Tramvaje by podle šéfa Dopravního podniku mohly jezdit až do Ruzyně. Ilustrační foto

Tramvaje by podle šéfa Dopravního podniku mohly jezdit až do Ruzyně. Ilustrační foto | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Na ruzyňské letiště tramvají. Ředitel Dopravního podniku má nový plán

  • 358
Ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák přišel s překvapivým nápadem. K ruzyňskému letišti by nejezdilo metro nebo rychlodráha, ale tramvaje. Podle Dvořáka je to nejlevnější varianta kolejové dopravy na Ruzyň. Tramvaj by nezastavovala všude a vnitřek by byl uzpůsoben pro cestující s kufry.

Dopravní podnik podle zjištění MF DNES již dokonce několik měsíců pracuje na přípravě projektu. "Začali jsme jednat s městem, letištěm a dalšími institucemi. Praha potřebuje kolejovou dopravu na letiště a vzhledem k tomu, že metro je drahé, bude ještě dlouho trvat, pokud se vůbec postaví. Nejlevnější a nejrychlejší variantou by byla tramvaj," říká šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.

Dvořákovu návrhu nahrává to, že prodloužení trasy metra A již v prosinci zamítl primátor Bohuslav Svoboda. Město se proto této myšlence nebrání. Otázkou zůstává, kolik by tramvajová trať do Ruzyně stála.

"Je to varianta, kterou musí někdo spočítat a upřesnit. Pak se teprve rozhodne," řekl náměstek primátora Karel Březina.

Tramvaje by nezastavovaly všude

Tramvaje, které by jezdily na letiště, by nebyly zcela obyčejné, ale šlo by o expresní linku. "Tramvaj a její interiér by byl uspořádán potřebám cestujících se zavazadly. Uzpůsobil by se jízdní řád a na lince by bylo méně zastávek, aby se tramvaj stala rychlým spojem směrem do centra Prahy," vysvětluje Dvořák.

Jaký způsob dopravy na letiště v Ruzyni byste zvolili?

celkem hlasů: 8388

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 3. února 2011. Anketa je uzavřena.

Rychlodráha 3288
Metro 2642
Tramvaje 1815
Autobusy 643

Podle Dvořáka by tramvaj z letiště vedla minimálně na Veleslavín. "Je to ale v úvodní fázi. Nyní se bavíme s dopravními inženýry o tom, co je ideální. Jestli ji vést jen do Veleslavína, kde by byl přestup na metro, nebo zavést dva spoje - jeden by končil na Veleslavíně a druhý by jel dál směrem do centra," popisuje šéf Dopravního podniku.

Nyní odborníci prý zkoumají klady a zápory tratě na letiště. Nedostatkem celé myšlenky je zatím to, že i expresní tramvaj by byla pomalejší než metro nebo vlak. "Odsouhlasit takhle rozsáhlý projekt a uskutečnit ho by určitě nebylo možné dřív než v okamžiku zprovoznění prodloužené trasy metra A," dodal Martin Dvořák.

Rychlodráha? Stavba začne nejdříve v roce 2014

Zároveň však stát a Správa železniční dopravní cesty připravují výstavbu rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště. Nyní se čeká na posudek vlivu stavby na životní prostředí.

"Nemůžeme ho teď dostat. Vypracovat půjde až po plánovaném rozšíření pražského letiště, a to nemluvím o penězích. Ty nás posouvají až zhruba do roku 2014 a dál," říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

A kvůli tomu chce mít Praha alternativu. "Reagujeme na to, že mezi priority státu tato rychlodráha nepatří," říká náměstek primátora Karel Březina. Způsoby, jak může Praha řešit dopravu na letiště, jsou podle něj tři. "Buď tam necháme jen autobusy, nebo pak metro či tramvaj. U té je jednoznačná výhoda, že není tak drahá jako metro," dodává Březina.