"Teď se klidně může stát, že automechanik v Brně je na úplně jiné úrovni než automechanik z Olomouce," vysvětluje Dana Kočková z Národního ústavu odborného vzdělávání, který pod záštitou ministerstva nové zkoušky připravuje.
"Jednotná zadání jsou připravena pro všech 70 oborů. Všechny školy by mohly jednotnou zkoušku spustit za čtyři až pět let," říká Jaromír Krejčí z ministerstva školství.
Sjednocení zkoušek je jedním z receptů, pomocí kterých chce ministerstvo zvýšit prestiž výučního listu.
Dětí ochotných nastoupit do učňovských oborů každým rokem ubývá a firmy už bojují s nedostatkem pracovní síly. Mnohdy totiž ani ti, kteří se vyučí, nejsou kvalitně připraveni, aby nastoupili do zaměstnání. Podle ředitele Střední odborné školy energetické v Chomutově Jana Mareše zejména zahraniční firmy jednotný výstup požadovaly.
Praktická zkouška ve firmách
"Zaměstnavatelé se díky nové zkoušce budou moci spolehnout, že existuje nějaká laťka. Právě oni se na přípravě zkoušek velkou měrou podíleli," zdůrazňuje Kočková. Nová zkouška má tři části - ústní, písemnou a praktickou.
Ta praktická může trvat třeba i tři dny a učni ji v ideálním případě skládají v konkrétních regionálních firmách, tedy u svých potenciálních zaměstnavatelů.
Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že absolvent bude ovládat přesně to, co se po něm bude v pracovním procesu žádat.
Do projektu jednotných zkoušek se zatím zapojilo 55 procent učilišť, další se připojují postupně. Nové zkoušce totiž mnohé musí přizpůsobit výuku. Až budou všechny školy schopné zkoušku připravit, nařídí ji ministerstvo povinně zákonem.