V reklamě společnosti Mountfield se ústřední postava, již hraje Zdeněk Izer, změní v ortodoxního Žida se širokým kloboukem, pejzy i vousy.
Točí kolem štěstí a padne mu trumf a dvě velké slevy. Nakonec si odnese motorovou pilu a k tomu s úšklebkem poznamená: Mohlo to být lepší.
"Reklama parodující postavu ortodoxního Žida je projevem antisemitismu," řekl v týdeníku The Prague Post izraelský velvyslanec v Praze Arthur Avnon, podle kterého byla postava vykreslena negativně jako "hamižný Žid".
"Je možné, že tento šot posílí antisemitské předsudky v lidech, kteří jsou jimi zatíženi. A mohl by i negativně ovlivnit mladou generaci," napsal Avnon v dopise vedení firmy.
Mountfield výtku přijal a rozhodl se reklamu stáhnout, a to do 7. února. "Záměrem spotu bylo vyzdvihnout pozitivní a v klasické literatuře mnohokrát popsané rysy šikovného židovského obchodníka, a dát tak příklad zákazníkům Mountfieldu, jak naložit se svými financemi a jak využít nabízených slev," vysvětluje pojetí šotu mluvčí Mountfieldu Václav Brom.
Dodává, že firma rozhodně neměla v úmyslu vyvolávat předsudky vůči jakékoliv skupině lidí.
Nicméně ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát to vidí jinak. "Toto klišé, zvýrazňující do groteskních rozměrů údajnou židovskou lačnost po penězích, tvoří dějinně jeden ze základů antisemitské mytologie. Od této charakteristiky se odvíjejí nesčetná obvinění přisuzující Židům parazitismus a nečestný způsob života," napsal v Lidových novinách.
Židovské obce už jednou protestovaly proti reklamě na auta, ve které vystupovaly podobně oblečené postavy. "Mysleli jsme si, že židovské stereotypy jsou překonané i proto, že holokaust se dostal do širokého povědomí, ale zřejmě je to jinak," říká tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus.