náhledy
Od začátku roku zemřelo na silnicích už dvacet pět motorkářů a víc než sto utrpělo těžká zranění. Besip proto vytipoval jedenáct nejrizikovějších situací, ve kterých se na silnici potkávají motorkáři a řidiči aut. V přehledné grafice ukazuje rozdíly obou strojů a radí, jak se mají v kritických okamžicích řidiči i motorkáři zachovat.
Autor: Besip
Jízda u krajnice: Motorka je plnohodnotným účastníkem provozu, přesto někteří motorkáři a hlavně skútraři jezdí zbytečně u krajnice. I to je chyba. Při předjíždění autem se může lehce stát, že takový motocykl zcela neúmyslně ze silnice vystrčíte (stačí poryv větru nebo tlaková vlna od vašeho auta).
Autor: Besip
Vyhýbání se překážce: Připravte se na to, že motorky častěji než jiná vozidla mění směr jízdy a stopu kvůli tomu, že se musí vyhýbat překážkám, jako jsou třeba kanály, tramvajové pásy, nerovnosti a nečistoty na silnici. Zejména po zimní údržbě a na starších zanedbaných komunikacích je tato situace velmi častá.
Autor: Besip
Špatná rychlost v zatáčkách: Motorkáři milují zatáčky. Ale i toto může přinést jistá úskalí. Často se stává, že do levé zatáčky tzv. spadnou, což znamená, že kvůli špatnému odhadu poloměru vjedou do vnitřku zatáčky, mnohdy až do protisměru. Nebo naopak kvůli vysoké rychlosti je zatáčka vynese a to může skončit opět v protisměru, nebo dokonce mimo silnici. Řidič auta by měl předvídat přinejmenším to, že ne každý řidič motorky projíždí zatáčku s absolutní jistotou.
Autor: Besip
Nedodržení bezpečné vzdálenosti: Je to chyba, které se dopouští značné procento motorkářů. Jezdí zbytečně moc blízko k vozidlům, která se chystají předjet nebo se jim snaží vyhnout. A řidiči automobilů toto velice špatně odhadnou, mohou se leknout, a to u nich může vyvolat špatné reakce, jako je zbytečné brzdění nebo zcela nelogické vybočení ze směru.
Autor: Besip
Při brzdění mají výhodu auta: Auto může – o to víc díky moderním asistenčním systémům – naplno brzdit i v zatáčkách. To motorky stále nemohou! Pokud tedy motorce, která jede za vámi, takzvaně „natvrdo“ zašlápnete, má motorkář jen malou šanci stejně včas zastavit.
Autor: Besip
Skupina motorek: Když potkáte motorku, je velká šance, že jich může být víc. Věnujte tedy pozornost tomu, abyste v zrcátku nepřehlédli další motorkáře, kteří se k vám blíží. Toto je opravdu častá příčina dopravních nehod, hlavně při odbočování vlevo. Pustíte jednoho, ale nevšimnete si, že jedou i další. Motorka, která splňuje technické předpisy, nemusí být uvnitř auta slyšet. Jeho řidič může mít nahlas puštěné rádio.
Autor: Besip
Indikátory ve zpětných zrcátkách: Automobily novější výroby mají již ve zpětných zrcátkách indikátory předjíždění, tzv. hlídání mrtvých úhlů. To je pro motorkáře opravdu hodně užitečná věc. A naopak by se měli naučit sami tuto pomůcku využívat. Pokud totiž svítí v zrcátku indikace, je víc než pravděpodobné, že o mně řidič automobilu ví. Je to o pocitu jistoty.
Autor: Besip
Motorka je malá: Motorka je na silnici malá a mnohdy řidiče automobilů klame odhad, jakou rychlostí se přibližuje. Mělo by tedy být zažitým pravidlem, že pokud se blíží motocykl, nechám ho při odbočování (nebo třeba při najíždění na silnici) raději projet. Vždycky je lepší pár vteřin počkat než motorkáře ohrozit.
Autor: Besip
Předjíždění většího počtu vozidel: Motorky mají oproti autu velkou výhodu v okamžitém zrychlení, proto často předjíždějí více vozidel najednou. Velmi často se ale stává, že motorkář může přes větší SUV nebo dodávku přehlédnout zapnutý levý blinkr vozidla, které se chystá odbočovat ze svého pruhu. Bývají z toho ošklivé nehody, protože toto se děje většinou ve vyšších rychlostech.
Autor: Besip
Skupina motorek – nervozita: Řidiči automobilů mívají tendenci v obklopení většího počtu motocyklů zmatkovat. Jedou neplynule, bezdůvodně zpomalují, snaží se motorkám vyhýbat. Motorkáři nemohou takové reakce předvídat. Proto je lepší, pokud vedle vás projede větší skupina motorkářů, držet se své rychlosti a směru dráhy, motorka je agilnější, přizpůsobí se vám. Navzájem odhadnout své rekace, to je polovina úspěchu.
Autor: Besip