Mosty v Česku padají, kontroly a údržba se podceňují, zlobí se experti

  10:24aktualizováno  10:24
České stavebnictví je plné systémových chyb. Je téměř 70 let zanedbávané a podfinancované. Ve svém prohlášení to tvrdí experti z České asociace konzultačních inženýrů. Podle ní je 108 mostů v havarijním stavu. „Údržba zkrátka není tak populární jako klepání na základní kameny,“ říká prezident asociace Martin Zuštík v rozhovoru pro iDNES.cz

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017). | foto:  Michal Šula, MAFRA

V prohlášení, které jste vydali po zřícení lávky (celé prohlášení najdete v tomto dokumentu) píšete, že se jedná o systémové chyby českého stavebnictví. Byla tedy trojská lávka jen špičkou ledovce?
Všimněte si, že nejde o izolovaný incident. Došlo ke zřícení rozestavěného mostu na trať ve Studénce, zřícení neodborně demolovaného mostu ve Vilémově, sesuvu na dokončené, ale neprovozované dálnici D8, zřícení střechy novostavby sportovní haly v České Třebové a dalším incidentům. To ukazuje na systémové problémy v oboru, které je třeba naléhavě řešit. Pouze shodou okolností neměly uvedené události v některých případech ještě mnohem katastrofálnější následky. Údržba infrastruktury, a to nejen té dopravní, je zanedbávána již od roku 1948. Havárie vodovodů, výbuchy plynových rozvodů a zřícení mostů jsou jen výrazné projevy dlouhodobého podceňování a zanedbávání údržby a jejího financování. Podfinancování údržby infrastruktury a takto vzniklý skrytý dluh se dá odhadovat na stovky miliard.

Jaké jsou tedy vyhlídky do budoucna, pokud se situace nezačne rázně řešit?
Mosty se budou uzavírat, neuzavřené v havarijním stavu můžou padat. Státní rozpočet se bude muset začít řešit podle reálných potřeb a ne podle popularity opatření do nadcházejících voleb.

Fotogalerie

Je podle Vás zřícení trojské lávky dostatečným impulsem k tomu, aby se s českým stavebnictvím začalo něco dělat, nebo bude „zapotřebí“ katastrofičtější události?

Nechceme být cyničtí, ve smyslu „kdyby spadl Libeňský most s dvěma přecpanými vozy tramvaje…“ Hrozba dalších nehod tu je. Stále vyšší procento mostů spadá do kategorie  V (špatný), VI (velmi špatný) a VII (havarijní). V současnosti je v české republice 128 mostů v havarijním stavu, 847 ve velmi špatném stavu a 2567 ve špatném stavu. To dokládá neustále se zhoršující situaci.

Vaše asociace se na tento stav dlouhodobě snaží upozorňovat pomocí různých petic a výzev. Jakým institucím je adresujete a jaké jsou jejich reakce?
Na každém ročníku konference Mosty je zařazen problém údržby a stavebního stavu mostů jako prioritní téma. Z některých těchto konferencí (a nejen z nich) byly poslány petice s varováním o havarijním a nebezpečném stavu mostů do Poslanecké sněmovny, na Ministerstvo dopravy ČR, Předsednictvo vlády a další dotčené instituce. Výzvy ale zůstávají bez jakékoliv odezvy a bez rozhodné politické podpory se situace řešit nedá.

Copak se ze zákona nemusí provádět kontroly?
Musí, ale kontrolní činnosti jsou často nedostatečně financované a jejich mnohdy velmi nepříjemné výsledky bývají bagatelizovány.

To zní, jako by někdo nechtěl problém řešit a tak ho „zametl pod koberec.“ Děje se to?
Pokud jste pracovníkem obecního úřadu v Černošicích a máte rozhodnout o uzavření lávky, bez které to budou mít rodiče s dětmi do školky 15 km, myslíte, že starosta bude z Vašeho návrhu na uzavření lávky nadšený? Problém je na jedné straně už samotné odborné posouzení stavu konstrukce a financování řádné rozsáhlé diagnostiky, na druhé straně odbornost u odpovědného vlastníka nebo správce infrastruktury.

