Počátky Miss Academia sahají až do roku 1997, kdy se na plesu Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně volila "nejmilejší studentka".
Nápad měl úspěch a už o rok později mohly bojovat o tento titul všechny studentky univerzity.
V roce 2001 zasáhla do průběhu soutěže poprvé i vysokoškolačka studující mimo Zlín. Lucii Pletichové z pražské Vysoké školy ekonomické se tehdy podařilo vyhrát a tím změnit zlínskou soutěž v celorepublikovou akci.
Jen krásné tělo a tvář prý nestačí
Dnes je Miss Academia zřejmě třetí nejprestižnější soutěží krásy, hned za Miss České republiky a Českou miss.
"Od těchto soutěží se lišíme tím, že u nás nehledáme jen fyzickou, ale i duševní krásu. Jinými slovy, naše vítězka musí být také inteligentní," prohlásila mluvčí Miss Academia Anna Zapletalová.
O tom, že kritéria soutěže jsou nastavená přísně, svědčí i úspěchy účastnic Miss Academia ve světě modelingu. Do něj prorazily například Jana Doležalová, finalistka z roku 2004, nebo Eva Čerešňáková, vítězka z roku 2006.
Vysokoškolská soutěž krásy je v současnosti poměrně rozsáhlým projektem. Na organizaci se podílí čtyřiapadesát studentů Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati.
"Řešíme vše, od produkce, propagace, sponzoringu, ekonomiky až po grafiku, prostorovou tvorbu, focení a design oděvů," řekla jedna z hlavních manažerek projektu Kateřina Buzková.
Miss Academia má pevnou strukturu. Soutěž odstartuje takzvaná registrační kampaň, jejímž cílem je oslovit co nejvíce studentek vysokých a vyšších odborných škol v České republice. Na přihlášené dívky pak čeká předkolo, které můžou absolvovat v Praze nebo ve Zlíně.
"Musí se vypořádat s vědomostně inteligenčním testem, který tvoří šedesát procent veškerého bodového ohodnocení. Dále je čeká rozhovor s porotou a promenáda ve večerních šatech a plavkách.
Z každého předkola postoupí deset nejlepších a z nich se podle nejvyššího počtu bodů sestaví konečná finálová desítka," objasnila systém soutěže druhá z hlavních manažerek Zuzana Belková.
Nový rekord soutěže: letos se přihlásilo 402 studentek
Zájem vysokoškolaček o účast v soutěži je rok od roku vyšší. Například letos se přihlásilo 402 dívek, zatímco loni pouze 190. "Zaznamenali jsme tak nárůst o sto jedenáct procent," podotkla Zapletalová.
Na vzrůstající význam soutěže už zareagovali i sponzoři, úspěšné vysokoškolačky tak získávají stále zajímavější odměny.
"Hlavní cenou tohoto ročníku je půlroční zapůjčení nového vozu Škoda Superb od generálního partnera soutěže. Připravené jsou také například seskoky padákem, elektronika, pobytové zájezdy, šperky, kosmetika, obuv nebo šaty," upozornila Buzková.
Letošní ročník vůbec poprvé provází reklamní spot, finálový galavečer bude on-line přenášen na internet. Tématem finále, které odstartuje ve středu ve zlínském Městském divadle, bude Hollywood. V tomto stylu bude upravené jeviště i scénář.
"Galavečer budou moderovat herci Tomáš Krejčíř a Petra Hřebíčková. Během soutěže vystoupí například i zpěvák Vlasta Horváth," uvedla Zapletalová.