13. Muslimové zavrhují homosexuály
„Slovo islám znamená naprostou oddanost Alláhu. Mohamed považoval, podle sunny, ženy za méněcenné, gaye proklel a nechával je shazovat ze skály. Islám je nenávistný vůči ženám, gayům.“ Jiří Čížek v diskusi iDNES.cz
Nezřídka také zaznívá, že muslimové nejsou schopni tolerovat gaye a lidi s touto sexuální orientací zavrhují. „Neformuloval bych to tak, ale toto tvrzení se zakládá na pravdě,“ říká Ostřanský. Jedna věc podle něj ovšem je, co o homosexualitě říká islámské právo, a jiná věc je žitá praxe.
Zatímco šaríatské postoje vůči homosexuálům jsou jednoznačně negativní a restriktivní, dlouhé dějiny muslimských zemí poskytují nepřeberné příklady tolerování této sexuální orientace, ať již hovoříme o středověké arabské či perské poezii či prostředí panovnických dvorů a harémů.
A není ostatně ani třeba mířit do středověku, stačí se podívat například na moderní Maroko, které si oblíbila řada evropských i amerických gay intelektuálů a umělců. Situace sexuálních menšin se podle Ostřanského v různých muslimských zemích liší často zcela zásadně, od víceméně tolerantního, až po tvrdé restrikce, včetně trestu smrti.
Podobně to vidí i Topinka. „Homosexualita je trnem v oku mnoha náboženství. Islám v tomto směru vychází z rodinného práva a pojetí rodiny, kterou zakládá uzavření manželství. To je považováno za velmi vhodnou a doporučenou věc. Každý muslim, který je schopen uzavřít manželství, by tak měl učinit,“ vysvětluje. Jedním z nejdůležitějších cílů manželství je v islámu zplození dítěte, které budou manželé společně vychovávat.
Ale i toto tradiční pojetí se mění, zejména v liberálnějších státech. „V evropských zemích probíhají diskuse ohledně vztahu islámu a homosexuality či transgenderu, vznikají platformy či modlitebny, v nichž se setkávají sexuální menšiny. Vyvolává to samozřejmě značné napětí a odsouzení zejména ze strany ortodoxních věřících,“ říká Topinka.
Také Ostřanský upozorňuje na to, že v některých mešitách pozici imáma zastává homosexuál či žena. „Zároveň je ale třeba říci, že přestože dnes existuje, zejména u muslimských menšin na Západě, řada muslimských LGBT aktivistů a pokusů o reinterpretaci šaríatských ustanovení týkajících se sexuality, v reálu nemají větší dosah,“ dodává odborník.