V Česku je 108 mostů v havarijním stavu

Mostů, které jsou v neuspokojivém stavu, přibývá rychleji, než se daří mosty obnovovat a přestavovat. Jednou z příčin je nedostatek finančních prostředků, chybějí i kvalifikovaní stavebníci a specializované firmy s odpovídajícím vybavením a zkušenostmi. Uvedla to v tiskové zprávě Unie mostařů České republiky.

Podle unie, která má kolem 90 členů z řad odborníků, je nyní na silnicích a dálnicích v Česku 108 mostů v havarijním stavu, posledních letech jejich počet mírně roste. Za velmi špatný unie označila stav dalších 827 mostů. (ČTK)

Takže mosty spravují nedostatečně kvalifikovaní lidé?
Abychom si dobře rozuměli, nejde o odbornost stavebních firem a jejich personálu, ta je zajištěna a kontrolována ze zákona. Problémy jsou spíše na straně investorů a státních orgánů , zejména pak stavebních úřadů a obecních samospráv menších obcí. Chyby v rozhodovacích procesech mají za následek neúměrně dlouhé doby přípravy staveb a tlak na nejnižší cenu bez ohledu na kvalitu, životnost a náklady údržby.

Vraťme se ještě ke kontrolám. Jak si představujete systém nezávislé kontroly projektů, o který už léta usilujete?
Nezávislou kontrolu projektů a jejich realizace musí objednat a financovat investor u odborných firem, a to zejména u složitých staveb, které slouží veřejnosti (např. mosty, sportovní stavby, přehrady, obchodní centra). V počáteční fázi projektu by se měla kontrolovat zejména statická koncepce a přiměřenost nákladů, během provádění i pomocné konstrukce. Příkladem je britská norma pro dopravní stavby, kde se u nejsložitější kategorie staveb požaduje souběžný výpočet jiným softwarem a kontrola dokumentace.

Odbočme nyní do obecné roviny. V úvodu jste zmiňoval, že systémové chyby se netýkají jen mostů, ale dotýkají se i dalších staveb. Co se v českém stavebnictví dělá dlouhodobě špatně?

Je podceňována samotná příprava staveb, zejména kvalita jejich návrhu. Problém je hlavně v kvalitě projektových prací, kdy není dost času a peněz na řádné provedení návrhu a jeho posouzení s ohledem na dlouhodobou životnost a náklady údržby. Údržba také není tak populární jako klepání na základní kameny a otevírání právě dokončených staveb. Rozhodnutí zásadního rozdělení prostředků mezi novou výstavbu, rekonstrukce a údržbu je na politicích. České stavebnictví je ale obecně velmi kvalitní. Stavbaři pouze realizují to, co si vysoutěží z vypsaných veřejných zakázek. Situaci lze dokumentovat na stavu silnic II. a III. tříd, jejichž správu stát přesunul na kraje, ale nedal jim na údržbu a rekonstrukce přiměřené financování.

Martin Zuštík

Je prezidentem České asociace konzultačních inženýrů a ředitelem společnosti Technoprojekt. 

Studoval na VUT v Brně a na Univerzitě Karlově v Praze. 

Od roku 2016 je členem krajského zastupitelstva Ostravy za ANO.

V čem se Česká republika liší od zemí s rozvinutým stavebnictvím?
Zásadní rozdíl je v přístupu politiků, kteří přijímají klíčová rozhodnutí. Například v Německu kancléřka Merkelová odvrátila krizi ve stavebnictví dvojím poskytnutím finanční injekce ve výši 80 a 90 miliard Euro. Díky tomuto zásahu pokleslo německé stavebnictví v době krize v letech 2009 až 2012 o pouhé jedno procento. U nás ve stejné době došlo k poklesu o 30 % a desetitisíce kvalifikovaných pracovníků opustily obor. V USA zase vládní administrativa respektuje prohlášení prezidenta, který označil dopravní infrastrukturu a energetiku za priority pro udržení pozice USA jako vedoucí světové velmoci.

