2. V životě každého muslima hraje islám hlavní roli
„Muslim, kterému je islám ukradený, není muslim.“ Jakub Rous v diskusi iDNES.cz
„Žitý islám je hodně vzdálen ustálené příručkové podobě a tvrzením o důsledném, striktním a normativním náboženství,“ říká sociolog z olomoucké Univerzity Palackého Daniel Topinka, který se podrobně zabývá mimo jiné i muslimy žijícími v České republice. Muslimové si totiž podle něj v kontextu svých životů a svého okolí islám a pravidla s ním spojená často upravují.
„Jedním z pozorovatelných trendů je odlučování islámu od jeho kulturních a etnických kořenů a jeho intenzivní adaptace na podmínky globalizovaného světa – před očima se nám utváří globalizovaný islám,“ dodává Topinka.
Pointou je, že vynášet nad téměř dvěma miliardami všech muslimů nějaké obecně platné soudy je takřka nemožné. A pravdu mají zároveň i ti, kdo tvrdí, že mezi muslimy existují proudy a výklady islámu, v rámci kterých je jakákoliv možnost soužití nemuslimů a muslimů vysoce problematická.
Exkluzivní průzkum: Češi muslimy neznají, v rodině ani domě by je nechtěli |
Takové výklady skutečně směřují k vytváření jakési paralelní společnosti a uzavřené komunity, která se řídí vlastními pravidly a odmítá zákonitosti země, ve které muslimové žijí. „To je to, z čeho mají všichni bojovníci proti islámu strach. A naprosto právem. Některé jejich odmítavé projevy bych ostatně sám podepsal, kdyby v nich zaměnili slovo muslim za slovo salafista,“ říká Ostřanský.
Nelze ale opomíjet skutečnost, že takto extrémní výklady islámu vyznává jen malá část muslimů. A proti nim naopak stojí ti, kdo islám vylučují do území osobní religiozity. Jinými slovy, že v jejich případě nemá islám ambice, aby formoval společenské uspořádání a zůstává v roli náboženství.
„U nás je taková představa, že muslim rovná se zbožný, bigotní či fanatický. Tedy, že muslim je buď horlivý, nebo žádný. To je naprostá hloupost. Máte tady mnoho muslimů, kterým je islám úplně ukradený,“ říká Ostřanský. Řada těchto muslimů se podle něj paradoxně o své náboženství začala zajímat až v posledních letech, kdy na něj upřela pozornost média.
Ať už kvůli ohavnostem, které mají na svědomí například členové Islámského státu, či naopak kvůli odpůrcům islámu, kteří pochodují na demonstracích s přeškrtnutými mešitami.
Podle Ostřanského je to podobné, jako kdyby se Čech v zahraničí ze všech stran dozvídal, jaká jsou Češi pakáž. „Ač by pro něj třeba jeho češství zase až tolik neznamenalo, zřejmě by se naštval a už z principu by měl tendenci Čechy hájit,“ říká Ostřanský.
Podle něj si také mnoho Čechů myslí, že když pochopí islám, pochopí i muslimy. Proto různí nadšenci na Facebooku často řeší, jaké jsou verše v Koránu a co pro nás znamenají. „Zapomínají však na to, že muslim, stejně jako nemuslim, může jednat v duchu svého náboženství, proti jeho duchu, nebo, což platí nejčastěji, jeho chování s islámem nikterak nesouvisí,“ říká Ostřanský.