Čtvrtek 7. července 2022, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 7. července 2022 Bohuslava

Dobeš: Registr aut je pomalý i kvůli úředníkům, ještě si nezvykli

  18:48
Pomalé fungování centrálního registru vozů je podle ministra dopravy Pavla Dobeše dáno tím, že si úředníci ještě nezvykli na novou aplikaci, když 15 let pracovali s jiným systémem. A jestli budou kvůli registru padat další hlavy? O tom podle Dobeše rozhodne audit fungování systému a jeho zadání, který požaduje vicepremiérka Karolína Peake.

Audit fungování nového centrálního registru, který požaduje vicepremiérka Peake, samozřejmě milerádi uděláme, říká ministr dopravy Pavel Dobeš. | foto: ČTK

Centrální registr funguje, ale jsou zprávy z různých míst, že je pomalý. Zlepší se to někdy?
Rychlost je ovlivněna třemi věcmi. První věc je jisté sžití se s tím systémem ze strany uživatelů. Pokud je někdo patnáct let zvyklý pracovat v nějakém starším systému, tak se samozřejmě hned úplně nesžije s novou internetovou aplikací, která je malinko jiná. Ale tam předpokládám, že to půjde velmi rychle, v řádu dnů, maximálně jednoho, dvou týdnů, kdy se někdo sžije se systémem. Druhá věc je, že teď jsme v odezvě na dotaz na 2,8 až 3 vteřinách a to by v budoucnu mělo být zrychleno tím, že ten systém bude mít ještě nějakou aktualizaci. A třetí věc se týká napojení na základní registry, kdy to řada úředníků považuje za problém. To je stav, kdy řada úředníků musí vyhledávat a manuálně doplňovat některá data.

Máte pocit, že jste si už zachránil "krk ve vládě"?
Žádný ministr nemůže říci, že něco zcela zažehnal. Vždycky může přijít nějaký krok, který nevyjde a způsobí problém, který když se v nějaké době nevyřeší, tak může znamenat ztrátu toho místa. Nicméně tato věc byla spojena s centrálním registrem, měla jasnou lhůtu do pátku a pak se řeklo, že to musí fungovat i v úřední dny, v pondělí, i ve středu. Pokud jde o centrální registr, tady ten problém zažehnat schopni jsme, nerad bych ale předjímal.

Audit samozřejmě milerádi uděláme

Vicepremiérka Karolína Peake požaduje hloubkový audit funkčnosti centrálního registru i co se týká okolností zadání zakázky firmě ATS Telcom bez výběrového řízení i ceny. Co tomu požadavku říkáte?
Já s tím v žádném případě nemám problém. Určitě není paní vicepremiérka jediná, která bude mít o takovou věc zájem a samozřejmě ji milerádi uděláme. Co se týká ceny a zadání, my jsme měli možnost více variant, ale je třeba říci, jaké byly možnosti rozpočtu ministerstva dopravy. Já to jen zevrubně zkusím naznačit...

Zkuste možná spíš stručněji než zevrubně.
Co je podstatné, je to, že byl dán termín, aby byl zaveden centrální registr vozidel pod správou ministerstva dopravy. V roce 2010 za panování pana Slamečky na ministerstvu dopravy byla podepsána smlouva na dopravně-správní agendy a byla uzavřena do března 2013. Tato smlouva má dvě části. Na vývoj softwaru, který se k tomu pojí, a potom na vývoj nových aplikací, které jsou s tím spjaty...

To, že existovala smlouva podepsaná již za ministra Slamečky, je známá věc. Proč ale nebylo vypsáno řádné výběrové řízení, kterého by se zúčastnila i firma ATS Telcom? Zadat zakázku bez výběrového řízení je v rozporu se zdravým rozumem, s účelným hospodařením ve státní správě, i s tím, za co jste za Věci veřejné kandidoval ve volbách.
Hned vám řeknu proč. V době, kdy byl připraven systém výběrového řízení, byl jeho harmonogram datován někdy od března minulého roku do 1. července, kdy měl být centrální registr spuštěn, kdyby bylo výběrové řízení. Nicméně tento harmonogram obsahoval některé dílčí kroky a jedním z nich bylo výběrové řízení na právní poradenství. To bylo vypsáno loni 29. června, dva dny před tím, co pan Šmerda opustil ministerstvo a kdy jsem nastoupil já. Výběrové řízení na právní služby bylo loni ukončeno 31. srpna. Takže by to bylo pět měsíců navíc minimálně. To je argument časový. Co se týká argumentů finančních, které jste zmiňoval, jsme u 37 milionů, které byly využity na vývoj a tvorbu té aplikace. S tím, že pokud nevyužijete smlouvu, kterou už máte uzavřenou, tak ty peníze zaplatíte stejně.

Kteří lidé ponesou odpovědnost za problémy, které měl registr v minulých týdnech? Budou padat další hlavy na ministerstvu dopravy?
Co se týče personální odpovědnosti pana vrchního ředitele, tak to už je za námi. Co se týče problematiky dalších případných odchodů, tak je to věc, která bude součástí toho auditu.

Nevšiml jsem si, že bych kolegům nevysvětlil, na co se ptali

Za jakých okolností byste byl vy připraven odstoupit z funkce ministra, jak vás k tomu jasně vyzvala třeba vaše kolegyně Peake?
Já jsem k tomu byl ochoten v pátek, byl jsem ochoten i dnes (pondělí, pozn. red.) ve chvíli, kdy nebude centrálně fungovat infrastruktura, která má zajišťovat provozování agendy. Pokud by systém nebyl schopen vykonávat agendu. A teď se na mě nezlobte, to není otázkou pádu systému na třicet vteřin nebo na minutu na jednom pracovišti, ale pokud ten systém nebude komunikovat s policejním prezídiem, což se dnes v žádném případě ani na minutu nestalo.

Vicepremiérka Peake ale ve vaší kritice neustává, bude od vás chtít vysvětlit různé personální vazby na ministerstvu. V časopise Týden se objevila informace, že se kolem vás pohybují lidé, kteří vaší nové straně LIDEM vadí. To nevypadá, že byste měl mezi kolegy vysokou důvěru.
Já jsem s řadou kolegů a kolegyň mluvil. Nevšiml jsem si, že bych nevysvětlil body, na které se ptali. Co se týče podpory v poslaneckém klubu, tak já to tak úplně negativně nevidím.

Jakou roli na ministerstvu dopravy hraje pan Jiří Frkal?
Je to můj mediální poradce.

Jednak vám ho ve Sněmovně před hlasováním o nedůvěře vládě vyčetl Vít Bárta, jednak Týden upozornil na jeho působení ve firmě Media Flow při práci pro lyžařský šampionát v Liberci, kdy firma údajně dostala peníze za více práce, než skutečně vykonala. To o jeho minulosti víte?
Já jsem pečlivě poslouchal to, co zaznělo v Poslanecké sněmovně. On je jedním z tvůrců nápadu Vlakem na Euro, což byl úspěšný projekt, píárově i finančně výhodný pro České dráhy. Co se týká jeho angažmá v minulosti, mám od něj podklady, které vysvětlují, jaká byla jeho role. A podle toho, co vím, zaznívají mylné informace.

Ne, do ODS nemířím, říká ministr dopravy

Vidíte svou budoucnost ve straně LIDEM, nebo v ODS? Vaši kritici vám vyčítají, že jste se na ministerstvu dopravy obklopil lidmi z ODS a že se chováte spíš jako ministr za tuto stranu.
Nedomnívám se, že to tak úplně je. Jsou to hlavně lidé, kteří mají historickou zkušenost s tím, co je spjato s ministerstvem dopravy a jsou kvalifikovaní k výkonu funkce.

Takže do ODS nesměřujete?
Ne.

Kauza Hlubuček

V červnu 2022 provedla policie razii na pražském magistrátu a v dopravním podniku (DPP). Obvinila 11 lidí z manipulování s hospodařením DPP.

Vadí mi termín „manželství“, nikoliv narovnání práv gayů, řekl Joch v Rozstřelu

  • Nejčtenější

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Kroupy ničily auta i domy, zastavily vlaky. Jih Čech zasáhla lokální povodeň

Silné bouřky zasáhly Česko. Týn nad Vltavou postihla blesková povodeň. Řeka Blanice na jihu Čech dosáhla druhého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé bez proudu, supercely na jižní Moravě. Českem se prohnaly bouře

Českem v pátek opět prošly silné bouřky doprovázené nárazy větru a krupobitím. Na jižní Moravě se vyskytly supercelární...

Rakušanku napadl v Hurghadě žralok. Přišla o ruku a nohu, zemřela v sanitce

Poblíž populárního egyptského turistického letoviska Hurghada zaútočil na osmašedesátiletou Rakušanku žralok. Žena...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po útoku žraloka zemřely v pátek dvě ženy, plavaly 500 metrů od sebe

Egyptské úřady v neděli upřesnily, že při útoku žraloka v Hurghadě zemřely v pátek dvě ženy. Zatím byl známý případ...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Česko získalo pět set skládacích domů pro uprchlíky. Další chce od Dánska

Česko řeší nedostatek ubytovacích kapacit pro uprchlíky z Ukrajiny. Některé kraje totiž dlouhodobě varují, že již...

Snižte emise. Hned, nařídil soud. Verdikt může změnit i energetickou koncepci

Česko nedělá dost, vyhověl městský soud v Praze klimatické žalobě. Ve zdůvodnění verdiktu dává za pravdu vědcům....

Ledovec je neviditelný nepřítel, ne kamarád, varuje horolezec Holeček

V posledních dnech se opakují zprávy o nešťastných událostech v Alpách. V blízkosti vrcholu hory Marmolada se v neděli...

Žena odběhla z obchodu a pak už ji nikdo neviděl. Vraha policie hledá dodnes

Vietnamští manželé ve Kdyni provozovali obchod s oblečením. Jednoho červencového dopoledne roku 2006 zrovna byla v...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Hvězdy ve Varech: Bývalí milenci Jágr s Verešovou po 20 letech opět spolu

Jaromír Jágr (50) a modelka Andrea Verešová (42) patřili kdysi k nejsledovanějším párům showbyznysu. Hokejista vyrazil...