lidi zpomalí a hned za nimi zběsile kličkují a předjíždějí. K čemu je taková kontrola? To se děje po celé republice. Chybí mobilní vozidla policie, která jedou za vámi a zastavují vozidla zezadu. Tak se to děje v Německu či v Americe. Očekávám, že uvidíme policejní auta konečně na silnicích, ne vedle nich. Pan ministr Langer oznámil, že bude obrovské množství nových aut. Doufám, že budou konečně jezdit, a ne ve čtyřech lidech obsluhovat radary.

Jaké máte zkušenosti z cest po Evropě? Jsou tam kontroly přísnější a efektivnější?
Daleko, daleko efektivnější. Protože ty policejní kontroly jsou mobilní.

Měla by u nás nastoupit i daleko větší represe. Zdá se, že z mnoha trestů si řidiči vůbec nic nedělají.
Bezpochyby.

Jste i pro drakonické tresty? Třeba vzít někomu řidičský průkaz i na doživotí?
Ano. Ale tomu by muselo předcházet jako varování jeho odebrání na rok, pak třeba na dva, a pokud se někdo nepolepší, tak i navždy. Recidivisté, kteří pořád porušují předpisy, nemají na silnicích co dělat.

Také jste několikrát v rozhovorech hovořil o řidičáku na zkoušku. Co přesně si pod tím představit?
Ono to zní trošinku hanlivě, když řeknete řidičák na zkoušku. Noví držitelé řidičského průkazu se statisticky dopouštějí nejvíce nehod. Dříve se říkalo: bude jezdit nebezpečně do té doby, než dá první ránu, pak se zklidní. Ale my bychom byli rádi, aby se zklidnil ještě předtím, než tu ránu dá.

Jak dlouho by zkouška měla trvat?
Neměli bychom hlavně něco pořád nového vymýšlet, ale opisovat z ciziny, co už vymyšleno v Evropě bylo. U řidičských průkazů se to dělá na zkoušku na rok či dva.

Jaké by byly sankce v průběhu té zkušební doby?
Ten člověk by musel opět zaplatit, jít na přezkoušení a testy. Ale nemuselo by to být pouze pro mladé lidi. Také pro ty, kteří si průkaz dělají ve starším věku. Problémem dnes ale bývají naše autoškoly. V některých není dobrá situace.

Jak to myslíte?
Jestli jsme něco dobrého měli v minulém režimu, a já na něj skutečně nevzpomínám s láskou, tak to byl systém autoškol, který nám mohla závidět celá Evropa. Nechci dělat kata, ale víme všichni, že existují autoškoly, kde se řidičský průkaz dělá ve zkráceném režimu, nebo se dokonce berou úplatky a nemusíte jít vůbec na testy. Navíc když někdo dříve vlezl za volant autobusu či nákladního vozidla, tak musel mít s řízením už značné zkušenosti.

Řekl jste, že české silnice jsou v hrozném stavu. Kdo za to může? Vždyť se tak prudký rozvoj automobilismu dal čekat.
Mohou za to obce, kraje, ministerstva až po vládu. Je to dlouhodobé podcenění a nepřipravenost. Dám jeden příklad: někdejší pan ministr dopravy Milan Šimonovský tvrdil, že se dálnice D1 bude rekonstruovat za provozu. Každý laik ví, že to nejde. Nejdříve se musí dokončit souběžná dálnice z Prahy do Brna přes Hradec, či opačně, jak to kdo chce pojmenovat, a až pak opravit dé jedničku. Mám teď pocit, že současná vláda a parlament to myslí se zlepšením silniční sítě vážně. Jenže přijde mi to celé chaotické, hodně nepřipravené. Jak dlouho třeba hovoříme o omezení provozu kamionů o víkendech. Proč celá léta? To je přece nezodpovědné.

Ale vy také zasedáte v komisi, kterou má ministerstvo dopravy a která to má řešit. Proč jste to tedy nevyřešili?
Vždyť tam pořád lobbují firmy, které nákladní automobilovou dopravu provozují. Ta komise, v níž sedím i já, má čtyřicet lidí a je to dost impotentní orgán.

Nechápu. Proč sedíte v impotentním orgánu?
Pořád se snažím situaci řešit, skoro nikdo ale nenaslouchá mým otázkám. Třeba: Proč máme o polovinu menší počet hodin zákazu jízdy kamionů od pátku do neděle než v sousedních státech? Nikdo mi neodpovídá, nikdo ani nechce odpovídat. Navíc jsme se sešli tak třikrát za rok a to je málo.

Co navrhujete vy?
Samozřejmě rozšířit zákaz jízdy kamionů. Jenže já mám pocit, že většina těch, co o tom rozhodují, to nechce. Je to zlobbované.

Předtím se tvrdilo, že jízdy kamionů by mohlo omezit mýtné. Vůbec nic takového se neděje.
Jenže když někdo argumentuje tím, že omezení nákladní dopravy v pátek, sobotu a v neděli povede třeba k tomu, že někde nebudou zavezeny čerstvé rohlíky, tak já se opět ptám: A jak to dělají v Rakousku a Německu, že to jde? Nemluvě o tom, že tam jsou ty rohlíky lepší a křupavější po celý týden, nejen o víkendu.

Rozumím tomu tak, že není vůle to řešit?
Není. Odpovězme si hlavně na otázku, zda to vůbec chceme změnit. Pokud ano, tak až pak se bavme, na kolik hodin omezení bude. Jenže u nás se všechno dělá opačně. Bylo třeba rozhodnuto o mikrovlnném systému na výběr mýtného u nákladní dopravy, přestože každý ví, že modernější je satelitní systém. Co si pak o tom máte myslet?

Navozuje to dojem, že zemi vládne korupce. Podobné otázky se vznášejí i nad tím, proč se u nás dálnice stavějí za daleko více peněz než jinde v Evropě. Vy víte proč?
Každá velká stavební firma u nás řekne, že to postavit levněji nejde. To není pravda. Opět je všechno zlobbované. Určitě to jde postavit levněji. Kdysi v devadesátých letech měl vzniknout fond silniční dopravy, pak to byl fond dopravní infrastruktury, snad i s naším slavným loďstvem. Přitom motoristé přispívají obrovskými částkami do státního rozpočtu. Například přes daně za pohonné hmoty.

Myslíte tím, že od motoristů se hodně peněz vybere, ale málo se zpět investuje?
Kdyby se to vracelo v adekvátním poměru, tak by naše silnice musely být pozlacené. A to nejsou, že? Další příklad: Vystřelí se, že dálniční nálepky budou od ledna s čipem. Nikdo ale nebere ohled na to, zda je to reálné. Pak se řekne, že policie nebude jezdit k nehodám do 100 tisíc, pak do 50 tisíc, pak do 200 tisíc. Nastřelují se čísla. Je to nekoordinované a nesrozumitelné.

A co říkáte tomu nápadu, že policie do určité částky skutečně k těm nehodám jezdit nebude, a nebude tedy ani některé nehody vyšetřovat?
Je to volovina. Od čeho policii máme? Motorista bude možná navíc několikrát trestán a dostane se ještě pod kontrolu pojišťoven. Jen proto, že policie si chce ulehčit práci. Je to nedomyšlené.

Do parlamentu zamířil upravený silniční zákon. Opět se bude diskutovat i o bodovém systému. Když vás tak poslouchám, vy byste ho úplně zrušil?
To ne, i když je to okrajová záležitost pro řešení situace. Když nebudete připoutaný, tak to je přece na vaše riziko, vy si to odnesete. Ale to probůh už snad každý ví, a pokud ne, tak nemá co pohledávat na našich silnicích. My chceme od počátku, aby nebylo 12 bodů, ale 18. V polovině, při devíti bodech, by měl být každý motorista hned informován, že už jich dosáhl devět a že mu hrozí větší postih. Pak by měl mít okamžitě možnost zaplatit si školení či zvolit jinou variantu, aby si to zlepšil.

Hodně se diskutuje, zda povolit na dálnicích vyšší rychlost, v určitých úsecích až 160 kilometrů za hodinu. Byl byste pro to?
Nechal bych současné limity. To vyhovuje všem řidičům v různých věkových kategoriích, přece ne každý jezdí stejně. Limity děláme pro všechny, ne jen pro někoho, jak si myslí pár poslanců. Mám obrovskou hrůzu z toho, že ve Sněmovně a v Senátu uslyšíme desítky či  stovky pozměňovacích návrhů k tomu zákonu. To bude hrůza.

Sám říkáte, že nulová hodnota alkoholu v krvi řidičů nám nepřináší nic. Jak to vlastně myslíte?
Pouze osm evropských států má v tomto případě absolutní nulu a všechno jsou to postkomunistické státy. A máme míň nehod a méně mrtvých na počet obyvatel? Nikoli. Je tomu opačně než na Západě. Nám chybí evidence, jak to s alkoholem na našich silnicích vůbec je. Jen čtyři procenta nehod způsobil u nás alkohol. Ze zkušenosti víme, že ti, co mají jednu či dvě desetiny promile alkoholu v krvi, nezpůsobují vážné nehody. Způsobují je ti, kteří mají více než jedno promile. Ti způsobují ty smrťáky. A ty trestejme nesmírně tvrdě. Rakušané mají 0,499. Mají na počet obyvatel víc nehod a smrtelných úrazů s alkoholem? Ne.

Jenže není to tím, že Češi jsou málo disciplinovaní?
Ano, tak to je. Ale ať to zodpovědní řeší a kontrolují. Jsou mezi námi "závodníci" a ty ať policie a soudy velmi tvrdě trestají.

Jste prezidentem autoklubu. Porušil jste někdy dopravní předpisy?
Ale ano, to se může stát každému. Jel jsem někdy více než 130 na dálnici a víc než padesát v obci. Nikdy jsem však nejel na červenou. Je mi 68 let a jezdím padesát let. Nikdy jsem nezpůsobil žádnou dopravní nehodu, takže si myslím, že jsem velmi slušný řidič.

Nejsme všichni pod dojmem velkých nehod, jaká byla například nedávno na D1, kde se srazilo ve špatném počasí téměř 200 aut, až příliš kritičtí ke všemu, co se u nás na silnicích odehrává?
Já ne, ale mnohé věci jsou velmi problematické. Například úroveň technických kontrol, kdy se vydává osvědčení kdejakému vozidlu. Chci to vidět teď, když jsou hranice otevřené, jaká neskutečně nespolehlivá auta se k nám dostanou.

Je ta nedisciplinovanost v nás, nebo jen chybí větší prevence a přísnější tresty?
Všechno dohromady. Prevence i represe. Němec, který jede k nám, jede na Rozvadov disciplinovaně, u nás si dovolí víc. Ví, že tam je stíhán, u nás je postižen jen velmi ojediněle. Především je to věc policie, to nemůže dělat nikdo jiný.

A zlepší se to někdy?
Jsem optimista. Je dobře, že se o všem daleko více mluví. Bohužel řešení jsou chaotická a nesystémová, ale určitě to někam pokročilo. Snaha existuje. Ale zatím to nestačí.

Dobře, ale kdy máme očekávat změnu k lepšímu?
Je to i generační záležitost. Věřím, že mladší lidé se budou postupně chovat jinak, že budou zodpovědnější. Po změnách v naší společnosti se objevila i větší agresivita, přišel nový způsob života a to se přeneslo i na silnice. Myslím, že nastupující generace, které už žijí v normálních poměrech, se budou chovat jinak. I na silnicích.

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.


  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Je nás 300 tisíc, rezignujte, znělo z Letné. Máte právo na názor, vzkázal Babiš

Na Letenské pláni skončila krátce po čtvrté hodině demonstrace spolku Milion chvilek proti premiérovi Andreji Babišovi....

Skandinávie zažila vlastní Křišťálovou noc, neonacisté útočili koordinovaně

Ve Skandinávii se minulý víkend u příležitosti výročí Křišťálové noci odehrála řada koordinovaných útoků namířených...

Dnes už rozlišujeme přes 40 variant pohlaví, řekl v Rozstřelu genderový expert

Za totality se o problematice LGBT nemluvilo, což bylo paradoxně výhodné, že příslušníci sexuálních menšin nepodléhali...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pieta na Národní. Lidé vypískali Babiše, Hamáčka i Klause mladšího

Andrej Babiš zapálil svíčku na Národní třídě brzy ráno za hlasitého pískotu tuctu lidí. Podobné přivítání se dostalo...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

DOKUMENT: Projev premiéra Babiše k výročí 17. listopadu

V rámci slavnostního programu ke 30. výročí sametové revoluce poděkoval premiér Andrej Babiš všem, kteří chodí volit a...

Můžeme být šťastní, v jaké zemi žijeme, slyšel Václavák. Lidé slavili svobodu

Na čtyřicet tisíc lidí se zúčastnilo Koncertu pro budoucnost na Václavském náměstí v Praze. Zahrály nebo promluvily...

Díky Vašku, Havel navždy! Studentská zeď z krabic stojí navzdory počasí

Symbolická papírová zeď na Ulrichově náměstí v Hradci Králové, kterou v týdnu dvakrát zničil déšť a pak vítr, od...

VIDEA TÝDNE: Tragická nehoda autobusu, představení nové Octavie a pád rakety

Tragická nehoda na Slovensku, při které zahynulo 12 lidí a představení nové Škody Octavia. To jsou dvě nejsledovanější...

Advantage Consulting, s.r.o.
INTEGRATION ARCHITECT

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 60 000 - 90 000 Kč

Najdete na iDNES.cz