O peníze z Operačního programu Životní prostředí mohou pro zlepšování kvality ovzduší žádat obce i velké podniky. Ministerstvo výzvu otevře v září, žádosti bude možné podávat do prosince.
"Výzva je mimořádná nejenom svým omezením na jeden region, ale i obsahem. Podniky, ale i obce a města budou mít poprvé možnost získat dotace na nákup konkrétních zařízení ke snižování prašnosti silnic v areálech provozoven nebo přímo na zdrojích," objasnil Drobil.
Dodal, že má těžké srdce z toho, že o peníze mohou žádat také velké podniky. Pokud to ale pomůže zlepšit životní prostředí, tak se s tím smíří.
Za evropské peníze půjdou koupit vodní clony, kropicí vozy nedo odprašovací a mlžící zařízení. Získat dotace bude také možné na nákup nízkoemisních zdrojů vytápění spolu se zateplením, výstavbu centrálního zásobování teplem či výsadbu izolační zeleně, která pomáhá omezit prašnost v okolí velkých podniků.
Na oplátku budou muset podniky dodržovat nové emisní stropy, které by měla zavést novela zákona o ovzduší, již chce ministerstvo dokončit do podzimu. Pokud nebudou podniky limity dodržovat, hrozí jim sankce.
Boj o bezplatnou dálnici pokračuje
Drobil připravil pro region několik konkrétních opatření: patří mezi ně ekologizace provozů velkých podniků, měst a obcí, nízkoemisní zóny, ekologická hromadná doprava, větší tlak na znečišťovatele a intenzivní dohled nad sanací ostravských lagun.
Obce a města budou moci vyhlásit nízkoemisní zónu, kam bude umožněn vjezd pouze vozidlům splňujícím určité emisní parametry. "Nízkoemisní zónu mohou však obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a kde existuje vhodná objízdná trasa po silnici stejného nebo vyššího typu bez omezení," dodal Drobil.
Poznamenal, že ve Švédsku toto opatření pomohlo. "Například ve švédském Göteborgu vedlo zavedení nízkoemisní zóny k poklesu koncentrací polétavého prachu až o 40 procent," vzkázal ministr.
Dalším řešením pro snižování prašnosti z dopravy je přechod na pohon zemním plynem nebo elektromobily. "Čekají nás jednání s Evropskou komisí, abychom tyto formy dopravy mohli podpořit z OPŽP. Předpokládám, že výzva by pak mohla běžet na začátku příštího roku," uvedl Drobil.
Chce také obnovit jednání s ministerstvem dopravy a apelovat na zrušení zpoplatnění dálnice vedoucí přes Ostravu.