Informovala o tom mluvčí úřadu Aneta Lednová.
Úřad podle ní již školám poskytl doporučení k tvorbě pololetního hodnocení. S ohledem na výuku na dálku by se mělo zaměřit na odpovědnost dětí za vlastní učení, práci s časem a plnění povinností. Na vysvědčení ministerstvo doporučuje slovní hodnocení, možné ale budou i známky.
Doporučení k tvorbě vysvědčení za první pololetí poslalo ministerstvo školství podle Lednové do základních a středních škol v pondělí. Materiál připravilo ve spolupráci s Českou školní inspekcí a odbornou veřejností, sdělila mluvčí. „Doporučení popisuje priority, na které je vhodné se zaměřit, ale stejně tak doporučené postupy a varianty hodnocení,“ uvedla.
Podle ministerstva lze předpokládat, že současná omezení přítomnosti žáků ve školách mohou přetrvávat i na konci ledna. Úřad proto rozhodl, že předávání vysvědčení bude možné i po konci pololetí, který byl stanoven na 28. ledna.
Školy pak budou muset rozdat vysvědčení nejpozději třetí vyučovací den, kdy bude možná přítomnost žáků ve školách. I přesto ale budou muset 28. ledna zpřístupnit obsah vysvědčení například ve školním informačním systému.
Uspěl místo známky, různé přijímačky. Co všechno letos čeká žáky a rodiče? |
Při hodnocení žáků by se podle ministerstva měli vyučující zaměřit na dovednosti, které jsou stěžejní pro úspěšné zvládání současné distanční výuky. Jde například o vnitřní motivaci, vytrvalost či schopnost organizovat si vlastní čas, vyjmenoval úřad.
Kromě různých forem písemných testů by podle něj učitelé měli vzít v úvahu také řadu dalších kritérií, jako třeba aktivitu při distanční výuce nebo plnění zadaných úkolů. Střední školy by pak podle ministerstva měly přihlédnout také k tomu, že někteří žáci měli kvůli epidemii na podzim pracovní povinnost, nebo pomáhali jako dobrovolníci.
Ministerstvo školám doporučilo využít na vysvědčení zejména slovního hodnocení, případně známky doplněné slovním hodnocením. Vhodné je podle úřadu zejména u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či u dětí z nepodnětného prostředí, které se dařilo do výuky na dálku zapojovat jen v malé míře. Vysvědčení by mělo obsahovat popis nedostatků v přístupu k výuce a doporučení, jak by bylo vhodné ve vzdělávání pokračovat.
„Rodiče vyžadují klasické známky“
Zástupci školských asociací uvítali, že ministerstvo školství nechalo školám možnost volby, jakou podobu pololetního vysvědčení zvolí. Předsedu Asociace ředitelů základních škol Michala Černého ale zklamalo, že školy nebudou mít možnost rozhodnout o vysvědčení později než obvykle.
„Já jsem doufal, že školy dostanou možnost pololetní hodnocení třeba o měsíc až dva odložit,“ řekl Černý. Některým základním školám by to podle něj pomohlo. „V některých předmětech nejsou podklady k hodnocení, protože se čekalo, že vývoj (epidemie) bude jiný,“ řekl. Vyjádřil obavy, aby vyučující nezačali na poslední chvíli zadávat žákům kvůli hodnocení různé práce.
Navzdory doporučení ke slovnímu hodnocení podle něj většina škol zůstane u klasického známkování. Důvodem je mimo jiné to, že slovní hodnocení je pracnější a že známky vyžadují i rodiče. „Navíc pro přihlášky na střední školy se pak slovní hodnocení stejně musí přepsat na známky,“ řekl. Odhadl, že ke slovnímu hodnocení se letos uchýlí zhruba deset procent škol.
Charakter doporučení uvítala také šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. „Jsem ráda, že máme volnost v klasifikování. Pokud byla distanční výuka povinná, tak myslím, že máme dostatek podkladů pro to, abychom mohli studenty hodnotit,“ dodala.
Do lavic se vracejí prvňáci a druháci, ostatní žáci se opět učí na dálku |
Podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka budou školy dávat těžiště asi hlavně na hodnocení z doby prezenční výuky. Podotkl, že při hodnocení ve výuce na dálku se nedá úplně zaručit objektivita. Přístup ministerstva označil za rozumný. Podobně jako Schejbalová uvítal zejména to, že postup pro hodnocení doporučuje, ale nenařizuje.
Pravidla pro hodnocení žáků jsou součástí školního řádu každé školy, schvaluje je školská rada. V případě, že škola nemá slovní hodnocení ukotveno ve školním řádu a chtěla by ho nově využívat, musí školní řád upravit.
Pro účely přijímacích zkoušek na střední školy mají pak základní školy podle školského zákona povinnost převést slovní hodnocení na známky. Školy také musí převést slovní hodnocení do klasifikace, nebo obráceně, pokud žák přestupuje na školu, která hodnotí odlišně.
Od pondělí 4. ledna přešly znovu všechny školy na distanční výuku, výjimku mají jen žáci prvních a druhých tříd základních škol.