Myslíte si, že jsme schopni se těmto zemím vzhledem k odlišným ekonomickým podmínkám vyrovnat?
Základní pořádek v údržbě je otázka zajištění bezpečnosti veřejnosti. Ekonomické podmínky jsou v takovém případě irelevantní. Je to otázka priorit a rozhodování, zejména na nejvyšší politické úrovni.

Jaké konkrétní kroky je tedy potřeba podniknout?
Problém je v nastavení systému a dodržování pravidlech, spolu s nutností modernizovat na všech úsecích. Na Ministerstvu pro místní rozvoj by mohla vzniknout nová „Sekce veřejného investování a výstavby“ pro metodické řízení celého oboru napříč ministerstvy. Roli ministerstva pro veřejné investice a výstavbu by mohlo zastat stávající Ministerstvo pro místní rozvoj, aniž by se zřizovalo nové. Je taky vysoce pravděpodobné, že bude nutné ve věci přípravy, plánování a realizace veřejných investic přijmou zákon.

To by mohly být úkoly pro nastupující nově vládu. Máte pro ni nějaká doporučení nebo rady?
S nadějí očekáváme, že nová vláda uchopí veřejné investování a výstavbu pevně a promyšleně. Je mimořádně důležité, aby se veřejné investování v oblasti výstavby dostalo na standardní úroveň, obvyklou ve vyspělých zemích a investice vč. jejich přípravy se nepořizovaly za podnákladové ceny. Systém musí vést zadavatele k tomu, aby s péčí dobrého hospodáře hodnotil veřejné investice vždy celkově, dlouhodobě a s ohledem na veřejný zájem, tedy zvažoval jejich náklady za celou dobu životnosti.

O zřícené lávce v Troji mluvil v pořadu Rozstřel Petr Dolínek:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Kdyby každý plul jako Greta, zničí přírodu víc než letadla, tvrdí mořeplavec

Rudolf Krautschneider

Švédská aktivistka Greta Thunbergová se vydává z Velké Británie do New Yorku na jachtě, aby ostatním demonstrovala...

Slováci se baví. Trapas tiskové mluvčí vyústil ve zrušení celého odboru

SLOVÁCI SE BAVÍ: Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své...

Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své zaměstnankyně Barbory Palovičové z minulého měsíce. Tisková...

Otroku, pošli výplatu. České studentky si našly na internetu novou obživu

ilustrační snímek

Bohatí cizinci začali díky sociálním sítím využívat nečekaných služeb českých vysokoškolaček. Nejde přitom o žádnou...

Jsme už plní, otevřete nyní své přístavy. Loď s migranty se vrací do Evropy

JSME UŽ PLNÍ: Humanitární loď Ocean Viking, která ve Středozemním moři...

Humanitární loď Ocean Viking, která ve Středozemním moři vyzvedává migranty v ohrožení, požádala o pomoc italské a...

Veřejná omluva. Čeští turisté podstoupili na Bali očistnou ceremonii

ČEŠI ZNEUCTILI CHRÁM: Český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Obyvatele ostrova Bali pobouřilo video, které dokládá, že český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Další z rubriky

Skandál kolem české firmy v Rize. Kvůli úplatkům rezignoval i primátor

Vizualizace vlaku pro lotyšské státní dráhy.

Celkem sedm lidí zatkla loni v prosinci při společné akci lotyšská a polská protikorupční jednotka. Skandál, kvůli...

Příští týden se vrátí tropická vedra, v září teploty klesnou k 21 stupňům

Děti se osvěžují na koupališti Pohoda v Sezimově Ústí. (26. června 2019)

V příštím týdnu mohou ještě teploty v Česku vystoupat na tropických 30 stupňů Celsia. Bude však více pršet. Na začátku...

Nekrmte cizí koně, prosí chovatelé. Dobrý úmysl může zvíře zabít

Kůň trpí silnými bolestmi kvůli kolice.

Rodina jde na výlet a při té příležitosti se rozhodne „zpestřit“ jídlo koni v nedaleké ohradě. Jenže i pár mrkví nebo...

Advantage Consulting, s.r.o.
PODPORA HELPDESKOVÉHO SYSTÉMU

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz