Mapa, která de facto určuje, co a kde se má v následující dekádě stavět a do které nyní mohou Pražané nahlížet, přináší mnohé překvapivé novinky, o nichž se dosud nikdy nemluvilo.
Nečekaně v novém územním plánu naopak není zakreslené prodloužení trasy metra A z budoucí konečné u motolské nemocnice k ruzyňskému letišti. - čtěte: Město prodloužení bude stát 11 miliard
Dostává přednost železnice, která v mapě nechybí, a také tramvajová trať, jež se sem dostane od Divoké Šárky. "Město dalo přednost metru D. Na letiště může vést tramvajová trať," sdělil radní odpovědný za územní plán, Martin Langmajer.
Déčko odbočí do Modřan
Dříve se také hovořilo o metru do Štěrbohol a Dubče, kde se plánuje výstavba celých nových čtvrtí. Jenže i tato varianta podzemní dráhy v novém plánu chybí. Naopak i v této části Prahy urbanisté zakreslili tramvajovou trať, která by sem vedla z Malešic a z Hostivaře.
Odborníci Útvaru rozvoje města se také například odklonili od záměru budovat novou trasu metra D, jíž mají využívat obyvatelé Krče, Libuše a Písnice, z centra směrem na Žižkov. Podle nynějšího návrhu se má tunel podzemní dráhy z hlavního nádraží stočit směrem na západ a skončit na náměstí Republiky.
"To proto, že kdyby ´déčko´ vedlo na východ na Žižkov, neexistovala by přestupní vazba na metro B. Tou má být v budoucnu právě stanice Náměstí Republiky," řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner. Přestup na ´céčko´ zajistí stanice Hlavní nádraží a Pankrác, na ´áčko´ budou lidé přestupovat na Náměstí Míru.
Novinkou metra D je i nová stanice na opačném konci trasy v Písnici. Původně se uvažovalo o konečné u tržnice Libuš, nyní je jasné, že metro pojede ještě o stanici dál, až ke staré benešovské silnici, kde bude postaveno depo a nová konečná.
Další linka metra bude končit v polích
V mapě se ukázal i nový záměr týkající se nejdelší pražské linky B. I ta se má větvit. Část souprav nemá zajíždět až do stanice Zličín, ale za Stodůlkami odbočit do Třebonic.
Třebonice jsou dnes malou obcí ukrytou v polích na úplném okraji metropole v těsném sousedství dálničního okruhu kolem Prahy. V této lokalitě se však plánuje obrovská výstavba, která počet tamních obyvatel zněkolikanásobí. - čtěte Metro končí v polích. Město doufá, že dočasně
Mapu zvětšíte kliknutím. Zdroj: Mapy © PLANstudio
Velký boom čeká tramvaje, které se mají stát páteří hromadné dopravy i ve čtvrtích, kde se o tom místním lidem ani nezdálo - v Komořanech, Krči, Řepích, Holyni či Bohnicích. A také na Jižním Městě. "Je to směr, jakým by se mohlo město ubírat v 21. století," míní radní pro dopravu Radovan Šteiner.
Třeba do Komořan mají jezdit tramvajové soupravy od zastávky Nádraží Modřany podél železniční trati do Vraného. Pár desítek metrů před zastávkou Praha-Komořany odbočí mezi vilky a po trase bývalé železniční vlečky se dostanou až na náměstíčko, kde nyní končí autobus číslo 205. Mají však jet ještě dál ulicí Do Koutů, kde má v nynějších lukách vzniknout nová čtvrť.
Plán počítá s masivním rozvojem železniční dopravy na území města. A to zejména v podzemí. V mapě je zakreslen tunel mezi hlavním a smíchovským nádražím či tunel od Branického mostu směrem na Beroun.