Nový soubor 137 map podle různých kritérií a portál Vzdělávání v datech, které se budou každoročně aktualizovat, umožní podle nich ministerstvu jejich sledování a nastavení regionálně specifických opatření k jejich zlepšení.
„Díky vizualizaci v prostoru může jednoznačně pozorovat rozdílné výkony jednotlivých okresů, například stírat rozdíly mezi žáky, kteří pocházejí z odlišných rodinných podmínek,“ uvedl Gazdík.
Podle Zatloukala regionální nerovnosti velmi silně provázejí český vzdělávací systém, problémy vzdělávací se navíc často kumulují se socioekonomickými. Příkladem je podle něj porovnání mapy vzdělávacích výsledků žáků, mapy hodnotící komunikaci rodičů se školami a intenzitu rizikového chování žáků s mapou exekucí.
„Kdybychom tyto čtyři mapy překryli přes sebe, budou se velmi vzájemně podobat, tedy máme regiony, kde se problémy kumulují. Je to silná informace o tom, jakým způsobem do těch regionů směřovat podporu. Jednak personální, finanční, ale také metodickou,“ vysvětlil Zatloukal.
Z mapy vychází jako nejpostiženější okresy Karlovarského kraje, pohraniční okresy Ústeckého kraje, ale také okres Tachov, Znojmo, Jeseník či Karviná.
Dobře si nevede ani Středočeský kraj
„Na druhé straně vidíme, že i ve strukturálně postižených regionech jsou na tom v některých parametrech podobně jako okresy v bohatých krajích jako je Středočeský, Jihomoravský, Jihočeský nebo Vysočina,“ dodal. Například v některých okresech Moravskoslezského kraje podle něj ostatní nepříznivé vlivy zmírňuje vyšší míra kvalifikovanosti učitelů.
Mezi oblasti s nejvyšší mírou nekvalifikovaných pracovníků v předškolním vzdělávání patří okres Jeseník, ale také více než polovina okresů Středočeského kraje a přilehlé okresy Plzeňského kraje. Právě vzdělávání před nástupem na základní školu má přitom podle Zatloukala zásadní vliv na budoucí úspěšnost dětí.
Učitelský plat vzrostl na 48 444 korun, za čtyři roky se zvedl o polovinu |
„Pokud je dítě více než jeden rok v předškolním vzdělávání, má dvojnásobnou pravděpodobnost úspěšného vzdělávání na základní škole,“ uvedl inspektor. V některých okresech navštěvuje mateřské školy i o pětinu méně dětí než jinde, nejnižší míra je v okresech Most, Chomutov nebo Ústí nad Labem.
Zejména rodičům může pomoci mapa spádových obvodů jednotlivých škol, která je také součástí webu. Kromě informací, pod kterou školu každý obec či ulice spadá, jsou v ní zveřejněné informace zadané přímo školou jako je rámcový školní vzdělávací program, školní řád nebo další podrobnosti. Ke stažení jsou také inspekční zprávy ČŠI z inspekcí ve školách.