Resort práce a sociálních věcí smlouvu s názvem „Vytvoření a zprovoznění pilotní instalace linky pro dávkové vytěžování ručně vyplněných formulářů v prostředí MPSV/ÚP ČR“, zveřejnil v Registru smluv na začátku ledna. Kontrakt za zhruba 1,2 milionu korun i s DPH podepsal se společností KPMG Česká republika, která poskytuje služby spojené s audity, daněmi či poradenstvím a právem.
Úřady práce totiž v posledních měsících čelí obrovské kritice. Důvodem jsou i několikaměsíční zpoždění ve vyplácení některých sociálních příspěvků, jak již redakce iDNES.cz několikrát informovala.
Jurečka chce zjednodušení dávek
Před úřady práce se tak i v mrazech tvoří dlouhé fronty lidí. Největší problém má především hlavní město. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka to před zhruba týdnem komentoval s tím, že zpoždění dávek není vždy na straně úřadu. Někdy si za to podle jeho slov mohou sami žadatelé, kteří pozdě doplní všechny náležitosti.
Slzy, bezmoc, fronty v zimě. Lidé čekají na podporu měsíce, úředníci nestíhají |
„Problém tady ale skutečně máme, situace je komplikovaná hlavně v Praze,“ řekl nedávno Jurečka. Úřad práce společně s resortem slibuje především posílení personálních kapacit. Jurečka rovněž před několika dny zmínil práci na digitalizaci a zjednodušení dávek.
Resort chce rozvíjet digitalizaci
Prvním krokem k možné digitalizaci a jisté úlevě pracovníkům na úřadech by mohl být právě pilotní projekt. V současné době musí pracovníci všechna přijatá data přepisovat z elektronických žádostí ručně. Úředníkům má práci usnadnit automatický přepis za využití takzvané robotické automatizace procesů.
Stát převede své weby pod jednotnou doménu. Sjednotí se i podoba stránek |
„Ověřována bude plně automatizovaná varianta automatizace, při níž systém sám překopíruje data z elektronické žádosti do jednotného informačního systému práce a sociálních věcí (JIS PSV) a úředník následně jen zkontroluje správnost přepsaných dat,“ stálo v zadávací dokumentaci MPSV.
Smlouva uvádí, že pilotní linka bude tvořena jedním scannerem, jednou pracovní stanicí připojenou ke scanneru přes USB. „Na stanici bude SW pro obsluhu scanneru a SW pro dávkové vytěžování nastavený pro dva vybrané vzory formulářů. Dávky oskenovaných formulářů a vytěžené datové věty se budou ukládat do vyhrazeného úložiště,“ uvádí smlouva.
Mluvčí MPSV Augusta pro iDNES.cz poznamenal, že přestože chce resort digitální kanály nadále rozvíjet a přesunout do nich maximum činností klienta i interakcí s ním, tak úřad práce bude mít vždy klienty, kteří budou chtít podávat žádosti a další náležitosti papírovou formou.
Zkouška bude trvat 2 až 4 měsíce
„Důležité proto je, abychom odstranili nebo výrazně zefektivnili přenos údajů z papíru do informačních systémů. Došlo by tak i ke zrychlení zpracování dávek a příspěvků,“ vysvětlil Augusta.
Zkušební provoz, který bude trvat asi 2 až 4 měsíce, se bude týkat především pražských pracovišť, a to v souvislosti s příspěvkem na bydlení, přídavkem na dítě a rodičovským příspěvkem. „Poté bude samozřejmě následovat vyhodnocení, počítáme ale do budoucna s nasazením po celé republice,“ doplnil Augusta, který současně nastínil, jak by to mohlo vypadat v praxi.
Příspěvek na bydlení pobírá 228 tisíc domácností, o polovinu více než před rokem |
Klient podle jeho slov přijde na kontaktní pracoviště s vyplněnou žádostí a buď ji podá na podatelně, nebo ji probere s poradcem a podá ji jeho prostřednictvím. Poradce žádost a její přílohy poté opatří čárovým kódem a ihned zaregistruje do systému základní údaje. Žádost tak bude včetně příloh digitalizována a její digitální obraz zkontrolován, zda splňuje požadavky na kvalitu.
„Žádost je pomocí optického rozpoznávání znaků automaticky vytěžena a text v jednotlivých polích převeden do datové věty. Obraz i datová věta putují na kontrolní pracoviště, kde je provedena kontrola správnosti vytěžení, případné chyby jsou opraveny. Žádost je automaticky založena do agendového systému, kde probíhá její další zpracování,“ doplnil Augusta.