Senátor ODS Miroslav Škaloud obhajuje svůj post na Praze 5. "Vědec, starosta, senátor," představuje se na předvolebních billboardech, kterými celou městskou část nechal oblepit.
Starostoval přitom naposledy v roce 2002 a vědeckou činnost ukončil už po revoluci.
"Byl jsem starostou a to je věc, kterou těm lidem chci sdělit," vysvětlil iDNES.cz Škaloud, který šéfoval smíchovské radnici v letech 1998 - 2002. "Městská část prodělala za mého vedení největší změny od meziválečného období," tvrdí s odkazem na nové budovy, které pozměnily tvář Smíchova.
Stojí si i za označením vědec, třebaže pozici vývojáře v ČKD Polovodiče v Praze 4 ukončil v roce 1992. "Byl jsem výzkumným pracovníkem a dělal jsem vědeckou činnost," tvrdí senátor.
Na svém předvolebním heslu tedy nic nepřesného neshledává. V pár slovech se nedá vysvětlit vše, namítl.
Navíc se prý podobně chovají i jiní politici. "Například další kandidát do Senátu Petr Duchoň," prozradil. Ten se na svých předvolebních plakátech netají tím, že byl před lety primátorem Brna.
Duchoň, který zatím stále zasedá v Evropském parlamentu, chce voliče oslovit heslem "Se zkušenostmi primátora do Senátu".
"Heslo musí být stručné a zdá se mi, že lidé si považují více zkušenosti z komunální politiky než z té evropské," řekl iDNES.cz Duchoň na otázku, proč v kampani více zdůrazňuje své zkušenosti primátora z let 1998 - 2004 než čerstvé zkušenosti europoslance.
Stejně tak i kandidáti, kteří míří do politiky poprvé, neváhají připojit ke svým fotografiím tituly. Jiří Witzany, který ve stejné městské části jako Škaloud kandiduje do Senátu za ČSSD, se na plakátech chlubí titulem emeritního rektora ČVUT.
Množství lékařských titulů na kandidátkách je už téměř pověstné. Jen letos se z dvou stovek jmen usilujících o senátorské křeslo 28 pyšní titulem MUDr., což odpovídá čtrnácti procentům.
Jiný uchazeč o senátorský post vsadil na další oblíbený trik v reklamě - dítě. Nechal se vyfotografovat se svým malým vnukem, Fandou, a do boje o senátora jde s heslem Fandím Fandovi a všem dětem. Založil si i speciální doménu fandimfandovi.cz.
Politolog: Na voliče to zabírá
Podle politologa Josefa Mlejnka není podobný postup kandidátů ničím nepřirozeným. "Když někdo někam kandiduje, chce se před voliči pochlubit vším, čím může. Pokud má titul, uvede ho, pokud starostoval, také se tím pochlubí," řekl iDNES.cz Mlejnek.
U voličů podle něj připomenutí zkušeností z místní správy zabírá a vytváří sympatie. Stejně jako profese lékaře, kterou veřejnost stále vnímá jako solidní profesi a vůbec jednu z nejvyšších na společenském žebříčku. Kandidáta-lékaře vidí navíc voliči jako někoho, kdo jim dává záruku, že se o ně bude po svém zvolení dobře starat.
"Volič by si měl ale dobře rozmyslet, jestli starostování kandidáta bylo úspěšné či nikoli. A zda to byl dobrý, oblíbený a poctivý lékař, nebo normální obvoďák," upozornil Mlejnek.
Podobné počínání ale není jen českým specifikem. V západní Evropě je situace obdobná.
Naopak ve Spojených státech, kde se na tituly moc nehledí, na voliče hodně zabírají spíše jiné zásluhy. Kandidátům pomáhá, když se mohou prokázat třeba nějakou těžkou službou, byť na nižší úrovni.
"Například, že kandidát působil jako prostý vojín, byl úspěšný, prokázal chrabrost a spolubojovníci na něj vzpomínají v dobrém," vysvětlil politolog.
. Pošlete nám své tipyZaujal vás některý z předvolebních billboardů, které vídáte ve svém okolí? Pošlete nám své fotografie na adresu idnes@idnes.cz. |